HSMAIs årsberetning 2012

For 1. januar 2012 – 31. desember 2012

Årsberetning

HSMAIs styre og styrets arbeid

Det har vært gjennomført 4 styremøter i perioden. I tillegg har styret blitt løpende orientert om de ulike sakene og aktivitetene. Det har vært arbeidet etter en strategi som ble lagt i 2011.

HSMAI styre har bestått av:

Martin Jørgensen, Chief Executive Officer, Net Trans Service AS, Styreleder
Bård Tronvoll, førsteamanuensis, Høyskolen i Hedmark, Styremedlem
Christian Arnet, direktør Thon Hotel Europa, Styremedlem
Anette Maltun Kofoed, kommunikasjonsdirektør, Berg Hansen Reisebyrå
May Britt Hansen, reiselivssjef, Trøndelag Reiseliv

Varamedlemmer

Sverre Høven, direktør for kommersiell og forretningsutvikling Flytoget varamedlem
Fredrikke Næss, Area Human Resources Director Nordic, The Rezidor Hotel Group varamedlem

Administrerende direktør i HSMAI er Ingunn Hofseth.

Økonomi

Et overskudd på kr 50.000,- for 2012 vil bli benyttet til å delpremiere Årets Unge ledere i forbindelse med deres opphold på henholdsvis London Business School og Cornell University.

Evalueringer/effektivisering

Medlemsundersøkelser og evalueringer av arrangementene foregår kontinuerlig.

Disse brukes aktivt i å videreutvikle aktivitetene og styrke HSMAIs medlemsinnhold. Man har styrket bruken av kommunikasjon til medlemmene gjennom økt bruk av sosiale medier.

Aktiviteter

MØTEBØRSEN Norge 2012

Møtebørsen Norge 2012 ble arrangert for 19. gang onsdag 11. januar på Radisson Blu Plaza. Dagen ble åpnet av Göran Adlén, en av Sveriges mest etterspurte foredragsholdere innen trender. Foredraget Glem det du har lært høstet mye ros og høye karakterer under Reiselivsdagen og HSMAI valgte derfor å invitere Göran tilbake. Denne gangen presenterte han Trendspanerens Manifest.

Dagen ble avsluttet med en spennende og nyttig paneldebatt, ledet av Kai Holmberg, adm. dir. i Feel Air: Innkjøpere av reiselivstjenester møter dyktige og taleføre personer, med Svein Arild Mevold, adm.dir. Scandic Norge, Terje Devold, adm.dir. 62 Grader Nord, og Pål K. Medhus, daglig leder Høve Støtt.

HSMAI-prisene/Årets Reiselivsmarkedsfører 2011 (utdelt jan 2012)

Reiselivsbransjen feiret de beste markedsføringstiltak fra 2011 under HSMAIs prisfest onsdag 11. januar, på Ballroom i Oslo.

HSMAI-prisene skal stimulere til god markedsføring gjennom, å løfte frem og belønne nyskapende markedsarbeid. Scandic Hotels ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører, og fikk overlevert det ettertraktede Ferdaskrinet under prisutdelingen som fant sted onsdag 11. januar 2012.

Årets konkurranse avslørte mengder av bidrag i toppklasse, og det var mange bedrifter som fortjente sin plass på scenen. Både jury og publikum kunne glede seg over en stor bredde i bedriftene som mottok heder og ære.

Annette Kofoed Maltun var konferansier.

Årets vinnere ble:

Kategori 1: Digitale kampanjer

Gull: Flytoget
Hederlig omtale: Norwegian
Hederlig omtale: Oslo Lufthavn
Hederlig omtale: Telemark Reiser

Kategori 2: Printannonse

Gull: SAS
Hederlig omtale: Innovasjon Norge

Kategori 3: Åpen klasse – Godt tenkt

Gull: Scandic Hotels -Scandic Vulkan
Hederlig omtale: Norwegian
Hederlig omtale: VisitSweden – Svenske slott og herregårder
Hederlig omtale: VisitSweden – Spontantur Gøteborg

Kategori 4: Reklamefilm

Gull: SAS
Hederlig omtale: Hurtigruten
Hederlig omtale: Nettbuss

Kategori 5: PR

Gull: Norwegian – Lansering Bodø
Gull: Nordic Choice Hotels – Lansering av Comfort Hotel Express
Hederlig omtale: Nordic Choice Hotels – Talentjakten
Hederlig omtale: VisitSweden – Svenske slott og herregårder

