Eventbransjens beste kåret i Oslo

Mandag kveld satte HSMAI fokus på den norske eventbransjen under HSMAI Eventprisene på Grand Hotel Oslo, med omlag dobbelt så mange innsendte bidrag, sammenlignet med i fjor, for å hedre aktørene i bransjen – og resultatene den har oppnådd i løpet av året. Temaet for kvelden var Sharing the Glory.

Det ble delt ut priser i en rekke kategorier, vurdert av HSMAIs jury, i tillegg til de såkalte bransjeprisene, hvor bransjen selv har stemt frem de kandidatene.

Det var en feststemt kveld, med fullsatt sal, høy stemning og stor glamfaktor, etter innslaget av paljetter og tversover-sløyfer å dømme. Vi kommer til å oppdatere denne artikkelen med et fotogalleri (nederst i saken) – foruten vinnerne i de respektive kategoriene, naturligvis. Underholdningen var det, som seg hør og bør, heller ingenting å utsette på (klikk på høyttalerikonet i videoens nedre høyre hjørne, dersom du ikke hører lyden):

Publisert av HSMAI Norway Mandag 9. oktober 2017

Ikke å forglemme jurymedlem Therese Cleve-Stiansen og dansepartner Egor Filipenko, med sitt fyrrige tangonummer:

Therese Cleve-Stiansen og Egor Filipenko på scenen under HSMAI Eventprisene 2017. Fotograf: Jarle Petterson.
Therese Cleve-Stiansen og Egor Filipenko på scenen under HSMAI Eventprisene 2017. Fotograf: Jarle Petterson.

– Selv om HSMAI har sitt utspring i reiselivsnæringen, har event-bransjen, i likhet med reisebyråene, begynt å spille en stadig viktigere rolle, også for aktørene i hotell- og i reiselivet. Faktisk i så stor grad at HSMAIs Mission Statement er endret, til også å omfatte den, sier HSMAI-direktør Ingunn Hofseth, under henvisning til denne passusen (redaksjonens uthevelse):

The Hospitality Sales and Marketing Association International (HSMAI) Region Europe is committed to growing business for the hotel, event and travel industry and their partners, and is the industry’s leading advocate for intelligent, sustainable revenue growth on a local, national and European level. The association provides practical tools, insights, and cutting edge expertise to enable knowledge sharing and enhance professional development as well as fuel sales, inspire marketing, transform businesses digitally and optimise revenue.

Hun passet samtidig på å minne om at det i år er 90 år siden HSMAI ble stiftet i USA, med visningen av denne artige jubileumsvideoen:

I sin tale til salen, betonte årets juryleder og konferansier, så vel som administrerende direktør på X Meeting Point Norway, Ellen Arnstad (toppfoto), hvor mye arbeid som skjuler seg bak de lettlivede paljettene, på en slik kveld, men tilføyde:

– Jeg må melde at inntil flere innsendte bidrag dessverre ikke nådde opp, på grunn av mangelfull dokumentasjon av resultater, som er et svært viktig kriterium, med en klar henstilling til kommende års bidragsytere.

Mandag kveld ble det delt ut priser i følgende kategorier:

Beste kundearrangement

Gullet i Beste kundearrangement gikk til 6. sans. Fotograf: Camilla Bergan.
Gullet i Beste kundearrangement gikk til 6. sans. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: 6. Sans, for DNB NXT 2016, på oppdrag for DNB
Hederlig omtale: Event.no, for Music is King, på oppdrag for Burger King

Juryens begrunnelse:

Målet var å etablere en helt ny møteplass mellom aktører som nødvendigvis ikke møtes naturlig. Eventet skulle bidra til relevant faglig påfyll, pitch-konkurranser og et digitalt «matchingverktøy» for å tilrettelegge for videre møter. Bedriften skulle også øke sin merkestyrke, og eventgrepet skulle være et virkemiddel i en viktig strategisk satsing innenfor flere forretningsområder.Konseptet handlet om å være tilstede for bedrifter i vekstfasen, og denne bedriften har det største nettverket i Norge, av gründere og investorer, men de hadde ikke benyttet dette som en fordel for kundene tidligere. Eventet var svært innovativt og dynamisk, med blant annet en event-matching-app. Barrierer måtte brytes. Resultatet var at mer enn 1000 møter mellom unge gründere og investorer ble gjennomført under arrangementet, og bedriften har oppnådd de beste resultatene på merkestyrke på event noensinne, samt dokumentert økt emosjonell og rasjonell interesse for bedriften.

