Bodø tar over stafettpinnen

Bodø ble torsdag utnevnt til ny vertskapsby for Norwegian Travel Workshop i 2016. Arrangementet går av stabelen mellom 11. – 13.april neste år, informerer Innovasjon Norge Reiseliv.

Innovasjon Norge og Visit Bodø håper med dette å lokke internasjonale turoperatører til kystbyen med det vakre lyset, og stimulere til økt salg og markedsføring av norske reiselivsprodukter i 2016.

– Bodø har de siste årene markert seg som en reiselivsby med mye potensial nær mange av Norges mest kjente turistattraksjoner. Vi mener Bodø vil markedsføre Norge på en flott måte, og skape en fin ramme rundt Norwegian Travel Workshop, både for norske og utenlandske aktører, sier reiselivsdirektør, Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

NTW er Norges største bransjetreff for nasjonal og internasjonal reiselivsnæring, og en av de største lukkede fagmessene i Norge. Arrangementet, som i 2016 vil være det 44. i rekken, samler hvert år over 600 reiselivsaktører, både norske tilbydere og turoperatører – og agenter fra 27 land.

– Vi takker Innovasjon Norge for tilliten. Dette er en arena som gir Bodø mulighet til å vise seg frem på flere viktige områder. Her får vi vist frem de virkelig gode og ekte opplevelsene regionen kan tilby. Vi får synliggjort det ytterst profesjonelle arrangementmiljøet vi har i Bodø, og gjestene får selv oppleve hvilken kompakt og oversiktlig by Bodø er. Her kan du gå fra flyplassen til sentrum, det samme gjelder fra hurtigrute og tog. I tillegg kan du gå mellom alle hotellene, konferansesalene og spiseplassene. Og selvfølgelig, alt dette bare 90 minutter fra Oslo Lufthavn, sier reiselivssjef Ann-Kristin Rønning Nilsen i Visit Bodø.

Viktig internasjonal møteplass

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Fotograf: Christian T. Jørgensen / EUP-Berlin.com
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Fotograf: Christian T. Jørgensen / EUP-Berlin.com

– NTW er den viktigste møteplassen for norsk reiseliv. Workshopen er en av de største lukkede fagmessene i Norge. I løpet av tre hektiske dager vil rundt 8000 forhandlingsmøter mellom norske reiselivstilbydere og utenlandske kjøpere bli gjennomført. Arrangementet stimulerer til mersalg av flere norske reiselivsopplevelser i utlandet, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Reiselivsdirektøren mener at arrangementet er en ypperlig arena for reiselivsaktører å fortelle om sine produkter og stimulere til salg.

– Vi vet at det fortsatt er viktig å møte utenlandske turoperatører direkte, for å knytte kontakter og gi et førsteinntrykk av din bedrift eller produkt. I tillegg er dette en viktig arena for å pleie eksisterende kontakter og inngå avtaler for kommende sesong. Dette er en fantastisk arena for økt salg og internasjonalisering av norske reiselivsprodukter, fortsetter Tuftin.

– Visit Bodø har jobbet aktivt for å gjøre Bodø og omlandet synlig som det spennende og aktuelle reisemålet det er. Vi gleder oss til å få vist oss skikkelig frem under NTW 2016. Spesielt har det vært viktig for oss å få arrangementet i det året vi feirer at Bodø er 200 år, og heldigvis var Innovasjon Norge enig i det. Er det fest, så er det fest, og vi vil gjerne bidra til feiringen av Bodø 2016, avslutter Visit Bodøs entusiastiske reiselivssjef.

Fakta om Norwegian Travel Workshop

Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge, i samarbeid med lokale destinasjonsselskaper.
NTW er en lukket workshop, basert på nærmere 8000 forhåndsbookede avtaler mellom rundt 300 utenlandske turoperatører fra 27 nasjoner og 274 norske selgere (2014-tall).
Arrangement i 2016 blir nummer 44. i rekken.

Toppfoto: Bodø by night (foto fra Visit Bodø).