Hver fjerde nordmann gir en opplevelse i julegave

Det kommer til å ligge mange spennende opplevelser under norske juletrær i år. Én av fire planlegger å gi en opplevelse i julegave.

Det viser en undersøkelse som Kantar TNS har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv, i forbindelse med årets juleferie. 1060 nordmenn over 18 år har deltatt i undesøkelsen:

I år planlegger én av fire nordmenn å kjøpe en opplevelse i julegave.

Nær seks av ti svarer at de har gitt en opplevelse i julegave de siste tre årene.

– I en hektisk hverdag er tid med venner og familie blitt et knapphetsgode. Jeg tror det er en av de viktigste grunnene til at mange kjøper reiser og opplevelser fremfor ting. I tillegg er gjenbruk og bruktkjøp en trend. Mange er opptatt av å redusere forbruket sitt, av miljøhensyn. De vil heller bruke pengene sine på opplevelser og aktiviteter, som for eksempel et kajakk-kurs, en konsert eller en yogaferie, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold i en pressemelding.

Kultur er populært

Undersøkelsen viser at de mest populære opplevelsesgavene er kulturopplevelser:

43 prosent har gitt en kulturopplevelse, som kino, konsert, teater eller lignende, de siste tre årene.

21 prosent har gitt et restaurantbesøk, og like mange har gitt en velværeopplevelse.

Elleve prosent har gitt en reise til utlandet, mens syv prosent har gitt en reise i Norge.

Opplevelser fremfor fyll på julebord

NHO Reiseliv har vært i kontakt med flere restauranter som melder at det tradisjonelle julebordet er i ferd med å endre seg. Opplevelser er blitt en viktig ingrediens på julebordet, og det er mindre fyll nå enn for noen år tilbake.

Arild Øien, som driver Selbusjøen Hotell og Gjestegård utenfor Trondheim, bekrefter tendensen:

– Ikke bare er bedriftene litt mer tilbakeholdne, men deltagerne er ikke bare opptatt av å drikke mest mulig. Folk er stort sett edru når de kommer til bords, noe som ikke var direkte tilfellet tidligere. En annen tendens er dette med drikking etter middag. Nå går det mest i alkoholsvak drikke, som øl, vin og alkoholfrie alternativer, sier han.

To av ti får mindre gratis alkohol på jobbens julebord

Undersøkelsen bekrefter at arbeidsgivere har begynt å vise mer tilbakeholdenhet når det gjelder servering av alkohol på julebord:

To av ti svarer at de har fått mindre gratis alkohol på jobbens julebord de siste årene.

– Opplevelse, atmosfære og stemning er blitt vel så viktig som god mat og drikke. Flere og flere er opptatt av å skape en spesiell opplevelse, sier Ingrid Wik Pettersen, kommersiell direktør i Selskap & Serveringsgruppen, som eier blant annet Justisen og Stratos i Oslo.

– Kultur og opplevelser er populære julegaver, også blant arbeidsgivere. Det tradisjonelle julebordet med jobben har endret seg de siste årene. Det er mindre fyll og mer fokus på god mat og gode opplevelser. Mange kombinerer middag med en aktivitet eller et kulturinnslag, som for eksempel et juleshow, sier Krohn Devold.

De fleste feirer jul hjemme

Undersøkelsen kartlegger også hvilke planer nordmenn har for juleferien. Syv av ti skal være hjemme i julen, to av ti har planer om å reise eller dra på ferie én eller flere dager i julen. Kun åtte prosent skal være borte hele julen.

Av dem som skal reise bort, skal syv av ti reise til et sted i Norge, to av ti til et annet land i Europa, syv prosent skal til et land utenfor Europa, mens seks prosent skal feire jul i Sverige.

Foto: Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto fra NHO Reiseliv.