Kategori 6: Samfunnsansvar

Gull: PS:Hotell
Hederlig omtale: Quality Spa & Resort Norefjell
Hederlig omtale: Høve Støtt Hallingdal as

Kategori 7: Flere medier

Gull: Scandic Hotels – Scandic Vulkan
Hederlig omtale: SAS – SAS loves Bergen

Kategori 8: Radioreklame

Gull: Innovasjon Norge
Hederlig omtale: Norwegian

Kategori 9: Kampanje samme medie

Gull: SAS
Hederlig omtale: Innovasjon Norge
Hederlig omtale: Ruter
Hederlig omtale: Norwegian

Kategori 10: Hjemmesider

Gull: Rørosmat
Hederlig omtale: Maaemo
Hederlig omtale: Innovasjon Norge
Hederlig omtale: Skifer Hotel

Kategori 11: Annonse interaktive medier

Gull: Norwegian
Hederlig omtale: SAS
Hederlig omtale: Star Tour

Kategori 12: Trykksaker

Gull: Maaemo
Hederlig omtale: Scandic Hotels
Hederlig omtale: Spitsbergen Travel
Hederlig omtale: Hurtigruten

Ferdaprisen: Årets Reiselivsmarkedsfører 2011

SCANDIC HOTELS

HSMAI takker årets jury:

Elin Bolann, daglig leder, Elin Bolann Consulting og juryleder
Turid Nyeggen, markedsdirektør, Thon Hotels
Jan Erik Rønning, kreativ leder/tekstforfatter, Bates
Axel Huus, director of sales & marketing, Scandic Hotels
Marith Loen, administrerende direktør, Sem Gjestegård
Vidar Svanemyr, reiselivssjef, Lillehammer Turist
Liv Kindem, markedsdirektør, Nordic Choice Hotels
Jon-Frede Engdahl, daglig leder, Kolonihagen
Christian Lunde, administrerende direktør, Star Tour
Camilla Forberg, varemerkedirektør, TINE SA
Terje Olsen, head of sales Nordic, HRG
Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør, Innovasjon Norge
Stine Steffensen Børke, markedsdirektør, Norwegian
Helge Gjertveit, konsulent, Try Reklamebyrå
Atle Braute, markedssjef, Polaris Media
Martin Jørgensen, administrerende direktør, NetTrans
Annette Maltun Koefoed, kommunikasjonsdirektør, Berg Hansen Reisebyrå
Bård Tronvoll, førsteamanuensis, Høyskolen i Hedmark

Business Travel Club, fagmøter og frokostmøter

Business Travel Club (BTC)

BTC er et sosial og uhøytidelig forum for HSMAIs medlemmer og innkjøpere av reiselivstjenester. Her kan man knytte nye kontakter og holde seg oppdatert. Det er gratis å delta, så lenge du er medlem av HSMAI eller er innkjøper av reiselivstjenester. Samtidig byr vi på et spennende foredrag eller en debatt.

Torsdag 26. januar: Scandic Hotel Vulkan BTC & Fagseminar

Svein Arild Steen-Mevold, adm. dir. i Scandic Hotels Norge, holdt en presentasjon om fremtidsplanene til Scandic Hotels. Axel Huus, salgs- og markedsdirektør i Scandic Hotels Norge, og Tine Birkeland fra Concept Communication, presentere konseptet og arbeidet rundt Scandic Vulkan.

Torsdag 28 mars: BTC på Café Christiania, Oslo

Innledning ved Atle Minothi, driftssjef, Akerrestauranter, Café Sorgenfri, Café Christiania og Lekter’n

Kristian A. Adolfsen, eier og styreleder for Norlandia Hotel Group tok oss med på en reise gjennom en spennende historie, fra oppstarten av Norlandia, til endringene som har skjedd de siste årene.

Torsdag 26.april: Frokostmøte hos Kolonihagen på Frogner, Oslo

Jon-Frede Engdahl, medeier, styreleder og initiativtager, både til Maaemo og Kolonihagen, delte suksesshistorien bak 2-stjernersrestauranten Maaemo og Kolonihagen.

Torsdag 30.august: BTC på Café Christiania, Oslo

Tema: En statusoppdatering for reiselivet – utfordringer og muligheter

Ved Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør Innovasjon Norge og Kristin Gyldenskog, direktør kommunikasjon og næringspolitikk i NHO Reiseliv.