Vinneren er 6. Sans med «DNB NXT» for DNB. HSMAI gratulerer!

Hederlig omtale i kategorien Beste kundearrangement gikk til Event.no. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste konferanse

Gullet i Beste konferanse gikk til Gyro. Fotograf: Camilla Bergen.
Gullet i Beste konferanse gikk til Gyro. Fotograf: Camilla Bergen.

Gull: Gyro, for Finansnæringens dag 2017 – «Suits & Hoodies», på oppdrag for Finans Norge
Hederlig omtalte: Just Cruzin’ Production, for Atea Community, på oppdrag for Atea

Juryens begrunnelse:

Målet med årets konferanse var å fornye og modernisere en etablert konferanse, i en bransje som stort sett oppleves som traust og konservativ.

Valg av invitasjoner, lokaler, scenerigg og konseptnavn, viser at byrå og kunde har evnet å tenke nytt og utradisjonelt. En kombinasjon av stor grad av seriøsitet, i et lekent og ungt konsept, har gitt konferansen en ny dimensjon og større nedslagsfelt.

Årets konferanse hadde rekordstor oppslutning, fikk økt pressedekning, og satte større fotspor i sosiale medier enn tidligere – og oppnådde sin hittil høyeste snittscore fra deltagerne.

Og vinneren er Gyro, med Finansnæringens dag 2017 – «Suits & Hoodies»,  for Finans Norge. HSMAI gratulerer!

Just Cruzin’ Production fikk hederlig omtale i kategorien Beste konferanse. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste salgs- eller promoevent

Nine Yards vant gullet i Beste salgs- eller promoevent. Fotograf: Camilla Bergan.
Nine Yards vant gullet i Beste salgs- eller promoevent. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: Nine Yards, for Lansering av Høyers to nye varemerker, Maud og Fram, på oppdrag for Høyer
Hederlig omtale: JCP Nordic

Juryens begrunnelse:

Målet med dette eventet var å lansere nye varemerker, bygge økt stolthet, styrke relasjoner og skape økt trafikk til egne kanaler.

Med forholdsvis små midler, har byrået klart, ved hjelp av historiefortellinger og identitetsskapende aktiviteter, å skape stor oppmerksomhet i en periode med tøff konkurranse. Ved bruk av spesialskrevet musikk, og små, skreddersydde events opp mot lanseringen, sikret de at både ansatte og stakeholders var med.

Det var hele veien sterkt fokus på å måle resultater, og de startet opp med en nullpunktsanalyse. De to første ukene i salg, doblet de omsetningsmålet ,og antall delinger og views i SoMe var over all forventning. De opplevde også stor økning i trafikk til egne kanaler.

Og vinneren er Nine Yards, med Lansering av Maud og Fram, for Høyer. HSMAI gratulerer!

JCP Nordic fikk hederlig omtale i Beste salgs- eller promoevent-kategorien. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste Event + IMC

Gullet i Beste event + IMC gikk til JCP Nordic. Fotograf: Camilla Bergan.
Gullet i Beste event + IMC gikk til JCP Nordic. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: JCP Nordic
Hederlig omtale: Nine Yards, for Vestre Folk & Form (Vestre 70 år), på oppdrag for Vestre

Nine Yards fikk hederlig omtale i kategorien Event + IMC. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste hospitality-event

Event.no stakk av med gullet i Beste hospitality-event. Fotograf: Camilla Bergan.
Event.no stakk av med gullet i Beste hospitality-event. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: Event.no, for Music is King, på oppdrag for Burger King
Hederlig omtale: 6. Sans, for Ekstremsportveko 2017, på oppdrag for OneCall

Juryens begrunnelse:

Juryens vinner i kategorien Beste hospitality-event hadde som mål å skape engasjement, øke eksponeringen av sitt brand, samt treffe sin målgruppe på en annen arena, der de kunne dele gode opplevelser sammen.

