Scandic med standard for allergivennlige rom

Som første hotellkjede i verden lanserer Scandic en standard for allergivennlige rom. Det betyr blant annet at gjester som booker et allergivennlig rom kan forvente tregulv på rommet, strenge rengjøringsrutiner og at dyr ikke er plassert i samme etasje, i tillegg til parfymefrie og allergivennlige baderomsprodukter. Den nye standarden er en del av Scandics unike tilgjengelighetsstandard.

Mer enn 150 millioner mennesker i Europa har en form for allergi. Av disse er det langt fra alle som har behov for spesielle allergirom, men faktum er at flere og flere mennesker ber om mer allergivennlige alternativer på hotell, skriver hotellkjeden i en pressemelding.

Scandics tilgjengelighetsstandard ble lansert allerede i 2005, og har siden fått mye oppmerksomhet rundt om i verden. Nå oppdateres den fra 135 til 159 punkter, hvorav én av de nye kategoriene gir strenge retningslinjer for å møte allergikeres behov når de reiser.

– Vi ser at flere og flere gjester etterspør våre alternativer for tilgjengelighet, og vi får mange forespørsler om allergitilpassing. Vi har allerede sett en positiv effekt av vår allergivennlige «frokost for alle». Målet er at alle våre hoteller skal kunne tilby minst to allergivennlige rom innen ett år, sier Magnus Berglund, tilgjengelighetsambassadør i Scandic.

I løpet av våren lanserer hotellkjeden også en oppdatert versjon av det tidligere prisbelønte interaktive nettkurset om tilgjengelighet. Nettkurset ble opprinnelig laget for Scandics 18.000 ansatte, for å sikre at alle gjester, med eller uten funksjonshemming, får samme høye servicenivå. Nettkurset er også tilgjengelig på Scandics nettside, for alle som ønsker å lære mer om hvordan man kan tilby den beste servicen til personer med nedsatt funksjonsevne.

– En viktig målsetting for Scandic er å skape fantastiske hotellopplevelser for alle. Derfor arbeider vi hele tiden med å finne løsninger for å gjøre hotellene våre mer tilgjengelige. Selv om vi tidligere har kunnet tilby våre gjester allergivennlige rom, er vi nå svært stolte over at dette er blitt en del av vår tilgjengelighetsstandard. At vårt nettkurs om tilgjengelighet er hyppig brukt blant andre aktører i bransjen, er en hyggelig anerkjennelse, avslutter Berglund.

Tilgjengelighet på Scandic

Scandic er opptatt av å skape gode hotellopplevelser, og har siden 2003 arbeidet med å gjøre sine hoteller tilgjengelig for alle. I fjor ble Scandics tilgjengelighetsstrategi kåret til verdens mest innovative tilgjengelighetsprosjekt. Strategien inkluderer Scandics tilgjengelighetsstandard, en sjekkliste på 159 punkter, som er laget for å kunne gi gjester med spesielle behov et høyt servicenivå. Tilgjengelighetsstandarden omfatter hele Scandics tilbud, og er en integrert del av alle produkter og tjenester på hotellene.

Scandic har også et «Design for alle»-konsept, som innebærer at et tilpasset rom bør være like godt designet som alle andre rom, med smarte løsninger som nesten ikke merkes av andre enn dem som virkelig trenger dem.

Foto: Scandics tilgjengelighetsstandard. Foto fra Scandic Hotels.