Reiselivsprisen 2010 til Juvet

Juvet landskapshotell. Foto fra Knut Slinnings nettbaserte galleri

Sunnmøringen Knut Slinning satset alt på å utvikle enkle rom i urørt natur. Resultatet er blitt en internasjonal hotellsuksess og en hyllet norsk reiselivsattraksjon. Onsdag kveld ble Juvet Landskapshotell fra Møre og Romsdal kåret til årets reiselivsbedrift, og stakk av med Reiselivsprisen 2010 og 200.000 kroner, heter det i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

I et fullsatt Oslo Folketeater ble det populære hotellet utnevnt til årets reiselivsbedrift, foran Birkebeinerrittet og Fjord Tours, som også var nominert i kategorien.

– Vinneren av årets reiselivspris har satset offensivt, og er et forbilde for innovative reiselivsentreprenører i Norge. Bedriften er et håndfast eksempel på at man kan lykkes gjennom å satse på spisse opplevelser, fremhevet reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin under prisoverrekkelsen i Folketeateret.

Populære ”trebokser”

Landskapshotellet har vakt oppsikt langt utover Norges grenser, med oppslag i en rekke anerkjente, utenlandske magasiner, for sin dristige arkitektur og utnyttelse av naturen.

Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge. Fotograf: Siv-Elin Nærø
Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge. Fotograf: Siv-Elin Nærø

Det populære hotellet har latt de naturskjønne omgivelsene bli en naturlig del av utformingen av hotellet. Ideen bak landskapshotellet er en rekke ”trebokser”, som utgjør hotellrom svevende over landskapet.

– Dette er en eksemplarisk utnyttelse av norsk terreng og landskap i utviklingen av et norsk reiselivsprodukt, sier Per-Arne Tuftin om vinneren.

– Reiselivsprisen er en bekreftelse på at det lønner seg å tenke annerledes i utviklingen av nye reiselivsprodukt, og at det er mulig å skape en turistattraksjon også i utkanten av Utkant-Norge. Det er stort for meg å motta en slik anerkjennelse, sier en fornøyd Knut Slinning.

Prisdryss til norsk næringsliv

Hver høst kåres de beste suksesshistoriene fra norsk næringsliv under arrangementet Skaperkraft, i regi av Innovasjon Norge og Ernst & Young. Innovasjon Norge deler ut 800.000 kroner til de mest innovative i landet, og årets vinnere representerer alt fra den lokale bakeren til den globale aktøren med fremtidens TV løsning.

Innovasjon Norges reiselivspris

Det er Innovasjon Norge som står bak kåringen av årets reiselivsinnovatør. Prisen er på 200.000 kroner, og ble i år delt ut for fjerde gang. Den personen eller bedriften som har introdusert en ny og innovativ reiselivsopplevelse eller på best vis har videreutviklet en eksisterende, fortjener Reiselivsprisen fra Innovasjon Norge. Opplevelsen skal ha bidratt til bedriftens suksess og skal ha en positiv innvirkning på Norge som reisemål. De to andre nominerte til finalen i Skaperkraft 2010 var Birkebeinerrittet AS og Fjord Tours AS.

Tidligere vinnere av Reiselivsprisen:

  • 2009: Sorrisniva AS
  • 2008: Hemsedal turistkontor, Buskerud
  • 2007: Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland

Toppfoto: Juvet landskapshotell. Foto fra Knut Slinnings nettbaserte galleri