De skapte engasjement i forkant og etterkant av eventet, med eget konsept, nettside, video, influencers, kjente artister og aktivitet i sosiale medier.

Aktiviteten ga resultater, som blant annet 1143 nye følgere og 200 opplastede bilder på Instagram, med konseptnavnet og, ikke minst, 51 egenproduserte låter på to måneder.

Vinneren av Beste hospitality-event blir dermed event.no, med Music is King, for Burger King. HSMAI gratulerer!

6. Sans fikk hederlig omtale i Beste hospitality-event. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste PR-event

6. Sans fikk gullet i kategorien beste PR-event. Fotograf: Camilla Bergan.
6. Sans fikk gullet i kategorien beste PR-event. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: 6. Sans, for VM i døds, på oppdrag for IDF (Det Internasjonale Dødseforbundet)
Hederlig omtale: Fursetgruppen Restaurant Group, for Grand Opening Ling Ling, på oppdrag for Ling Ling
Hederlig omtale: Just Cruzin’ Production, for THE LOGO DONATION PROJECT

Juryens begrunnelse:

Årets gull går til et fargerikt event, som, med godt gjennomtenkte og strategiske samarbeidspartnere, har nådd ut til millioner av mennesker, både nasjonalt og internasjonalt. De har brukt alle kanaler godt sammen, og engasjert både partnere og deltagere i å være med og lage godt innhold, som igjen har gitt godt engasjement. De har, gjennom gode historiefortellinger og gode strategier, fått dekning på internasjonale TV-kanaler, og nådd over 60 millioner mennesker gjennom snapchat.

Og vinneren er: 6. sans, for VM i døds, for Det Internasjonale Dødseforbundet. HSMAI gratulerer!

Fursetgruppen Restaurant Group fikk hederlig omtale i Beste PR-event. Fotograf: Camilla Bergan.
Just Cruzin’ Production fikk hederlig omtale i Beste PR-event. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste kulturevent

Gullet i kategorien Beste kulturevent gikk til Just Cruzin' Production. Fotograf: Camilla Bergan.
Gullet i kategorien Beste kulturevent gikk til Just Cruzin’ Production. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: Just Cruzin’ Production, for Oslo Sommertid, på oppdrag for OBOS
Hederlig omtale: Just Cruzin’ Production, for X Games Norway, på oppdrag for X Games Norway

Juryens begrunnelse:

Gullvinneren i årets kulturevent har virkelig turt å satse. De har, sammen med en godt valgt strategisk samarbeidspartner, kunnet skape noe unikt på en helt ny arena. Gjennom aktiviteter, har man fått frem merkevaren til en målgruppe som vanligvis er vanskelig å nå, samtidig som man har skapt verdi og opplevelse. De har, selv om det er første året det arrangeres, greid å selge 38.000 billetter, og skapt en arena for kultur, for en spennende yngre målgruppe.

Vinneren er JCP productions, for Oslo Sommertid og OBOS. HSMAI gratulerer!

Just Cruzin’ Production fikk hederlig omtale i Beste kulturevent. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste destinasjonsutviklings-event

Vinnerprisen for Beste destinasjonsutviklings-event gikk til DestinasjonsKirurgene. Fotograf: Camilla Bergan.
Vinnerprisen for Beste destinasjonsutviklings-event gikk til DestinasjonsKirurgene. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: DestinasjonsKirurgene, for Karsten & Petra i snøamfi i alpinbakken på Beitostølen, på oppdrag for Location Beitostølen

Juryens begrunnelse:

Målet med dette eventet var å bygge opp under målsettingen om å fremstå som en komplett destinasjon for målgruppene. Konseptet var å gjennomføre årets mest spektakulære filmpremiere.

Hovedaktiviteten var en utendørs visning på filmen Karsten og Petra, i et spesialbygget snøamfi på 1000 meter, i alpinbakken i Beitostølen sentrum.

