Ukens navn: Linda M. Ramberg

Linda M. Ramberg
Avtroppende reiselivsdirektør
Destinasjon Røros

Linda M. Ramberg har vært reiselivsdirektør i Destinasjon Røros siden januar 2007, og har nå funnet at tiden er inne til å søke nye utfordringer. Under Lindas ledelse har selskapet bygget en sterk merkevare, og posisjonert seg innenfor bærekraftig reiseliv, med spesielt fokus på et omfattende kompetanse- og vertskapsløft, og lokal mat. Arbeidet har blant annet ført til flere prestisjetunge priser, og gjort destinasjonen til en rollemodell i reiselivet, både nasjonalt og internasjonalt. Mange husker kanskje Linda fra de ni årene hun jobbet for HSMAI, hvorav de siste som markedssjef.

Q: Hva består din arbeidshverdag av?

A: I disse dager holder jeg på å avslutte et av de mest fantastiske kapitlene i mitt liv. I nesten ti år har jeg fått jobbe med å utvikle og bygge opp, etter mitt syn, et av Norges flotteste reisemål. Å drive et destinasjonsselskap er mangfoldig, og arbeidshverdagen består i alt fra møter med gjestene, vertskapsoppgaver og daglig drift, salg og markedsføring, merkevarebygging og næringspolitikk til oppfølging av medarbeidere, medlemsbedrifter og samarbeidspartnere. Oppgavene varierer med sesong og aktivitet  – variert og spennende.

Q: Hva er det beste ved jobben din?

A: Det beste har utvilsomt vært alle de fantastiske menneskene jeg har blitt kjent med. Det å jobbe sammen med andre, for å oppnå felles mål, og gleden ved å bidra til at andre lykkes.

Q: Har du noen du har sett opp til?

A: Ja, min mormor. Hun var ei tøff og utrolig storsinnet dame. Og så har jeg møtt mange inspirerende personer opp igjennom, som har lært meg mye og gjort meg til den jeg er i dag. Ingunn i HSMAI er én av dem. Jeg inspireres generelt av folk som følger drømmene sine.

Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

A: Vi har vært et fantastisk team. Har ikke så mange faste tradisjoner, men mange spontane øyeblikk.

Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

A: Jeg har vært så heldig å jobbe i HSMAI fra 1997 til 2006. Siden har jeg selvfølgelig vært medlem.

Q: Hva syns du er det beste ved HSMAI?

A: Det beste er alle arenaene for faglig utvikling og networking. Mentorprogrammet høres veldig spennende ut, og så er jeg fan av god service! Har også et spesielt forhold til HSMAI-prisene og kåring av årets unge ledere. Er viktig å kunne løfte frem best practice og lære av hverandre.

Q: Er det noen aktiviteter/tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

A: Jeg syns HSMAI er god på å ligge i forkant og fange opp internasjonale trender og behov, og har startet opp mange spennende aktiviteter de siste årene.

Q: Beskriv en perfekt helg for deg.

A: Ingredienser i en perfekt helg er aviser og kaffe, kos med ungene, kanskje en skitur/fottur på fjellet, cafébesøk med gode venner, god mat og god vin.

Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

A: Da ville jeg satset langt sterkere på verdens største næring. Reiseliv fortjener et eget departement. I tillegg ville jeg ha satset på kunnskap og skole, eldreomsorg og samferdsel. Også ville jeg sørget for å få elektrifisert Rørosbanen.

Q: Hvordan vil noen som kjenner deg beskrive deg?

A: Som en målrettet, inkluderende og engasjert person, som trives med høyt tempo og mange baller i luften.

Q: Hvor går neste reise, privat/arbeid?

A: Skal i bryllup i Italia i sommer, det gleder jeg meg til.

Q: Har du noen spesielle hobbyer?

A: Jeg spiller i korps, elsker teater og musikaler, skiturer på fjellet og lek i slalåmbakken. Sommerstid er sykkelen fin.

Q: Om du var fanget på en øde øy, hva ville du tatt med deg, om du fikk velge én ting?

A: Tja … Ville jo bli veldig kjedelig der alene. En radio, kanskje, som kunne holde meg litt med selskap, samtidig som jeg kunne følge med på hva som skjer.

Q: Takk, har du ellers noe på hjertet?

A: Vi må ikke være redd for å dele med hverandre. Det å utveksle erfaringer og kunnskap på tvers av bransjer og fagmiljøer, tror jeg kan være en av nøklene til suksess. For eksempel åpenheten i Rosenborg, Tesla, som opphever sine patenter for å stimulere alle til utvikling, Scandinavian Business Seating på Røros som åpner opp fabrikken, og forteller om hvorfor de er Europas ledende stolprodusent, Rørosmat, Destinasjon Røros og andre som inviterer inn og forteller om hva man gjør for å lykkes.

Det skaper stolthet, samhold og stimulerer til utvikling!