"Ola Nordmanns" irriterende flyvaner

Irritasjonsmomentene under flyturer kan være mange. De mest irriterende er sparking i setet og utålmodige passasjerer som vil komme raskt ut av flyet, viser en ny undersøkelse fra British Airways.

– I tillegg til sparking i setet og utålmodige passasjerer er nordmenn, som resten av Europa, mest misfornøyd med foreldre som ikke kontrollerer barna, passasjerer som legger setet unødvendig langt ned, og generell klaging blant medpassasjerer , sier Peter Rasmussen, Nord Europa-sjef for British Airways. Medpassasjerer som sparker deg i leggen og høylytt snorking er heller ikke blant favorittene blant nordmenn på flytur.

British Airways har nylig spurt 2678 europeere om hvilke vaner som irriterer dem mest i luften. 305 nordmenn var med på undersøkelsen.

– Vi har alle opplevd at sinnet er satt i kok av medpassasjerers irriterende flyvaner. For oss i British Airways er det derfor viktig at flyturen er så behagelig som mulig.

– Vi gjør vårt ytterste for å se til at minst mulig kan irritere eller være forstyrrende. Men vi sitter med folk rundt oss på alle kanter, og da er det fort gjort at medpassasjerers uvaner blir irriterende, sier Peter Rasmussen.

Topp ti vaner nordmenn misliker mest:

  1. Passasjerer som sparker i setet – 73 prosent
  2. Utålmodige passasjerer ved landing – 62 prosent
  3. Foreldre som ikke kontrollerer barna – 60 prosent
  4. Klaging – 55 prosent
  5. Passasjerer som legger setet unødvendig langt ned – 39 prosent
  6. Ben strekt ut i rommet – 38  prosent
  7. Snorking – 36 prosent
  8. Spilling av høy musikk – 32 prosent
  9. Konstant vandring i kabinen – 30 prosent
  10. Høylydt spising – 26 prosent

– Heldigvis bryter det svært sjelden ut krangler på flyene, selv om de potensielle irritasjonsmomentene er mange. Reisende er stort sett sjenerøse og tålmodige mennesker, meddeler Peter Rasmussen.

Undersøkelsen viser at de nasjonale forskjellene er små. Verdt å merke seg er at tyskere har et større problem med snorking og at nederlendere irriterer seg mer over seter som blir lagt ned foran dem.

– Det er en fordel at folk ikke begynner flyturen med lavt blodsukker. British Airways har derfor lagt til rette for at folk skal kunne fylle kroppen med sunn energi og slappe godt av før flyturen, sier Rasmussen.

På selskapets egen flyterminal, Terminal 5 på Heathrow, kan passasjerer nyte treretters måltider komponert av Gordon Ramsay, gå på spa og slappe av i luksuriøse lounger.

– Med slike tilbud bør alle kunne komme i godt humør før flyturen, sier Rasmussen. Og legger til at terminalbygningen er designet for at passasjerer kan komme seg raskt og effektivt gjennom sikkerhetskontroll og innsjekk.

Undersøkelsen er gjort i samarbeid med det britiske analysebyrået YouGov.

Kilde: Boarding.no