Clarion Hotel satser på nøkkel og chat via mobilen

Som første nordiske hotellkjede tilbyr Clarion Hotel nå sine gjester en chat-funksjon. Utover chat kan gjestene nå også bruke mobilen for både inn- og utsjekk, betaling, og som nøkkel for å låse opp rommet.

Hotellbransjen har lenge ligget etter transportselskapene i reiselivsindustrien. Innen både fly og tog har man kommet betydelig lengre med utviklingen. At hotellene ikke har holdt følge, skyldes i stor grad komplekse back office-systemer, men nå er teknikken på plass, og Clarion Hotel er først ute med flere nye tjenester, som definitivt kommer til å forenkle hotellgjestens opplevelser, skriver hotellkjeden i en pressemelding.

– Vi vil med automatiseringen gi mulighet til et mer differensiert gjestemøte. De gjestene som vil gjøre alt gjennom appen, gjør det, og de som vil ha personlig service, får det, sier Jessica Castegren, Head of Marketing & Communication Clarion Hotel.

Clarion Hotel ser store muligheter i å la personalet bli mer personlig i møtet med gjesten. Da flere administrative oppgaver automatiseres, gir det personalet større muligheter til å skreddersy, tilpasse og følge opp gjestenes ønsker og behov.

Følgende funksjoner rulles ut i disse dager:

Chat- funksjon: Gjesten får via Nordic Choice Hotels-appen tilgang til en chat, der han eller hun får direktekontakt med resepsjonen uten å stå i lange telefonkøer.

Inn- og utsjekk: Allerede på vei til hotellet kan gjesten sjekke inn via appen, for så å gå rett opp på rommet. Også ved utsjekk er det kun et tastetrykk i appen, før alt er klart.

Betaling: Appen støtter både kredittkort og Apple Pay.

Mobil nøkkel: I stedet for det elektroniske nøkkelkortet, holder du opp din mobil mot døren. Den mobile nøkkelen er tilgjengelig i appen.

Dette er også et steg i målet om å knytte gjestene nærmere lojalitetsprogrammet Nordic Choice Club. De nye funksjonene er alle tilgjengelige via Nordic Choice Hotels-appen.

Chatten er en utvikling av den nye concierge-servicen ALICE, som er hotellbransjens ledende driftssystem, som samler alle avdelinger på hotellet, gjennom en plattform for all personalkommunikasjon og dialog med gjesten. I fjor kjøpte ALICE GoConcierge, en leverandør av concierge-programvare, for å utvide sin teknologi og sitt utvalg av kundeservice. Avtalen med Nordic Choice Hotels er ALICEs andre store forretningsavtale, etter Grupo Posadas S.A.B. C.V., Mexicos største hotellkjede.

Nordic Choice Hotels’ app finnes tilgjengelig på App Store og Google Play.

Foto: Chat og romnøkkel i Nordic Choice Hotels’ app. Foto fra Clarion Hotel.