Ukens navn: Simen Vinge

Simen Vinge, markedsdirektør, Comfort Hotels

Simen Vinge

Markedsdirektør

Comfort Hotels

– Hva består din arbeidshverdag av?

– Jeg er heldig og får lov til å gjøre veldig mye forskjellig hver eneste dag. Alt fra planlegging av kampanjer, utvikling av nye konsepter og kommunikasjon i sosiale medier, til arbeid med kjedestrategi, merkevarebygging og PR. Akkurat i dag jobber jeg med gjennomføring av Comfort Hotels aller første konsertkonsept; Xpress Sessions på Comfort Hotel Xpress i Oslo.

– Hva er det beste ved jobben din?

– Det å få lov til å tenke nytt i en utrolig spennende, men også noe konservativ bransje. Comfort Hotels har, med sine mange nye hoteller, allerede gjort endringer i hotellopplevelsen, og nå ser vi fremover. Vi er i ferd med å forandre måten vi driver, bruker og bor på hotell.

– Har du noen du har sett opp til?

– Det er ikke til å komme unna at Petter Stordalen er en stor inspirasjon. Han er uredd, tør å ta utradisjonelle valg, han er en kulturbygger uten sidestykke, og i mine øyne skoleeksempelet på det å se muligheter der andre ser begrensninger.

– Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

– Vi gjør utrolig mange hyggelige ting sammen på kontoret, og klarer hver eneste dag å finne rom til latter og moro. På sommerhalvåret passer vi på å legge møter til hagen, og kombinerer med isspising i solen. I tillegg er Holmenkollstafetten et høydepunkt for hele Nordic Choice, hvor hotellene og hovedkontoret konkurrerer mot hverandre på dagen og feirer sammen på kvelden.

– Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

– Jeg ble medlem første året som student på Norsk hotellhøgskole i Stavanger, i 2006.

– Hva syns du er det beste ved HSMAI?

– Vi jobber i en bransje med ekstrem konkurranse, men for å sikre framtidig suksess, er vi nødt til å jobbe sammen. I den sammenheng er HSMAI er veldig viktig for å samle ledere, på tvers av kjeder og bedrifter.

– Er det noen aktiviteter/tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

– Det skjer så mye spennende internasjonalt i bransjen vår om dagen. Norsk reiseliv kan fort henge etter, om vi ikke følger med. HSMAI bør derfor, som en viktig kilde til kunnskap i det norske reiselivet, sørge for å få inn innovative foredragsholdere fra utenfor Norge og Europa, til sine mange arrangementer.

– Beskriv en perfekt helg for deg.

– Jeg er heldig og har den perfekte helg ganske ofte. Den begynner med å lese om et av våre mange fantastiske hoteller i avisen, og fortsetter med restaurantbesøk, konserter og aktiviteter med gode venner i vår vakre hovedstad. En øl og en runde shuffleboard på Tilt ved Youngstorget blir det som oftest også tid til. Jeg forsøker i tillegg å få til to turer til New York, og andre spennende byer, årlig for å få inspirasjon, både privat og i jobb.

– Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

– Jeg ville jobbet for å gjøre læreryrket mer attraktivt, og dermed heve kompetansenivået i skolen. I tillegg ville jeg lagt bedre til rette for gründere og oppstartsbedrifter, og skape et godt miljø for innovasjon.

– Hva er tittelen på boken om livet ditt?

– «The Band’s Gonna Make It».

– Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?

– Jeg reiser til Berlin med venner førskommende helg, hvor planen er å kombinere hygge og moro med besøk på diverse spennende hoteller. I jobbsammenheng går turen til Stockholm uken etter.

– Har du noen spesielle hobbyer?

– Min eneste ordentlige hobby er jobben min, som jeg digger. Fritiden går ellers med til å følge med på trender i hotell- og reiselivsbransjen verden over.

– Takk, har du ellers noe på hjertet?

– Sjekk ut Comfort Hotels nye brandfilm på YouTube; «the Wake Up». En ledergruppe så dedikert til jobben sin skal du lete lenge etter:

God helg!