SAS utvider tilbudet

Robin Kamark, kommersiell direktør i SAS (fotograf: Anders Bergersen, Bjørgli & Bergersen)

27. mars 2011 letter SK907 fra Gardermoen med retning New York. Samtidig åpner SAS flere ruter fra Norge til Europa, og viktige eksisterende ruter styrkes med 150 nye avganger, skriver selskapet i en pressemelding.

Direkteruten fra Oslo til New York gir norske SAS-passasjerer mer enn 40 mulige ruter videre fra The Big Apple til resten av Nord- og Sør-Amerika, med SAS’ alliansepartnere. New York-ruten er den første av to interkontinentale ruter SAS åpner i 2011. Til vinterprogrammet neste år åpnes også København–Shanghai.

– Betydelig reduserte kostnader, kvalitet i verdensklasse og bedre markedsvilkår gjør det mulig for SAS å vokse på en lønnsom måte nå, sier kommersiell sjef Robin Kamark. Med dette kommer vi til å styrke kundetilbudet vårt betydelig, ved hjelp av flere avganger og nye ruter både i Europa og til USA og Asia.

Som tidligere annonsert, setter SAS inn et nytt langdistansefly – selskapets tiende – i trafikk denne vinteren. Nå er det også klart at det ellevte langdistanseflyet, enda en Airbus A340, blir satt i trafikk neste vinter. I tillegg gjeninnsetter SAS tre fly som har vært leaset ut en periode. Disse skal inn i innenriks- og Europa-trafikken i løpet av kommende vår.

Oslo–New York starter opp i slutten av mars neste år, og trafikkeres daglig med en Airbus A330-300 som har 34 Business class-seter, 35 seter i Economy Extra og 195 i Economy. København-Shanghai vil ha fem avganger i uken fra og med neste vinter, og trafikkeres med en Airbus A340-300, som har 46 Business-seter, 28 seter i Economy Extra og 171 seter i Economy.

De nye avgangene i Europa innføres løpende frem til våren. Sammenlignet med fjoråret betyr ekspansjonen mer enn 150 flere avgangar per uke på flere av SAS’ viktigste ruter. I tillegg åpnes nye ruter mellom Oslo–München, Oslo–Palma og Oslo–Split.

– Med et rekordhøyt belegg, suveren punktlighet, og som verdens eneste større flyselskap miljøsertifisert i henhold til både ISO14001 og EMAS, ligger SAS veldig bra an nå, noe kundene er oppmerksomme på, og gir tilbakemelding om i våre kundeundersøkelser, avslutter Robin Kamark.

Foto: Robin Kamark, kommersiell direktør i SAS (fotograf: Anders Bergersen, Bjørgli & Bergersen)