Denne utendørs filmpremieren av Karsten og Petra vinterstid, trakk 800 barn og voksne, og ble en stor suksess. Rundt denne premieren var det også en rekke andre aktiviteter, både før, under og etter.

I 2016 økte Beitostølen mest av alle destinasjoner, med 16,6 prosent, og veksten fortsetter i 2017. Juryen er imponert over hva denne destinasjon får til, og hvordan dette eventet så tydelig er forankret i den strategiske destinasjonsutviklingen.

Vinneren er DestinasjonsKirurgene, med Location Beitostølen for CineNord, Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene. HSMAI gratulerer!

Beste adventure tourism-event

Det ble gull på Geelmuyden Kiese i kategorien Beste Adventure tourism-event. Fotograf: Camilla Bergan.
Det ble gull på Scandic Hotels i kategorien Beste Adventure tourism-event. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: Scandic Hotels for Frokost på Preikestolen

Juryens begrunnelse:

Målet med dette eventet var å ta mat til nye høyder. Og da snakker vi ikke om Michelin-stjerner og rødvin som må dekanteres. Nei, vi snakker om det aller viktigste måltidet, frokosten. Og nye høyder ble det. Hele 604 meter over havet faktisk.

Gullvinneren serverte nemlig frokost til 250 turgåere, 604 meter over havet. Nærmere bestemt på Prekestolen. Og det var ikke en med skinke og en med ost. Det ble servert en luftig tolkning av egg benedict med hollaindaise-skum, bacon og skinke fra A. Idsøe, vitamin-shots og smoothie, laget på nyplukkede norske jordbær, lokale grønnsaker og nybakte havre-bagels.

Reaksjonene fra frokostgjestene var utelukkende positive, og Facebook-videoen skapte stort engasjement hos målgruppen, og fikk 228.543 visninger, noe som resulterte i 3630 likes og 554 delinger.

I tillegg til mye oppmerksomhet på sosiale medier, var det et eget innslag om frokosten på TV 2 Nyhetene.

Vinneren er Scandic Hotels, med Frokost på Preikestolen. HSMAI gratulerer!

Beste eventinnovatør

DNB stakk av med gullet i Beste eventinnovatør. Fotograf: Camilla Bergan.
DNB stakk av med gullet i Beste eventinnovatør. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: DNB, for DNB NXT 2016, med 6. Sans; DNB 4 THE FUTURE, med Gyro; og DNB Eiendom Kickoff 2017, med JCP
Hederlig omtale: Atea, for Atea Community, med Just Cruzin’ Production

Juryens begrunnelser:

Vinneren har forstått det, nemlig å skape en serie med eventer med ulike temaer, som har bidratt til å skape merverdi for ulike målgrupper, internt og eksternt, samt å utvikle egen merkestyrke. Målene var blant annet å lansere og etablere Norges mest attraktive møteplass for gründere og investorer, å dyrke frem en intern prestasjonskultur blant 1000 meglere og å dyrke frem en intern kultur, med et kollektivt tankegods blant ansatte.

Med DNB NXT, 4 THE FUTURE, og Kick-Off for 1000 eiendomsmeglere, er årets eventinnovatør DNB, med byråene 6. Sans, Gyro og JCP.

Atea fikk hederlig omtale i kategorien Beste eventinnovatør. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste samfunnsnyttige

KITE kommunikasjon vant Beste samfunnsnyttige-kategorien. Fotograf: Camilla Bergan.
KITE kommunikasjon vant Beste samfunnsnyttige-kategorien. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: KITE kommunikasjon, for Business for Peace, på oppdrag for Business for Peace
Hederlig omtale: Just Cruzin’ Production, for Tekstilaksjonen 2017, på oppdrag for H&M, Cubus, Bik Bok, Carlings, Lindex, Bergans, IKEA, Fretex, UFF, Røde Kors, VIRKE, Norsk Gjenvinning, Miljøagentene, Kildesortering i Oslo, Tise, Prefall, Moving Mamas, og Min Klode

Juryens begrunnelse:

Målet er å overgå internasjonale, anerkjente eventer, som samler politiske miljøer, beslutningstagere og næringsliv fra mange land.

