Kristiansand Dyrepark er årets reiselivsbedrift

Kristiansand Dyrepark ble torsdag kåret til årets Reiselivsbedrift. Dyreparken stakk av med seieren foran de sterke kandidatene Høyt og Lavt Aktivitetsparker AS, og Basecamp Spitsbergen AS, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

– Kristiansand Dyrepark har gjennom flere år vist at de tenker nytt og innovativt. Deres engasjement for utvikling av Sørlandet som reisemål, og vilje til å dele sin suksesshistorie, er et eksempel til etterfølgelse. Med et sterkt fokus på bærekraft og kontinuerlig produktutvikling, har vinneren skapt en solid økonomisk bedrift, som også viser at samarbeid og fokus på ansatte, gir uttelling, sier Cathrine Pia Lund, direktør for merkevaren Norge i Innovasjon Norge, om den verdige vinneren.

Den prestisjefylte Reiselivsprisen deles ut hvert år, til den reiselivsbedriften som har klart å bygge opp suksessrike og innovative reiselivsprodukter. Prisen er på 250.000 kroner, samt fri deltagelse på Norwegian Travel Workshop.

– Reiselivsprisen er en stor anerkjennelse av et arbeid vi har lagt ned gjennom mange år. Denne prisen henger høyt, og det har vært fantastisk sterke konkurrenter. For oss er dette en veldig stor dag, sier Reidar Fuglestad, konsernsjef i Dyreparken.

Innovativ 50 års-jubilant

Dyreparken åpnet dørene for første gang 25. juni 1966, og feirer i år 50 års-jubileum. De har i løpet av årene etablert seg som Norges største familieattraksjon, med over én million besøkende årlig. Dyreparken strekker seg over en 600 mål stor tomt, og det er i dag 140 ulike dyrearter og omlag 700 individer med adresse her. Dyreparken er også kjent for alt fra tømmerrenne og bob-bane, til karuseller og sjørøverskuter. Og sist men ikke minst, det er i Dyreparken Kaptein Sabeltann bor.

Dyreparken Utvikling har et svært bevisst forhold til bærekraft og samfunnsansvar. Kristiansand Dyrepark er Miljøfyrtårn (siden 2008), og Miljøfyrtårn er godt kjent internt i parken, og er med å holde fokus på miljøspørsmål i den daglige driften, blant annet med fokus på ansattes helse og trivsel, utslipp, avfallssortering og ressursbruk som viktige faner.

Om Reiselivsprisen

Innovasjon Norge kårer hvert år årets innovative reiselivsbedrift. Innovasjon Norges Reiselivspris deles i år ut for åttende gang. Prisen og skal gå til den personen, bedriften eller det nettverket som oppfyller følgende kriterier:

Reiselivsopplevelsen skal være innovativ på ett eller flere områder:

Nye reiselivsprodukter og -tjenester, nye organisasjons- og ledelsesformer, nye former å distribuere reiselivsopplevelsen på.
Nye og innovative reiselivsopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser.
Reiselivsopplevelsen må dokumentere et markedspotensial og eventuelle realiserbare investeringer.
Reiselivsopplevelsens suksess skal være målbar enten i økonomiske tall eller antall gjester.
Reiselivsopplevelsen skal leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.

Årets jury har bestått av Cathrine Pia Lund Direktør Divisjon Merkevaren Norge, Innovasjon Norge, Inger Solberg Direktør Divisjon Bærekraft, Innovasjon Norge, Kristin Krohn Devold, Administrerende direktør NHO Reiseliv, Line Endresen Normann, Direktør for Virke reiseliv og kultur.

I år også publikum vært med på å stemme, det kom inn i underkant av 7000 stemmer.

Tidligere vinnere av Reiselivsprisen:

Høve Støtt, Buskerud
Hemsedal turistkontor, Buskerud
Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland
Sorrisniva AS, Finnmark
Juvet landskapshotell Knut Slinning, Møre og Romsdal
XXLofoten AS, Nordland
Lyngsfjord Adventure

Foto: Kristiansand Dyrepark er årets reiselivsbedrift. Prisen ble delt ut av Anita Krohn Traaseth. Fra venstre: Cathrine Pia Lund, direktør for merkvaren Norge i Innovasjon Norge, sammen med Per Arnstein Aamot, administrerende direktør i Dyreparken, Reidar Fuglestad, konsernsjef i Dyreparken, og Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto fra Innovasjon Norge.