Rekordstor interesse for å selge Norge som feriemål

I dag går startskuddet for Norwegian Travel Workshop (NTW) i Ålesund, hvor rekordmange norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden møtes.

– Norge er populært, og vi ser stor vekst i interesse for skreddersydde turer spekket med aktiviteter, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.

Årets rekorddeltagelse på NTW vitner om stor interesse for å selge Norge som turistdestinasjon. 360 norske aktører skal møte over 370 turoperatører fra 32 ulike land gjennom over 8800 forhåndsbookedeavtaler, heter det i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

Reiselivet viktig året rundt

NTW tildeles en ny destinasjon hvert år, og Sunnmøre-regionen er arrangør for det 47. arrangementet. Årets tildeling anerkjenner Ålesund og Sunnmøre som The Adventure Capital of the Fjords, og destinasjonens evne til å kombinere byliv, natur, aktiviteter og lokale tradisjoner.

– NTW gir oss en unik mulighet til å vise frem de fantastiske opplevelsene og attraksjonene denne regionen har å tilby til «verdens beste norgesselgere». Vi ser fortsatt effekten etter at NTW ble arrangert i Ålesund i 2004. Nå som vi har lagt på to ekstra dager til opplevelser og utflukter, håper vi på minst like stor effekt som da, sier reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

Innovasjon Norge trekker frem at regionen satser på helårsturisme.

– Regionen viser på imponerende måte hvordan de går fra å være en sommerdestinasjon til en helårsdestinasjon, sier Holm, og viser til fokus på vinterturisme, både med og uten ski, rundturer med offentlig transport i fjordlandskapet, i kombinasjon med lokale mat- og kulturtradisjoner.

Miljøet høyt på agendaen

NTW fortsetter å være en av de viktigste møteplassene hvor norsk reiseliv møter turoperatører fra hele verden. Årets arrangement blir godkjent som et Miljøfyrtårn.

– Reiselivet er veldig klar over bærekraft-utfordringen vi står overfor, både som næring og generelt. Det er viktig for oss å vise at det ermulig å gjennomføre så store arrangementer med miljøet som topprioritet, sier Holm.

Hun sier videre at både selgere og kjøpere stadig blir mer opptatt av miljø.

– I fjor inkluderte vi for førstegang bærekraft som eget punkt i registeringen. På ett år ser vi en markant oppgang i bedrifter som er miljøsertifiserte og/eller interesserte i grønne aktiviteter. Det er en spennende og viktig utvikling, fortsetter hun.

I løpet av dagene får deltagerne muligheten til å oppleve hele sunnmørsregionen gjennom ikoner som jugendstilbyen Ålesund og Hjørundfjorden,  og nyere aktiviteter, som yoga og sauna i Valldal, og bacalaosmaking. I tillegg arrangeres visningsturer i hele Norge, før og etter NTW.

Fakta om NTW

Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge, i samarbeid med det lokale destinasjonsselskapet.

Årets NTW foregår 1.-5. april.

Ålesund og Sunnmøre har arrangert NTW to ganger tidligere, i 2004 og 1991.

NTW er en lukket workshop, basert på over 8800 forhåndsbookede avtaler mellom 375 utenlandsketuroperatører fra 32 nasjoner og 360 norske selgere (2019).

Arrangementet i 2019 er nummer 47 i rekken.

Foto: Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Fotograf: Astrid Waller.