Milepæl for Flytoget

Flytoget på Oslo S. Fotograf: Njål Svingheim/Jernbaneverket.

Siden 1998 har Flytoget fraktet over 67 millioner passasjerer til og fra Gardermoen. Rundt juletider i år forventer selskapet å sette ny passasjerrekord.

Denne uken er det 14 år siden Flytoget kjørte ut fra Oslo S på sin første offisielle tur. Siden da har togene tilbakelagt en avstand som tilsvarer over 1500 ganger rundt jorden, eller cirka 80 reiser tur-retur månen, skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi har økt passasjertallet i takt med økt trafikkvekst på Oslo Lufthavn Gardermoen, men har ambisjoner om å øke antall passasjerer ytterligere, og konkurrere om nye strekninger. Vi er veldig stolte av å ha fraktet mer enn 67 millioner passasjerer de siste 14 årene, sier Linda Bernander Silseth, administrerende direktør i Flytoget (bildet).

Linda Bernander Silseth, adm. dir. i Flytoget

Julerekord

Flytoget har siden 2000 hatt en årlig gjennomsnittlig passasjervekst på over 3,5 prosent. Rundt juletider i år forventer selskapet å sette ny passasjerrekord med over 6 millioner reisende i 2012.

– Vi jobber jevnt og trutt for å tiltrekke oss nye reisende, og samtidig beholde trofaste passasjerer. Det er svært gledelig at vi i år ser ut til å overgå fjorårets passasjerrekord på i underkant av 5,9 millioner passasjerer. Det er viktig for oss at stadig flere velger å benytte seg av Flytoget til og fra OSL, sier Bernander Silseth.

Høyere kollektivmål for OSL

I samme periode som Flytoget har fraktet over 67 millioner passasjerer, har Oslo Lufthavn hatt 191 millioner passasjerer, sett bort fra passasjerer på gjennomgangs- og overføringsreise. Flytoget håndterer dermed cirka 35 prosent av trafikken til og fra flyplassen. Den politiske målsettingen om å ha totalt 60 prosent kollektivandel til Oslo Lufthavn, er allerede nådd.

– Nå er tiden inne for å heve ambisjonen og sette mål om å øke den til for eksempel 70 prosent. Vi er klare for å ta vår andel av dette, og mener at det er et viktig initiativ for å redusere miljøbelastningen i et stadig mer folkerikt område, sier Bernander Silseth.

I 2017 starter utbyggingen av den nye terminalen på OSL, T2. Terminalen skal kunne betjene opp mot 35 millioner passasjerer. Dette kan medføre mer enn en dobling av antall togreisende til OSL de neste 20 årene, og Oslo Lufthavn Gardermoen vil bli en av Norges største jernbanestasjoner.

Toppfoto: Flytoget på Oslo S. Fotograf: Njål Svingheim/Jernbaneverket.