Norsk oppfinnelse med luft under vingene

Tre unge norske gründere med en unik idé. To år senere er bagID en realitet, og verden ligger for deres føtter. I dag, onsdag 5. desember, åpner forhåndssalget av den smarte bagasjelappen.

– Det er en spennende reise å få være med og bidra til bagIDs utvikling frem mot dagens lansering. Kun et tidsspørsmål før den norske oppfinnelsen vil ta verden med storm, forteller kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug i en pressemelding.

bagID GO er den første enheten som kontinuerlig sporer bagasjen, inkluderer bagasjebehandlings-sensorer og en tyveribeskyttelse, hvis bagasjen forsvinner ut av syne.

For flyselskapene og flyplassen gir det økt kontroll over bagasjen, gjennom at bagasjehåndertingen blir mer digitalisert, med smarte sensorer og ny IoT-teknologi. Dette reduserer sannsynligheten betydelig for at bagasjen går tapt, øker sikkerheten og effektiviteten til flyselskapene, samt flyplassene.

Fra før har næringsminister Torbjørn Røe Isaksen uttalt at han ble svært positiv da han fikk anledning til å teste ut løsningen, sammen med de norske gründerne bak bagID. Han pekte blant annet på verdien av å spare tid, og hvordan en slik løsningen nettopp vil bidra til å spare tid på flyplasser over hele verden.

– Vi har helt siden denne oppfinnelsen ble presentert for oss i 2015 fulgt nøye med på reisen til bagID. Vi er en stolt samarbeidspartner, og har lenge sett frem til dagens lansering, sier Skaug.

Spennende førjul

Det er imidlertid ikke bare næringsministeren som følger med når bagID endelig blir tilgjengelig for forbrukere over hele verden. Både flyplasser og flyselskaper kommer til å følge spent med, og det er allerede flere tusen reisende som har satt seg på venteliste før lanseringen.

På lag med telegigant

Det er mange som vil være med på leken, og en annen aktør som har klokkertro på den norske storsatsingen, er enn Telenor. Forretningsutvikler innen IoT hos Telenor Norge, Sofia Tropé, forteller at de er svært engasjerte i norske nyvinninger.

– Absolutt! Telenor er en god strategisk partner innen kommunikasjon og testing. Vi ønsker å være en sentral aktør for å fremme og ikke minst utvikle innovative løsninger i inn- og utland, sier hun.

– Jeg tror forbrukere og flytransport-næringen kan dra nytte av et spennende produkt som bagID GO. Tingenes Internett gir oss uendelig med muligheter, hvor blant annet tracking kommer til å bli løftet til et nytt nivå. Nå som vi har skrudd på tingenes Internett på vårt 4G-nett, vil bagID alltid kunne være koblet til et sikkert nett, med suveren dekning, forklarer Tropé.

Mange samarbeidspartnere

Gründeren bak bagID, Jan Vidar Nalbant, er glad for å ha støtte fra flere norske tungvektere før lansering. Han er også tydelig på at det er mange som fortjener en stor takk, og som bidrar til å virkeliggjøre denne norske nyvinningen.

– bagID har helt siden begynnelsen engasjert stort og bredt, vi tror det har en sammenheng med at vi har skapt et produkt som mange forhåpentligvis ser nytten av.

– I tillegg til Widerøe, Telenor og Innovasjon Norge, har blant andre Sintef bidratt med forskning. Det samme har Vipps, som legger til rette for at vi kan benytte deres nye løsninger. Det gjør de fordi de har så stor tro på bagID, og derfor er alle innvolverte enige om at dette er en stor dag.

bagID GO kan bestilles i dag til 599,- på, www.bagid.com.

Foto: Gründertrioen bak bagID GO, Øystein Tvedt, Øystein Aarsæther og Jan Vidar Nalbant. Foto fra Widerøe.