Hopp i nye Holmenkollbakken!

Skjermdump fra Holmenkollen-spillet

Over 130 millioner verden over har hoppet i ”gamle-bakken”. Onsdag satte Oslo ordføreren Fabian Stang og landslagshopperen Bjørn Einar Romøren, som de første, utfor ovarennet i den nye Holmenkollbakken. En ny og råere variant av det svært populære, nettbaserte hoppspillet Holmenkollen Ski Jump ble i lansert igår, og gjør det nå mulig å hoppe i den nye bakken før den offisielle åpningen, skriver Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge og VisitOSLO har hatt stor suksess med det opprinnelige spillet, Holmenkollen Ski Jump. Siden spillet ble lansert i desember 2006, er 130 millioner virtuelle hopp utført, nå håper de det nye spillet Holmenkollen Ski Jump 2 skal følge opp suksessen. Det nye spillet lanseres på ni språk, med ny look på menyer og grafikk, med en animert intro som viser den flotte nye bakken.

– Oslo kommune er i ferd med å oppføre en av verdens vakreste og mest avanserte hoppbakker i Holmenkollen, og den nye, virtuelle versjonen ser svært bra ut, sier ordfører i Oslo Fabian Stang, som vi ser under onsdagens presentasjon her:

httpv://www.youtube.com/watch?v=bxe4drSc2N4

Effektiv markedsføring av Norge

Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge. Fotograf: Siv-Elin Nærø
Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge. Fotograf: Siv-Elin Nærø

– Holmenkollen Ski Jump er en suksesshistorie i det internasjonale spillmiljøet. Få spill er besøkt av så mange brukere og har så lang levetid, sier Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Holmenkollen Ski Jump 2 viser at spill er en viktig driver av trafikk til VisitNorway.com, sier ansvarlig for VisitNorway.com, Hans Petter Aalmo.

Spillet er en viktig brikke for å markedsføre Norge og Oslo som reisemål. Både VisitOSLO og Innovasjon Norge opplever at spillet er en effektiv måte å trekke brukere til nettsidene sine. Statistikk viser at mange av spillerne beveger seg videre inn på sidene som er promotert på hoppspillet.

– Det er overveldende å se hvordan det ”gamle” Holmenkollenspillet, har markedsført Oslo og Norge i et omfang vi aldri turde drømme om. Nå er vi spent på hvordan den nye bakken, med ”state of the art” design og teknologi, skal fungere for oss.” sier Tor Sannerud, adm. dir. i VisitOSLO.

Både Tuftin og Sannerud forventer at den nye versjonen av Holmenkollen Ski Jump blir vel så populær med den allerede store interessen for den nye Holmenkollbakken.

Statistikk og fakta:

  • Holmenkollen Ski Jump er utviklet av Agens på oppdrag fra Innovasjon Norge, i samarbeid med VisitOSLO, Skiforeningen, Ski-VM 2011 og Color Line
  • Første versjon ble lansert i desember 2006 og er spilt over 130 millioner ganger. Ettersom man hopper i to omganger betyr det at 260 millioner virituelle hopp er utført.
  • Spillet kommer også i en offlineversjon som kan bli brukt på messer etc.
  • Det skal også utvikles en egen versjon av spillet for iPhone/iPod Touch (en gratis versjon og en betalversjon)
  • Norsk tipping er sponsor av iPhone- og offline versjonen
  • Spillerne er fra Polen (34 %), Norge (21%), Sverige (8%), ukjent (6%), Tyskland (6%), Nederland (5%), Østerrike (5%), Sveits (4%), Finland (3%), Tsjekkia (1%), USA (1%) og Storbritannia (1%)
  • Hopp selv her