Tøft reiselivsår i vente

Per Arne Tuftin

Reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge spår at også 2013 kommer til å bli et tøft år for reiselivsnæringen, heter det i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

– Det er ikke til å stikke under en stol at sommersesongen 2013 vil bli tøff. Med en vedvarende økonomisk nedgang i Europa, og en sterk norsk kronekurs, er prisnivået her til lands et tilbakevendende tema blant turoperatører som selger ferier i Norge. Vi har en jobb å gjøre for å opprettholde Norges markedsandeler i året som kommer, sier Tuftin, som spår en totalvekst til Norge på null prosent i 2013.

Reiselivsdirektøren er likevel fornøyd med fjorårets reiselivsår. Tall til og med november 2012 viser en total vekst i kommersielle gjestedøgn på tre prosent. Antall utenlandske gjestedøgn er uendret, sammenlignet med samme periode i 2011. Det norske markedet har hatt en økning på tre prosent i samme periode. Så langt i år har det vært 28,6 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder.

– 2012 ble bedre enn forventet, tatt i betraktning det utfordrende utgangspunktet, med et Europa i krise og en sterk norsk krone, sier Tuftin.

Norsk forbruksrekord i utlandet

Nordmenn reiste mye i året som gikk, og norske feriereiser til utlandet fortsatte å øke i 2012. Nordmenn legger også stadig mer penger igjen i utlandet. I 2012 ble hele 75 prosent av feriebudsjettet brukt i utlandet, noe som er ny forbruksrekord.

– Selv om nordmenn i større grad reiser ut av landet på ferie, reiser de også mye i eget land. Vi har hatt en økning på tre prosent i antall norske gjestedøgn i 2012. Utfordringen nå er å få nordmenn til å legge igjen en større del av feriebudsjettet i Norge, sier Tuftin.

Asia fortsetter å vokse

Også i år er det Asia som markerer seg, med en stor prosentvis økning i kommersielle gjestedøgn, selv om dette er mindre markeder, målt i volum. Sør-Korea har hatt en vekst på 62 prosent siden 2010. Kina og “Asia ellers” kan vise til en vekst på henholdsvis 38 og 29 prosent i samme periode.

Danmark er tilbake, med en positiv vekst på én prosent i kommersielle gjestedøgn i 2012, etter en nedgang året før. Sverige fortsetter den positive utviklingen fra foregående år, og kan vise til en vekst på åtte prosent, sammenlignet med samme periode i 2011.

– Storbritannia er også på full vei tilbake, og kan vise til en prosentvis økning på ti prosent det siste året. Dette er en hyggelig utvikling, fra et marked som har slitt de siste årene, sier Tuftin.

Russland fortsetter å vokse, og har hatt en vekst på fem prosent i antall gjestedøgn så langt i år. Fra Sør-Europa er tallene røde. Frankrike (-2 pst), Italia (-17 pst) og Spania (-24 pst). Volummarkedene Tyskland og Nederland fortsetter nedgangen i 2012, og viser en nedgang på henholdsvis fem og ni prosent, sammenlignet med samme periode året før.

God vintersesong viktig for reiselivsåret 2013

Reiselivsdirektøren tror at nordmenn vil fortsette å reise utenlands i 2013. Men at det også i år kan bli nettopp nordmennene som redder reiselivsåret.

Han spår at om de gode ski- og føreforholdene fortsetter ut påsken, så kan vintersesongen bli viktig for reiselivsåret i 2013.

– Vintersesongen startet veldig bra, med en jul preget av mange feriedager og gode skiforhold. Nå melder flere av de store skidestinasjonene om en god sesongstart så langt i år, sier Tuftin.

De siste somrene har vært preget av mye regn i store deler av Nord-Europa. Dette vil ha innvirkning på ferievalg til sommeren.

– I sum tror vi at vintersesongen blir bra men at sommeren blir tøff. Totalt forventer vi en nullvekst i 2013, avslutter Tuftin.