Mye å hente i de sosiale mediene

netthoder

Tirsdag morgen møtes vi i VGs auditorium i Akersgata 55, for å bli bedre kjent med hvilke muligheter vi har i Facebook, Twitter, YouTube, blogger, LinkedIn og en rekke andre sosiale medier. Det er ikke til komme forbi at mennesket av det 21. århundret sosialiserer vel så mye i de virtuelle sfærene som i de virkelige – skjønt det kanskje er de virtuelle som er dagens virkelige.

For mange er de sosiale mediene kanskje blitt en av de fremste sosiale arenaene, en møteplass, hvor de møter sine bekjente og forretningsforbindelser, og der de møtes av sin lokale kjøpmann, som forteller hvor billig fiskepinnene er akkurat i dag – om kjøpmannen vet sitt eget beste, vel å merke. Så er også spørsmålet: Vet vi vårt eget beste?

Som organisasjon er HSMAI avhengig av å kommunisere godt med medlemmene. I våre dager er slik kommunikasjon toveis, på daglig basis. Det er ikke lenger slik at vi bare møtes på de offisielle tilstelningene, ansikt til ansikt. Senere versjoner av Internett har gjort kommunikasjonen til en dialog, der medlemmene informerer i like stor grad som organisasjonene. Det samme gjelder i næringslivet for øvrig. Produktnyheter, konkurranser og begivenheter fôres kunder og forbrukere i strie strømmer, mens leverandørene selv får førstehåndskjennskap til trender og behov hos kundene.

Jeg hadde gleden av å intervjue Frp-leder Siv Jensen i forbindelse med en artikkel sist fredag. Som politikere flest er hun trygt forankret i de sosiale mediene, med Twitter-profil og egen side på Facebook, hvor tusenvis av henvendelser filtreres av en dyktig stab. Som hun fortalte meg, vet nok ikke folk flest hvilket kraftig medium Facebook egentlig er. Det gjelder de andre sosiale plattformene også.

I HSMAI er vi for rene novisene å regne ennå, men etter få uker har vi alt rukket å se de store mulighetene!

Tirsdag morgen gir Marius Eriksen fra Sermo Consulting oss et grundig innblikk i hvordan vi bedre kan bruke disse verktøyene i markedsføringen og i kunde- og medlemspleien. Om du rasker på, kan også du være med. Velkommen skal du i alle fall være.

I mellomtiden ønsker vi deg en fortsatt god arbeidsuke!