Verden står overfor enorme, og kanskje uløselige, utfordringer. Vi trenger eventbyråer som våger å bruke event som et påvirkningsverktøy, til å samle politikere, beslutningstagere og mektige bedrifter, som kan ta samfunnsnyttige beslutninger. Kanskje det er nettopp et kompetansetungt norsk næringsliv som har større potensial til å skape fred, enn tradisjonelle fredsmeklere?

Et fulltegnet arrangement, hvor prisen som deles ut har oppnådd internasjonal anerkjennelse, og er blitt bedre kjent i Norge, gjennom innslag på NRK Dagsrevyen. Dessuten fikk eventet og prisen plass i hovedreportasjen i A-magasinet i juli 2017.

For eventet Business for Peace, er vinneren KITE kommunikasjon

Just Cruzin’ Production fikk hederlig omtale i kategorien Beste samfunnsnyttige. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste interne event

Just Cruzin' Production stakk av med seieren i Beste interne event. Fotograf: Camilla Bergan.
Just Cruzin’ Production stakk av med seieren i Beste interne event. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: Just Cruzin’ Production, for T2-opplevelsen og T2 tjenestetesting, på oppdrag for Avinor Oslo Lufthavn
Hederlig omtale: Gyro, for DNB 4 THE FUTURE, på oppdrag for DNB
Hederlig omtale: KITE kommunikasjon, for Bouvet Belarus, på oppdrag for Belarus

Juryens begrunnelse:

Noen eventer er større enn andre, og dette imponerte oss virkelig!

Hvordan sørge for at de ansatte får god, rask og inspirerende opplæring?

Logistikken ville bli avgjørende. Kommer den nye bygningen til å fungere?

Kunnskapsløftet hastet! Og målgruppen var fragmentert.

Konseptet ble «læring, forkledd som underholdning». Her skulle det gis praktisk erfaring og realistisk trening, uten at det skulle gå ut over avbrudd i «hverdagens gang». Og de mange eventgrepene var utrolig kreative og relevante i forhold til lanseringen av noe veldig stort.

Resultatene ble grundig dokumentert, gjennom 13 enkelteventer på cirka to timers varighet, med mellom 400 og 1200 deltagere.

Gullvinneren av Beste interne event er JCP, med T2-opplevelsen og T2 Tjenestetesting, for Avinor Oslo Lufthavn. HSMAI gratulerer!

Gyro fikk hederlig omtale i kategorien Beste interne event. Fotograf: Camilla Bergan.
KITE kommunikasjon fikk hederlig omtale i Beste interne event. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste eksterne event

6. Sans vant i kategorien Beste eksterne event. Fotograf: Camilla Bergan.
6. Sans vant i kategorien Beste eksterne event. Fotograf: Camilla Bergan.

Gull: 6. Sans, for DNB NXT 2016, på oppdrag for DNB
Hederlig omtale: Just Cruzin’ Production, for Atea Community, på oppdrag for Atea

Juryens begrunnelse:

Dette handler om fremtiden. Om nye Start-ups, om å sikre at riktige mennesker, bransjer og hoder faktisk får muligheten til å møtes. Møteplasser som igjen sikrer ny økonomisk vekst og innovasjon, og at nye, store tanker blir tenkt. Dette eventet, denne faglige møteplassen, skaper nettopp dette. En ny arena for ulike aldersgrupper, mennesker og bransjer. Og vinneren kan også dokumentere gode resultater. Vi venter på mer!

Gullet går til 6. Sans, med «DNB NXT» for DNB. HSMAI gratulerer!

Just Cruzin’ Production fikk hederlig omtale i Beste eksterne event. Fotograf: Camilla Bergan.

Beste eventbyrå

JCP stakk av med prisen som Beste eventbyrå. Fotograf: Camilla Bergan.
JCP stakk av med prisen som Beste eventbyrå. Fotograf: Camilla Bergan.

Prisfesten mandag kveld toppet seg med kåringen av Beste eventbyrå, som bransjeprisene under, stemt frem av bransjen selv. I år ble det JCP som stakk av med den høythengende prisen, noe som også var vel fortjent, skal en dømme etter diplomstabelen på JCP-bordet:

Diplom-stabelen på JCP-bordet. Fotograf: Jarle Petterson.
Diplom-stabelen på JCP-bordet. Fotograf: Jarle Petterson.

