Hvileår ble vekstår for Nordic Choice Hotels

Torgeir Silseth (t.v.), administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, sammen med eier og styreleder Petter A. Stordalen. Foto fra Nordic Choice Hotels.

2013 ble spådd som et hvileår i Nordic Choice Hotels. Slik gikk det det ikke. Resultatet ble ni hotellåpninger, comeback i Danmark og EBITDA-vekst, tross sterk kapasitetsøkning, skriver kjeden i en pressemelding.

Ved utgangen av 2013 hadde selskapet en portefølje bestående av 172 hoteller, med til sammen 28.484 hotellrom i Skandinavia og Baltikum. Blant de nye tilskuddene var det prisbelønte hotellet
THE THEIF på Tjuvholmen, Quality Hotel Friends, ved den nye nasjonalarenaen Friends Arena i Solna, utenfor Stockholm, Comfort Hotel Winn i Umeå, Clarion Hotel Sense i Luleå, og Clarion Collection Hotel No. 13 på Torgallmenningen i Bergen.

– Nordic Choice hadde planlagt et hvileår, men vi gjorde alt annet enn å hvile. Nordic Choice åpnet ni fantastiske hoteller, vant en rekke prestisjefulle priser, lanserte restaurantkonseptet Kitchen & Table, og reposisjonerte oss i København. 2013 ble rett og slett et år spekket med høydepunkter, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels.

Lønnsom vekst

Resultatet for 2013 viser at selskapets driftsinntekter økte med 11,2 pst, og beløp seg til MNOK 6669, mot MNOK 5996 i 2012. Veksten var i hovedsak drevet av de syv nye driftshotellene, som til sammen stod for en vekst på +5,5 pst. Overtagelsen av de danske hotellene Skt. Petri og Comfort Hotel Vesterbro i København, samt Clarion Hotel Amaranten i Stockholm, bidro til en vekst på 2,9 pst. I 2013 økte inntekt per tilgjengelig rom (RevPAR) med 4,2 pst, og selskapets EBITDA økte med 7,8 pst, fra MNOK 488 i 2012, til MNOK 522 i 2013.

– 2013 ble et godt år for Nordic Choice Hotels. Nok en gang leverer vi lønnsom vekst, og vi kaprer
markedsandeler i et utfordrende konkurranselandskap. Til tross for et år preget av kraftig ekspansjon og høye pre-opening-kostnader, økte vi EBITDA med 7,8 pst. Det er vi svært fornøyd med, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotel.

Trippel bunnlinje

Nordic Choice har i mange år rapportert etter en trippel bunnlinje, under kategoriene mennesker, miljø og profitt. Ved utgangen av fjoråret, talte hotellselskapet ca 12.000 medarbeidere, og er i dag en mangfoldig bedrift, med 129 nasjonaliteter representert. I 2013 ble selskapet kåret til Norges beste arbeidsplass i reiselivsbransjen, under den årlige kåringen Great Place To Work. Nordic Choice ble også rangert som det mest bærekraftige hotellselskapet i Norge, ifølge Sustainable Brand Index i 2013.

– Fokus på bærekraft er selve grunnpilaren i Nordic Choice, og det gjennomsyrer tilnærmingen vår til både drift, miljø og samfunnsansvar. I 2013 bidro vi og våre gjester til å bevare regnskog tilsvarende 86.628 fotballbaner, vi servert 2800 kopper økologisk kaffe per time, og vi byttet ut 14.111 halogenpærer, med mer miljøvennlige LED-pærer. Det er resultater vi er solte av, sier Silseth.

Nordic Choice har vært signaturpartner med UNICEF siden 2008. I 2013 resulterte dette samarbeidet i at Nordic Choice sikret ett års skolegang for hele 6072 barn utsatt for menneskehandel. I tillegg samlet selskapet, sammen med gjester og Nordic Choice Club-medlemmer, inn NOK 1.939.140 til UNICEFs arbeid for de tyfonrammede barna på Filippinene. Den samlede donasjonen til UNICEF i 2013 beløp seg til hele NOK 3.760.778.

Forventer stabil prisutvikling

Fra 2014 til 2017 forventer Nordic Choice en kapasitetsøkning på 4000 rom i de seks største markedene i Norge, mens man i Sverige forventer en økning på 4650 rom i de fem største markedene. Det tilsvarer en kapasitetsvekst på henholdsvis 15 og 12 prosent. I den samme perioden forventes det en etterspørselsvekst på 12 pst i begge land, som betyr at belegget vil holde seg stabilt i de svenske markedene, mens det vil falle noe i Norge. Et relativt jevnt vekstforhold mellom kapasitet og etterspørsel, bidrar til en forventning om stabil prisutvikling, dog en del sterkere i Sverige enn i
Norge.

– Nordic Choice har selv nærmere 4000 rom under utbygging, og kapasitetsveksten skyldes offensiv nyetablering av hoteller i alle våre hovedmarkeder. Utviklingen vi ser i det nordiske hotellmarkedet, viser viktigheten av å kapre nye gjester og bygge lojalitet hos dem vi allerede har, sier Torgeir Silseth.

I København forventes det at etterspørselen vil stige med 13 pst i perioden 2014–2017, mens kapasiteten vil øke med 12 pst. Belegget forventes derfor å gå noe opp, som betyr at vi vil se en sterkere prisvekst enn i Norge og Sverige.

Ser lyst på 2014

– Vi har store forventninger til 2014. Nordic Choice har fantastiske hoteller under utbygging, og rekordmange Nordic Choice Club-medlemmer i lojalitetsprogrammet vårt. Det, sammen med en økning i salget av hotellrom på vår egen web, Choice.no, gjør at vi forventer både en bedre omsetning og bunnlinje i 2014, sierSilseth.

I løpet av 2014 øker Nordic Choice hotellporteføljen med ytterligere fire hoteller. 1. mai åpnet Tromsøs nye storstue, Clarion Hotel The Edge, med 290 hotellrom og miljøklasse A. I august åpner Stavangers største kongresshotell, Clarion Hotel Energy, med 400 rom, og 15. oktober åpner både Comfort Hotel Xpress i Tromsø, med 192 rom, og Comfort Hotel Xpress Central Station i Oslo, med 167 rom.

Foto: Torgeir Silseth (t.v.), administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, sammen med eier og styreleder Petter A. Stordalen. Foto fra Nordic Choice Hotels.