Ukens navn: Torbjørn Marthinussen

Torbjørn Marthinussen, F&B Opertations Manager, Radisson Blu Scandinavia

Torbjørn Marthinussen

F&B Opertations Manager (nylig kåret til Årets Unge Hoteliér)

Radisson Blu Scandinavia

– Hva består din arbeidshverdag av?

– Arbeidsdagene mine er veldig varierte. En dag er aldri lik: Lede daglig drift og sørge for gode gjesteopplevelser, gjennom planlegging og oppfølging av driften, sammen med de ansatte. Jeg leder cirka 60 personer her, under rekruttering, med ansvar for opplæring og sikring av rutiner. For øyeblikket jobber jeg mye med å utarbeide menyer, vinkart og utvikling av gode F&B-produkter, som for eksempel Brain Food. Stillingen medfører også et stort økonomisk ansvar, med fokus på inntjening, planlegging og styring av kostnader. Vi jobber tett med instanser som Næringsetaten, Mattilsynet og Arbeidstilsynet, vedrørende rutiner for IK alkohol, IK mat og HMS. Sist, men ikke minst, motivere og inspirere samtlige ansatte til å levere topp produkt og service i alle ledd!

– Hva er det beste ved jobben din?

– Det beste ved jobben min er mulighetene til å påvirke prosesser som resulterer i fornøyde gjester, fornøyde ansatte, og, ikke minst, fornøyde eiere.

– Har du noen du har sett opp til?

– Vinner av Årets Unge Hotelier i 2008, Robert Holan, var den som rekrutterte meg inn i Rezidor-kjeden i 2005. Han har vært et naturlig forbilde, med sin faglige tyngde og evne til å motivere og inspirere. I tillegg har jeg vært heldig å få jobbe tett på to svært dyktige direktører på Radisson Blu Plaza Hotel og Radisson Blu Scandinavia Hotel, Tarje Hellebust og Lars Listhaug.

– Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

– Tradisjonen tro starter vi hver dag med å spise bananer på kontoret på morgenen. Dette har blitt et fast ritual i en hektisk hverdag, som ville gjort enhver apekatt misunnelig! Dåpen som nyansatte ved Scandinavia må gjennomgå, nemlig å rappellere ned fra taket på hotellet, er et minne for livet. Den årlige personalfesten er alltid et hyggelig sosialt knutepunkt her på huset.

– Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

– Mentalt sett har jeg vært medlem lenge, og målet i første kvartal 2012 er å bli fysisk medlem.

– Hva syns du er det beste ved HSMAI?

– HSMAI er innovative og nyskapende i måten å jobbe på. Organisasjonen er dyktig på å formidle trender innen reiselivsnæringen, som aktørene kan nyte godt av. Sist, men ikke minst, HSMAI er en viktig støttespiller når det kommer til nettverksbygging mellom aktørene i bransjen.

– Er det noen aktiviteter/tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

– HSMAI må fortsette å være en synlig og tydelig aktør i reiselivsnæringen. Organisasjonen må evne å skape konstruktive diskusjoner innad i næringen, som på sikt vil føre til et mer innovativt og dynamisk reiseliv i Norge.

– Beskriv en perfekt helg for deg.

– Jeg er heldig å ha verdens mest fantastiske datter. En helg fylt med skiaktiviteter, god mat og masse latter, er alltid en sikker vinner.

– Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

– Jeg ville fulgt Sveriges eksempel og senket serveringsmomsen. Dette er et tiltak som i størst grad vil bidra til å øke lønnsomheten for norske bedrifter. I tillegg vil lavere moms på servering gjøre det rimeligere, for både norske og utenlandske turister, å reise i Norge.

– Hva er tittelen på boken om livet ditt?

– «Sterk i troen».

– Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?

– Neste reise går til Radisson Blu Tromsø Hotel i slutten av februar.

– Har du noen spesielle hobbyer?

– Som tidligere fotballspiller er jeg glad i å holde meg i form. På vinteren liker jeg å stå på ski, og om sommeren er jeg glad i å løpe. Neste mål er halvmaraton i Stockholm til høsten!

– Takk, har du ellers noe på hjertet?

– Ønsker alle kolleger i reiselivsnæringen et riktig godt 2012!