Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Siden Avinor i fjor arrangerte den første flyvningen med elektrisk fly i Norge, har det skjedd mye innen elektrifisering av luftfart. Widerøe spår de første kommersielle elektriske flyene i Norge innen 2025, i Trondheim har Rolls Royce etablert en egen avdeling for elektriske flymotorer, og nylig inngikk OSM Aviation avtale om innkjøp av 60 elektriske fly.

– Vi ser at det er stadig flere som får opp øynene for mulighetene elektrisk luftfart byr på. Det skyldes selvfølgelig ikke vårt arbeid alene, men vi har helt klart bidratt til økt oppmerksomhet rundt mulighetene elektrifisering byr på, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Widerøe satser mot 2025

I mars omtalte Finansavisen Widerøes ambisjoner for elektrifisering. Selskapet er i dialog med fem ulike selskaper om nullutslippsfly:

– Om flyet går på strøm, hydrogen eller er hybridbasert er for tidlig å si. Grønn teknologi på kortbane er mulig, og det innen 2025, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe til avisen.

Elektrisk Rolls-Royce

Det britiske konsernet Rolls-Royce satser tungt på utvikling av elektriske og hybride fly, og i sentrum av utviklingen står nyetableringen Rolls-Royce Electrical Norway AS, med hovedkontor i Trondheim, heter det i en pressemelding fra Avinor.

Selskapet har fått et globalt ansvar for en portefølje med elektriske løsninger i Rolls-Royce. Til E-Fan X utvikler det nye selskapet en 2,5 MW generator og frekvensomformer.

– Elektrifisering innen alle former for transport fører til stor aktivitet rundt utvikling av nye produkter på land, til vanns og nå også innen luftfart. Nå er vi i ferd med å etablere et nytt testsenter i Trondheim, som er stort nok til å teste et fullskala flyanlegg, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør for Rolls-Royce Electrical Norway.

Kjøper 60 fly

Rett før påske kunngjorde OSM Aviation at de skal kjøpe inn 60 elektriske fly:

– Vi er stolte over å ta en ledende rolle i utviklingen av den grønne luftfartsnæringen. Dette er den største bestillingen av elektriske fly til kommersielt formål som noen gang er blitt gjennomført, sier Espen Høiby, administrerende direktør i OSM Aviation.

De 60 elektriske flyene som nå bestilles av amerikanske Bye Aerospace, skal brukes til trening og utdanning på selskapets flyskole, OSM Aviation Academy.  Flyene, som skal leveres i 2021, ser slik ut:

Avinor opplever stor interesse

Avinor opplever fortsatt stor interesse rundt sine innspill på både elektrifisering og andre tiltak for å redusere klimagass-utslippene fra luftfarten.

I fjor fikk Avinor i oppdrag fra regjeringen å samarbeide tett med Luftfartstilsynet om å utvikle et program for å legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Dette arbeidet er i full gang.

Foto: Avinors elektriske fly over Oslo. Foto fra Avinor.