– Dette har selvfølgelig vært en ekstremt positiv opplevelse for oss, forteller JCPs byråleder Gjermund Hellan (under) i et intervju med HSMAI.no.

– Akkurat som reklamebransjen, trenger eventbransjen en arena, der vi både møtes til dyst og gjensidig inspirasjon, spesielt nå som  bransjen er i slik vekst, og kommer til å spille en stadig viktigere rolle.

Gjermund Hellan, byråleder i JPC, kunne innkassere en pen stabel diplomer under HSMAI Eventprisene mandag 9. oktober 2017 – foruten prisen som Beste eventbyrå. Fotograf: Jarle Petterson.
Gjermund Hellan, byråleder i JPC, kunne innkassere en pen stabel diplomer under HSMAI Eventprisene mandag 9. oktober 2017 – foruten prisen som Beste eventbyrå. Fotograf: Jarle Petterson.

– Men én ting vil jeg gjerne ha sagt: Vi kan ikke ta æren for OBOS’ Oslo Sommertid alene. Ekko, som også var en viktig bidragsyter til arrangementet, skal også ha mye av æren for at det gikk som det gikk, presiserer Hellan, som for øvrig var en lykkelig camper mandag kveld.

Juryen har bestått av:

Ellen Arnstad (juryleder), administrerende direktør, X Meeting Point Norway
Simen A. Johannessen, Senior Account Director, Gambit Hill and Knowlton, så vel som blogger og YouTuber – #HouseOfSimen
Rune Bjerke, førsteamanuensis og leder for Event Management og Organisasjonsdrevet Merkebygging ved Høyskolen Kristiania
Julie Holst Berntsenhead of strategic projects and communication, United Influencers
Therese Cleve-Stiansen, Founder, Movimenti AS
Lillian Moe Drotninghaug, markedskonsulent, sponsing og events, Gjensidige

Bransjeprisene

HSMAI Eventprisene består, i tillegg til kategoriene som premieres av den HSMAI-oppnevnte juryen, også av de såkalte Bransjeprisene, der eventbransjens utøvere stemmer frem kolleger som har utmerket seg spesielt.

I år ble disse prisene utdelt i disse kategoriene, hvor følgende virksomheter stakk av med seieren:

Beste eventleverandør: Konsertsystemer
Beste intimarena: Chitra House
Beste storarena: The Qube
Årets nykommer: George P. Johnson

Powerplay ble kåret til Årets beste eventleverandør. Fotograf: Camilla Bergan.
Konsertsystemer ble kåret til Årets beste eventleverandør. Fotograf: Camilla Bergan.
Chitra House er Årets intimarena. Fotograf: Camilla Bergan.
Chitra House er Årets intimarena. Fotograf: Camilla Bergan.
The Qube stakk av med prisen som Beste storarena. Fotograf: Camilla Bergen.
The Qube stakk av med prisen som Beste storarena. Fotograf: Camilla Bergen.
Årets nykommer er George P. Johnson. Fotograf: Camilla Bergan.
Årets nykommer er George P. Johnson. Fotograf: Camilla Bergan.

– Vi er imponert over nivået på de innsendte bidragene i år, men også over at antallet bidrag har fordoblet seg siden i fjor. Det bærer bud om en bransje i vekst, faglig, så vel som økonomisk, sier HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth, som også benytter anledningen til å takke alle som har bidratt, ikke minst juryen, under kyndig ledelse av Ellen Arnstad.

Det store antallet oppmøtte nøt ellers godt av utsøkt bevertning, mingling og underholdning ved det gamle Idol-esset Alejandro Fuentes, før prisvinnere og andre deltagere tilfreds bega seg ut i oslonatten.

 

Og et pent knippe ekstrabilder fra kvelden:

Toppfoto: Juryleder Ellen Arnstad på scenen under HSMAI Eventprisene på Grand Hotel Oslo, mandag 9. oktober 2017. Fotograf: Jarle Petterson.