Jarle Moen kåret til Årets Hotelier 2017

Under HSMAI Prisene onsdag 10. januar kåret HSMAI Årets Hotelier i samarbeid med Cornell Hotel Society Norway Chapter.

Jarle Moen, Thief Executive Officer, THE THIEF ble kåret til Årets Hotelier 2017.

Juryens uttalelse – Årets Hotelier

Vinneren har holdt stort tempo og vært en effektiv hotelleder gjennom en årrekke. Han har stor kunnskap om bransjen, som han bygger på, enten det gjelder den daglige drift, eller mer omfattende snuoperasjoner. Teambuilding er også en av hans sterke sider, noe som er avgjørende for å få et hotell til å fungere optimalt. I det daglige trives han best ute blant gjester og medarbeidere.

I mange år har han vært en trofast og høyt skattet medarbeider i kjeden. Han har fått mange utfordringer, som han har løst til eiernes store tilfredshet.
Idag leder han, på fjerde året, et unikt hotell og har klart å sette det på kartet som et av verdens beste. Hotellet på Tjuvholmen har oppnådd svært gode resultater og opplevd internasjonalt prisdryss.

Vinneren gir sine medarbeidere mye tillit og ansvar og er dyktig til å dyrke frem talenter og gi folk muligheter. Disse sterke lederegenskapene er nok også mye av grunnen til at han ble invitert til å være mentor i HSMAIs internasjonale mentorprogram. Som styreleder for NHO Reiseliv i Oslo og Akershus tar han bransjeansvar, kjemper for gode rammevilkår for næringen og er en synlig og god talsperson i mediene.

Årets Hotelier er Jarle Moen

De nominerte til Årets Hotelier 2017:

Fra venstre: Birgit Kjuus, Håvard Solum, Jarle Moen, Lars Petter Mathisen, Kjetil Røed

Birgit Kjuus, Direktør, Thon Hotel Opera

Birgit har vært med fra utviklingen av Thon Hotel Opera og videre i hele 17 år nå. Det har på ingen måte vært stillestående arbeid, men har gitt nye og spennende utfordringer hele veien. Hun tok over som hotelldirektør i 2015.
Hun omtales som en en ansvarsbevisst og engasjert leder, som viser stort pågangsmot, er strukturert og jobber målrettet og effektivt. Hun er spesielt opptatt av å utnytte hotellets fulle potensial, og har både et økonomisk og menneskelig fokus som leder. Birgit er opptatt av et godt arbeidsmiljø, tydelige rammer for medarbeiderne, og at arbeidsplassen skal være en arena der medarbeiderne kan blomstre og videreutvikle seg.
Hotellet, med sine 480 rom og nærmere 200.000 overnattingsgjester, hadde en omsetningsvekst på 17 % i 2016 og 9 % i 2017.

Håvard Solum, Direktør, Scandic Kristiansand Bystranda

Håvard har vært hotelldirektør ved Scandic Kristiansand Bystranda siden hotellet åpnet i 2013. Hotellet har levert strålende resultater fra dag én. Under Håvards ledelse økte hotellets omsetning med 18% fra 2016 til 2017. Totalt har hotellets omsetning økt med 34% fra 2014 til 2017, på tross av at regionen og den lokale hotellnæringen har vært sterkt rammet av oljekrisen.
I 2017 har hotellet en RGI (RevPAR-penetrasjon) på 132 i Kristiansand. Beleggsprosenten i 2017 endte på mer enn 71%. I tillegg gjør hotellet det svært bra i gjesteundersøkelser og ligger på førsteplass blant hotellene i hele Vest-Agder.
Håvards lederstil er inkluderende. Han fokuserer på å være synlig og tilstede på hotellet, snakker med de ansatte og sørger for at hver enkelt føler seg «sett». Han er heller ikke redd for å brette opp ermene selv og er kjent for å ta i et tak.

Jarle Moen, Thief Executive Officer, THE THIEF

I mer enn 20 år har Jarle vært en sentral profil i norsk hotellbransje. Internt i Nordic Choice ble han raskt kjent som toppledelsens ryddegutt, etter å ha ledet flere imponerende snuoperasjoner på ulike Choice-hoteller. Deretter ble han satt til å bygge opp, åpne og lede prestisjeprosjekter som Quality Hotel 33 og Quality Hotel Expo.
Nå leder han THE THIEF på fjerde året, og har klart å sette det på kartet som et av verdens beste hoteller. THE THIEF har oppnådd svært gode resultater og opplevd prisdryss under Jarles ledelse.
Som leder er Jarle tett på, han sitter stort sett aldri på kontoret, men er i stedet ute blant gjestene og medarbeiderne. Han er ekstremt dyktig til å sette sammen gode team og gir medarbeidere mye tillit og ansvar. Han er svært godt likt som leder og er dyktig til å dyrke frem talenter og gi folk muligheter.

Lars Petter Mathisen, Hotelldirektør, Hotel Bristol, Oslo

I september 2017 ble Lars Petter ny direktør på Hotel Bristol, han kom da fra samme stilling på Thon Hotel Rosenkrantz, der han hadde vært med på planleggingen av hotellet, og kan ta mye av æren for at det i dag fremstår som et av Oslos beste. Han hadde store planer for hotellet og dette skulle raskt vise seg å være verdifullt for hotellets hurtige fremgang.
Gjestetilfredsheten på Thon Hotel Rosenkrantz har ligget på et meget høyt nivå. Lars Petter har klart å formidle sin positive lederstil til alle ansatte – hver dag, og han har holdt et imponerende høyt nivå i alle år siden åpningen.
Lars Petter har vist at han ikke er redd for å ta tak i utfordringer, og gir seg ikke før disse er løst. Han setter seg klare mål og arbeider meget fokusert og nøyaktig. Samtidig er han en blid og veldig omgjengelig person, som tar godt hånd om sine medarbeidere. Han er godt likt av både medarbeidere og gjester, og setter seg i respekt på en positiv måte.

Kjetil Røed, Direktør, Quality Hotel Edvard Grieg

Kjetil startet som direktør på Quality Hotel Edvard Grieg i februar 2016.
Omorganisering og effektivisering av hotellet har stått høyt på agendaen, samtidig som hotellet er i en krevende situasjon med 100 % kapasitetsøkning på Flesland i Bergen våren 2017.
Kjetil har klart å skape begeistring for utvikling og omstilling av hotellet i sin ledergruppe. Alle trekker nå i samme retning for å utvikle driften i et svært krevende marked.
Det å sette et stort «nytt» hotell på markedet er ingen enkel oppgave. Kvaliteten må være høy i alle ledd når konkurransen er så stor. Til tross for stor kapasitetsøkning i 2017 og en nedgang i omsetning som følge av dette, klarer teamet og øke sin DA1%. Dette er en veldig sterk innsats med store vridninger i segmentmiksen, hvilket krever mye tilpassing og optimalisering av driften.

Foto: Camilla Bergan