Norwegian lanserer ti nye transatlantiske ruter

Norwegians internasjonale vekst fortsetter, med lansering av ti nye transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland. Rutene skal betjenes av den nye flytypen Boeing 737 MAX, som har et betydelig lavere miljøutslipp, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Med dagens rutelansering tilbyr Norwegian totalt 48 ruter mellom Europa og USA. Rutelanseringen kommer etter at EU-selskapet Norwegian Air International fikk de nødvendige tillatelser fra amerikanske myndigheter.

– Vi er veldig godt fornøyd med å lansere ti nye transatlantiske ruter. Våre nye direkteruter vil bidra til at titusenvis av reisende kan fly billig og komfortabelt mellom kontinentene. Norwegians nye ruter er ikke bare godt nytt for de reisende, men også for lokal verdiskaping i USA, Irland, Nord-Irland og Skottland, gjennom økt turisme og flere arbeidsplasser. Vi vil rette en stor takk til myndigheter, forbrukerorganisasjoner, politikere, flyplasser og turistorganisasjoner, som har støttet vårt EU-selskaps USA-søknad og retten til å tilby transatlantiske flyvninger til en lav pris, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

I 2017 skal selskapet sette 32 nye fly i trafikk, lansere mer enn 50 nye ruter, og sysselsette 2000 nye medarbeidere.

Rutene som lanseres i dag, vil gå fra Providence i nærheten av Boston, Stewart nord for New York, og Bradley i delstaten Connecticut, til Belfast i Nord-Irland, Edinburgh i Skottland, og Dublin, Cork og Shannon i Irland.

For flere detaljer om de ti nye rutene, se her.

Norwegian har en bestilling på over 260 nye fly, blant annet 30 Boeing 787 Dreamlinere og 100 Boeing 737 MAX. Den første 737 MAX-en blir levert på forsommeren. Norwegian er lanseringskunde for denne flytypen i Europa. MAX-en har flere seter og lengre rekkevidde enn sammenlignbare flytyper, noe som muliggjør rimelige interkontinentale ruter mellom mindre flyplasser. Boeing 737 MAX reduserer også drivstofforbruket og CO2-utslippene med ytterligere 14 prosent, sammenlignet med dagens mest moderne og sammenlignbare fly. I tillegg vil flyet ha Boeings nyeste vingetupper (winglets), som fører til mindre luftmotstand for optimal ytelse, samt mer stillegående motorer.

De nye transatlantiske rutene er et supplement til dagens internasjonale tilbud. Selskapets satsing med Boeing 787 Dreamliner til større flyplasser, som JFK i New York og Logan International i Boston, fortsetter med full kraft i tiden fremover.

Foto: Norwegians nye Boeing 737 MAX. Foto fra Norwegian.