Widerøe kåret til «Best i test» i Kundeserviceprisen 2018

Onsdag kveld mottok Widerøe Internet AS (WIAS) og Widerøe Ground Handling (WGH) prisen «Best i test» for kundeservice 2018, i kategorien flyreise. Utmerkelsen er en årlig begivenhet etter kvalitativ testing.

– Det er med stor stolthet og ydmykhet at vi på vegne av alle flinke medarbeidere i WGH og WIAS mottar denne viktige anerkjennelse på at Widerøe er målt, veid og funnet som det beste selskap på kundeservice blant flyselskapene i Norge, sier administrerende direktør i WIAS, Odd Langvatn, i en pressemelding.

– Vi er utrolig stolte over å kunne bidra til selskapets visjon, Vi skaper muligheter mellom små og store steder. De viktigste bidragsyterne tilhører de små stasjonene, som kombinerer ledig tid mellom flyene og det å drive Norges beste kundesenter, supplerer regiondirektør nord i WGH, Trond Gunnar Stenersen.

Utmerkelsen bekrefter at Widerøe igjen er der selskapet skal være på dette området. Kombinasjonen av døgnåpen tjeneste, folkelige og kompetente medarbeidere, i tillegg til gode bakenforliggende systemer, bidrar til at selskapet er godt rustet til å håndtere henvendelser fra sine kunder. I tillegg har verdien av lokal kunnskap, norsk språk og tjenester inhouse i stor grad bidratt til dette resultatet.

Widerøes kundesenter, driftet av WIAS, håndterte i fjor 292.139 kundehenvendelser på chat, mail, sms, telefon og sosiale medier, mens WGH via telefon håndterte 71.170 kundehenvendelser.

«Best i test» – Kundeserviceprisen er en årlig test som gjennomføres av SeeYou, der man kvalitativt tester over 150 av de største kundesentrene i Norge. Testen har vokst i omfang siden oppstarten i 2006, og antallet kundesentre som måles, øker hvert år. Hvert kundesenter blir kontaktet av 25 forskjellige Mystery Shoppere, på flere forskjellige måter. Telefonhenvendelsene reduseres, og erstattes av kontakt via kontaktskjema på selskapets nettside eller chat. Sosiale medier (Facebook Messenger) bli brukt dersom selskapet ikke tilbyr chat (for nye kunder) via hjemmesiden. Dette forutsetter at selskapet har Messenger aktivert. Alle kundesentrene blir målt på de samme parameterne. Rollespillene varierer for hver bransje, og er laget av SeeYou.

Målingen har fokus på mottak og velkomst, kundebehandleren – løsning, og avslutning og totalinntrykk.

Foto: Odd Langvatn, administrerende direktør i WIAS, og WGHs regiondirektør nord, Trond Gunnar Stenersen, med «Best i Test»-prisen 2018. Foto fra Widerøe.