Vil se nordmenn skrike

Skrikende båtturister. Foto fra Innovasjon Norge

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge har spådd et tøft reiselivsår i 2013. Nå vil han å se reiselivsnæringen og nordmenn skrike.

– Vi ser at vi må ta noen grep for å konkurrere om turistene fremover. Med en ny viral kampanje, skal vi prøve å stikke oss frem som land, og konkurrere om oppmerksomheten og turistene i året som kommer. Derfor forsøker vi å engasjere folk i inn- og utland til å bli med og lage verdens lengste skrik , sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Lager verdens lengste skrik

I forbindelse med lanseringen av jubileumsåret for Munchs fødsel, lanserer Innovasjon Norge i dag en film som viser noen av de flotte “skrik-opplevelsene” i Norge.

– Vi ønsker å vise verden hvordan opplevelsene i Norge får en til å skrike av både glede, spenning og overraskelse. På slutten av filmen oppfordrer vi publikum selv til å bidra med korte videosnutter av egne skrik. Skrikene klippes løpende sammen, og skal utgjøre verdens lengste skrik, når konkurransen avsluttes 28. februar, forklarer reiselivsdirektøren.

Den nye filmen skal spres i sosiale medier.

– Vi ønsker å ta nye midler i bruk for å skaffe oppmerksomhet rundt Norge, sier Tuftin.  Han tror den nye kampanjen skal gi et ekstra løft til kampanjene Innovasjon Norge og partnere gjennomfører i de ulike markedene fremover.

Vil se deg skrike

Nå oppfordrer reiselivsdirektøren til en nasjonal dugnad, for at flest mulig skal spre filmen og være med på å lage verdens lengste skrik.

– Vi håper filmen vil spre seg raskt, og at mange vil engasjere seg i kampanjen.

Vi ønsker bokstavelig talt å se nordmenn skrike, sier Tuftin. Vi ønsker å se hva en slik nasjonal dugnad, både fra reiselivet og nordmenn ellers, kan utrette. Kan vi sette Norge på kartet og få verden til å skrike?

At kampanjen blir lansert i forbindelse med åpningen av Munch-året 2013, og at filmen spiller på moderne “Skrik”-opplevelser i Norge, tror reiselivsdirektøren vil skaffe ekstra oppmerksomhet i utlandet.

– Munch er en av våre mest kjente merkevarer, jeg tror det viktig å bruke slike kjente elementer i markedsføringen av Norge, sier han.

Skrik deg til en Norgesferie

Etter hvert som “skriket” vokser seg lengre, vil de beste skrikene bli premiert med gavekort til valgfrie reiser i Norge. Både nasjonale og internasjonale “skrik” vil konkurrere om de gjeve prisene.

– Tanken er å skrike seg til litt oppmerksomhet, rett og slett, sier Tuftin. Jo flere som stemmer i jo lengre og høyere vil skriket bli. Vi håper dette kan kick-starte et usikkert norsk reiselivsår, avslutter Tuftin.

Se kampanjen her: www.visitnorway.com/no/skrik

Foto: Skrikende båtturister. Foto fra Innovasjon Norge