Verdens beste øko-hotell

Kommunikasjonssjef i Basecamp Explorer, Ole Bernt Frøshaug (som var med å starte opp Basecamp Masai Mara sammen med Svein Wilhelmsen for 10 år siden), Hulya Aslantas, President Skål International, Judy Kepher-Gona, CEO Basecamp Foundation, Helle Karine Bakkeland, markedssjef, Basecamp Explorer og en representant for en av arrangementets sponsorer.

Basecamp Masai Mara, en liten eksklusiv safaricamp på savannen i Kenya, er det første norske hotell som vinner Skåls prestisjetunge Ecotourism Award. Skål International er verdens største organisasjon for profesjonelle innen reiseliv, har 20.000 medlemmer, og opererer i 90 land.

– En stor seier for norsk ansvarlig reiseliv. For første gang noensinne går et norsk hotell til topps i denne prestisjefylte konkurransen, sier Per Stendebakken, President i Skål Norge, i en pressemelding.

– Basecamp Explorer er et selskap i verdensklasse som Skål er stolt av å løfte frem. De har en spennende forretningsidé, hvor de kombinerer etikk, miljøvern og et tungt engasjement i lokalsamfunnet. Vi er stolte over at Norge endelig kan vinke fra toppen av pallen.

«Look to Basecamp», sier juryen. «Basecamp Masai Mara står frem som et eksempel for ansvarlig turisme. De viser frem det beste av Afrika, samtidig som de scorer høyt på kvalitet, miljøvern, kultur og bærekraft.

This is the future of tourism, konkluderer Jack Sofier fra juryen.

Det konkurreres i ulike kategorier, Basecamp Masai Mara er vinneren i kategorien Rural Accommodation, det vil si overnatting knyttet til fjell, strand, nasjonalparker, elver, savanne og skog.

Jubelen var stor i Basecamps delegasjon i Budapest da juryen annonserte vinneren.

– Dette er en stor anerkjennelse og oppmuntring for det arbeidet vi har gjort gjennom de ti siste årene. Vi ser på turisme som et viktig redskap for lokal utvikling i den tredje verden, men vi hadde ikke lykkes med vår spesielle form for turisme og våre utviklingsprosjekter uten det gode og tette samarbeidet vi har med lokalbefolkningen og med private organisasjoner, eller uten støtten fra norske sponsorer, norske bedrifter og de mange norske gjestene som har besøkt campen vår i Kenya. Denne prisen er derfor også en seier for alle våre samarbeidspartnere, gjester og støttespillere, sier kommunikasjonssjef i Basecamp, Ole Bernt Frøshaug, som støtter miljø- og Utviklingsminister Erik Solheim når han sier «Reis mer, men reis ansvarlig!».

– Basecamp Masai Mara er blitt en økologisk merkevare i Kenya og Øst-Afrika, understreker tidligere leder for Kenya Ecotourism Society Judy Kepher-Gona. I dag er hun leder for Basecamp Foundation, som har sitt hovedkontor i Nairobi og er ansvarlig for gjennomføringen av miljø- og utviklingsprosjektene knyttet til Basecamps ulike destinasjoner.

Basecamp har også tidligere fått anerkjennelse for sitt engasjement innen ansvarlig turisme. National Geographic utnevnte i fjor Basecamp til én av de ti beste savanneopplevelsene i verden. I 2005 mottok Basecamp Explorer The Responsible Tourism Award på World Travel Market i London. I Kenya er Basecamp Masai Mara Gold Eco-rated, som beste økologiske hotell i landet, noe Barack Obama tok med i vurderingen da han og familien valgte nettopp Basecamp Masai Mara for en safariopplevelse av de sjeldne under deres siste besøk i Kenya.

Bakgrunn:

Det norske selskapet Basecamp Explorer har gjennom ti år bygget opp en unik safariopplevelse på savannen i Kenya. I tillegg har de  destinasjoner på Svalbard, i Pyreneene og India.

Basecamp Masai Mara er bare én av tre camper selskapet opererer i Kenya. Basecamp Wilderness og Basecamp Dorobo utfyller safariopplevelsen. I tillegg driver Basecamp en båtbyggerskole på kysten av Kenya for å gi arbeidsløs ungdom jobb, samt bevare den gamle Swahili-båtbyggerkunsten.  I dag kan du seile med Basecamp utenfor Lamu i Det indiske hav, med en 56 fot tradisjonell Dhow, restaurert på Basecamps skole og spesialutrustet for komfortable seilturer.

Foto (f.v.): Kommunikasjonssjef i Basecamp Explorer, Ole Bernt Frøshaug (som var med å starte opp Basecamp Masai Mara sammen med Svein Wilhelmsen for 10 år siden), Hulya Aslantas, President Skål International, Judy Kepher-Gona, CEO Basecamp Foundation, Helle Karine Bakkeland, markedssjef, Basecamp Explorer og en representant for en av arrangementets sponsorer.