SAS best i gebyrtest

SAS-maskin inn for landing

Mange flyselskaper velter det ene gebyret etter det andre på passasjerene, skriver SAS i en pressemelding. I gebyrtesten Norsk Familieøkonomi har gjennomført, får selskapet terningkast seks, fordi alt er inkludert i de annonserte prisene.

Det blir stadig flere gebyrer for flyreisende. Norske passasjerer risikerer å måtte betale ekstra for å sjekke inn, sende bagasje og å velge sete i flyet. Mange må også betale gebyrer for å få betale flyselskapet for flyreisen sin, viser undersøkelsen fra Norsk Familieøkonomi har gjennomført.

Vanskelig å sammenligne priser

– Mange føler at de blir lurt når det som så ut til å være en billig billett, ender opp med å koste mye mer. Hos oss er alt inkludert i den annonserte prisen, men det er ofte vanskelig for forbrukerne å sammenligne priser når konkurrenter opererer med en slags nettopris i annonsene sine, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Norsk Familieøkonomi har i sin undersøkelse funnet ut at gebyrene florerer hos lavprisselskapene, og at den endelige prisen ofte er høyere enn hos de gebyrfrie selskapene.

Gebyrer irriterer

– Vi gjennomførte en stor kundeundersøkelse i sommer. Den viste at en av tingene som irriterer flypassasjerene mest, er gebyrer knyttet til reisen, sier Johansen.

Undersøkelsen viste at det mest forhatte gebyret er å betale for å sjekke inn bagasje. 62 prosent av de spurte mislikte dette gebyret mest. Gebyr for å velge sete kom på andreplass over de mest irriterende gebyrene, mens gebyr for å betale med kredittkort endte på tredje.

– Sjekk totalprisen

Rådet fra SAS er klart: Hvis du er opptatt av å reise rimelig, bør du alltid sjekke om det kommer tillegg til den annonserte prisen. SAS la nettopp ut 650.000 billige billetter, og selv på disse billigste billettene var alt inkludert.

Gebyrtesten presenteres denne uken i magasinet Norsk Familieøkonomi.