Oslo Pass først med komplett City Card-app

Oslo Pass-appen i Apples App Store.Som første city card i Europa ble Oslo Pass som app (t.h.) nylig lansert, under arrangementet Turist i egen by, søndag 27. april. Appen er utviklet i tett samarbeid med Ruter, som i fjor lanserte sin egen mobilbillett med stor suksess. Ordfører Fabian Stang gjorde den første «billettbestillingen» under åpningen av Turist i egen by i Oslo Rådhus, skriver VisitOSLO i en pressemelding.

– Oslo Pass som app åpner helt nye salgs- og distribusjonsmuligheter, og økt tilgjengelighet for besøkende til Oslo. Hittil har Oslo Pass kun eksistert i papirversjon, så med denne lanseringen tar Oslo Pass et stort skritt inn i den digitale verden. Oslo Pass-appen er gratis nedlastbar, både i App Store (iOS) og Google Play (Android), og Oslo Pass kan betales med et norsk eller internasjonalt kredittkort, sier prosjektleder Eva Britt Kornfeldt hos VisitOSLO.

Det Trondheimsbaserte teknologiselskapet WTW, som har erfaring fra mobilbilletter for transport i Bergen, Stavanger og Trondheim, har utviklet Oslo Pass-appen.

– Det har vært spennende og lærerikt å utvikle Europas første city card for mobil, og vi tror flere byer vil ha glede av en slik løsning, mener prosjektleder Torstein Solli Hansen hos WTW.

Styringsgruppeleder og primus motor for Oslo Pass, siden det ble lansert for 30 år siden, Steinar Eidaker i Skiforeningen, synes det er spennende med alle mulighetene som en app gir for registrering og bruk av data:

– I tillegg til korrekt registrering av besøkende, vil det blant annet være mulig å hente statistikk og tall som forteller om brukernes besøksmønster og nasjonalitet, noe som på sikt vil danne grunnlag for produktutvikling og forbedringer, sier han entusiastisk.

Administrerende Direktør i VisitOSLO, Bente Bratland Holm, er like engasjert og spent som Eidaker (teksten fortsetter under bildet):

Bente Bratland Holm. Nyutnevnt administrerende direktør i VisitOSLO. Foto fra VisitOSLO

– Oslos ordfører ble første bruker av Oslo Pass-appen, og markerte dermed startskuddet, ikke bare for en ny sommersesong, men også for et spennende produkt og en viktig brikke i Oslo reiselivs digitale satsing fremover. I tillegg til å være våre testpiloter, gjennom bruk av den nye appen, var intensjonen å få alle som deltok på Turist i egen By til å dele sine opplevelser i sosiale medier, på #oslopass og #diggeroslo», forteller hun.

Salgs- og markedssjef Heidi Thon i VisitOSLO, som har fulgt prosjektet gjennom flere faser i mange år, våget nesten å ikke tro at dagen var kommet:

– Vi har jobbet med ulike modeller, i takt med den teknologiske utviklingen, og har vurdert løsninger som magnetstripekort og elektroniske chipkort, før vi endelig fikk fart på prosjektet, da Ruter lanserte sin vellykkede satsing med billettkjøp på app. Oslo Pass-appen er basert på Ruters struktur for validering og kontroll, og Ruter har hele veien stilt sine ressurser og son kompetanse til rådighet for VisitOSLO. Det at vi har fått benytte Ruters teknologi og løsninger i utviklingen, har vært helt avgjørende i gjennomføringen av dette ambisiøse prosjektet, understreker hun.

– Fra å ha en av de mest velfungerende, men gammeldagse kortløsningene i Europa, har vi nå et produkt som de andre byene misunner oss og ønsker å kopiere. Ekstra spennende er fleksibiliteten og mulighetene som finnes for produktutvikling med Oslo Pass, i kombinasjon med festivaler, kultur- og idrettsarrangementer og lignende. Oslo Pass-appen fungerer også som et utmerket supplement til VisitOSLOs offisielle turistapp, og de er utarbeidet slik at de utfyller hverandre, både med hensyn til funksjonalitet og informasjon, avslutter Thon.

Toppfoto: Oslo Pass-appen i Apples App Store.