Ukens navn: Tarje Hellebust

Tarje Hellebust
Administrerende direktør
Radisson Blu Plaza Hotel

Q: Hva består din arbeidshverdag av?

A: Aldri det samme. Jeg er så privilegert at jeg har en jobb med mye variasjon i oppgavene. Dette gjør det selvsagt uendelig viktig å prioritere oppgavene og jobben på best mulig måte. Vi må aldri se bort fra hvorfor vi som ledere er i jobben, nemlig det å sikre at vi optimaliserer bedriftens verdiskaping gjennom motiverte og kompetanserike ansatte, som sammen sikrer minnerike opplevelser for gjestene.

Q: Hva er det beste ved jobben din?

A: At jeg kan være med og aktivt bidra til rammebetingelsene for et godt arbeidsmiljø, gjennom både rekruttering og utvelgelse, men også ved å identifisere unge talenter, og bidra til å utvikle disse frem i henhold til sitt potensial. Slik får vi en herlig dynamikk og et godt arbeidsklima. Stolte verter og vertinner utstråler velkomst, og gode, ekte smil er smittsomt! En slik interaksjon og slike klimaer, gir garantert grunnlag for verdiskaping i vår bransje.

Q: Har du noen du har sett opp til?

A: Ja, jeg er født inn i denne bransjen, så jeg har hatt gleden av å se mange, på både godt og vondt. Jeg husker spesielt tidlig i karrieren, da Jan Carlzon (den gang sjef i SAS og styreleder for SAS Hotels) kom inn på Hotel Scandinavia på Holbergs plass. Han ble selvsagt tatt imot av direktøren med entourage, men gikk direkte bort til oss i resepsjonen og håndhilste på alt personale med et stort smil. Jeg husker jeg tenkte at han lever virkelig det han predikerer. Enkle grep, sterke signaler. Det har vært mange andre, men jeg vil ikke gå i fellen å nevne noen av dem, og ikke alle.

Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

A: Det har vi, ved siden av markering av runde dager, jubileer, barnefødsler og
lignende, klinger vi i én gang i messingklokka (skipsklokke), hver gang noen har
fått inn en kontrakt på én million. Ett slag per million, og jo flere klokkeslag desto bedre humør på meg. Slik fungerer en enkel sjel.

Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

A:Ikke helt sikker, men siden jeg kom hjem fra England tror jeg … Tolv år?

Q: Hva syns du er det beste ved HSMAI?

A: Evnen til å samle bransjen og å finne aktuelle tema som har relevans, og som dermed mange har interesse av.

Q: Er det noen aktiviteter/tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

A: Tror det er vel så viktig å utvikle og forsterke de satsingsområder som er der i dag, som å finne opp nye.

Q: Beskriv en perfekt helg for deg.

A: Det kan variere, avhengig av tid på året og omstendigheter, men essensen er vel opplevelser, familie, gode venner, mye latter, natur, kultur og sist, men ikke minst, god mat og vin.

Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

A: Å bringe reiselivsnæringen i Norge høyt opp på agendaen, og sikre forutsigbarhet og rammevilkår. Vår næring kan ta en stor del av den omstillingen som alle snakker om må skje i Norge. Næringen sysselsetter i dag 160.000 årsverk, av disse er 70 prosent kvinner, 36 prosent er under 24 år, og 39 prosent av de ansatte har utenlandsk bakgrunn. Vi har et kjempepotensial, i en av verdens raskeste industrier. Norge har de urbane opplevelsene, møtearenaene og kulturinstitusjonene. I tillegg har vi naturopplevelser som tar pusten fra noen hver, og den sikkerheten mange søker.

Q: Hvordan vil noen som kjenner deg beskrive deg?

A: Krever mye av andre, men kanskje mer av meg selv. Er pragmatiker, og ser løsninger, ikke problemer. Litt kontrollfrik, i form av å være detaljert til fingerspissene. Utålmodig og lidenskapelig. Optimist.

Q: Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?

A: Ved siden av skiferie på påskefjellet, ser jeg frem til å besøke Google, You Tube og Innovasjon Norge i San Francisco, sammen med bransjekolleger i juni. Spennende å høre fra disse gigantene direkte, og på deres hjemmebane, i den omstillingstiden vi er inne i.

Q: Har du noen spesielle hobbyer?

A: Er fryktelig glad i sjølivet, og bruker mye tid i båten med Inger og «ungene» om sommeren. Synes det er gøy å kjøre på bane, og er ganske barnslig opptatt av biler. Jeg trodde man vokste av seg slikt tøv! Mat, vin og reiser står i høysetet.

Q: Om du var fanget på en øde øy, hva ville du tatt med deg, om du fikk velge én ting?

A: Ikke glem solkrem!

Q: Takk, har du ellers noe på hjertet?

A: Det er veldig mye positivt på gang i bransjen, og da mener jeg ikke bare Rezidors store oppussingsprogram i Norden, og «Nye Oslo Plaza», som snart er klar. Også innen VisitOslo, Forum for Reiseliv og Innovasjon Norge Reiseliv, føler jeg det nå er et momentum vi sjelden har sett her på berget. Viktig at vi alle tar godt vare på dette, og løfter i flokk!

Foto: Tarje Hellebust, administrerende direktør ved Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Foto fra Rezidor Hotel Group.