Torsdag 25. oktober, HSMAIs nye kontorer

Tema: HSMAI presenterer Fans of Good Service, ved Ingunn Hofseth og Ståle Stokke.

Fans of Good Service

HSMAI har tatt initiativ til et nasjonalt prosjekt, som skal bidra til økt servicenivå i Norge. Prosjektet har bakgrunn i Serviceløftet, også etablert av HSMAI.

  • Økt fokus på service som konkurransemiddel for økt attraksjonskraft og lønnsomhet
  • Økt stolthet blant ansatte/holdningsendring på alle nivåer
  • Høyere servicenivå og mer fornøyde kunder

Det er avholdt regionale møter i Stavanger, Trondheim, Bergen og Oslo, for å informere om prosjektet og for å skape lokalt engasjement.

Det er etablert en rådgivende gruppe, ledet av Ansgar Gabrielsen, hvor av ett møte er avholdt i 2012. I tillegg til Ansgar, består gruppen av Marit Torkelson, Vertskapet Utvikling, Ståle Brandshaug, Destinasjon Stavanger, og Linda Ramberg, reiselivsdirektør i Røros Reiselivslag. Denne gruppen skal utvides etter hvert, med mål om to årlige møter.

Kunnskapsbanken

Forprosjektet til kunnskapsbanken er etablert. Forskningsrådet har innvilget Skattefunn for HSMAIs kommende kunnskapsbank om serviceutvikling. HSMAI skal samle eksisterende kunnskap om aktuelle emneområder innenfor serviceutvikling, gjøre den tilgjengelig for alle som har behov, på våre nettsider. Videre skal kunnskapen suppleres med erfaringer fra bedrifter og institusjoner som vil dele sine erfaringer. Prosjektet vil bli en viktig ressurs for HSMAIs medlemmer, og et etterlengtet verktøy for alle som er i en utviklingsprosess.

Forprosjektet ledes av Terje Sand, Brand Management Group.

HSMAI-dagen

Tirsdag den 9. oktober ble HSMAI-dagen arrangert på Radisson Blu Scandinavia Hotel. Årets arrangement rommet GM Forum og Servicedagen, som var én samlet konferanse. I tilknytning til dette, ble det arrangert et eget studentarrangement.

HSMAI ønsker å takke komiteen som har jobbet med programmet for selve dagarrangementet:

Lars Listhaug, general manager, Radisson Blu Scandinavia Hotel (leder)
Christian Arnet, general manager, Thon Hotel Europa
Siri Løining Kolderup, prosjektleder, The Thief, Nordic Hotels & Resorts
Sverre Høven, direktør kommersiell og operasjon, Flytoget
Toril Flåskjer, general manager, Scandic Hotel Asker
Nico B. Vold, senterleder, Sandvika Storsenter
Jan Erik Rivelsrud, prosjekt- og konseptutvikler, Rica Hotels
Hilde Charlotte Solheim, reiselivsdirektør, Hovedorganisasjonen Virke
Ståle Stokke

Årets Serviceløft 2012

Årets Serviceløft ble utdelt under prisfesten på Radisson Blu Scandinavia Hotel tirsdag 9.oktober.

Service-veiviseren 2012 gikk til Carlson Rezidor, og årets Hederspris gikk til Annette Julie Qvist fra Baker Hansen i Oslo.

Det ble i tillegg kåret følgende vinnere:

Kundebehandling: Brasserie France
Tjenesteutvikling: FotoVideo
Medarbeiderutvikling: Carlson Rezidor
Klagebehandling: Clarion Hotel Stavanger
Fysiske rom og systemer: Baker Hansen

Jury:

Lasse Gimnes, juryleder og daglig leder i GimCom AS
Trine Lise Ness Grimstad, head of consumer support i Kredinor
Astrid Valen-Utvik, gründer og blogger
Marcus Majewski, executive officer i The Thief
Christina Endresen, direktør i Hafslund Kundesenter
Cecilie Thunem-Saanum, gründer og blogger hos Cecilie TS AS
Bård Stokke
Silvia Jøhl Fartum, eier og daglig leder i Kulinariske Steder
Helene Skjenneberg, adm. dir. i Akerrestauranter AS
Lars Dolva, informasjonssjef i Oslo Taxi
Andreas Feiring, student, Markedshøyskolen

Arrangementet fikk mye presseomtale, med blant annet TV 2 Frokost-TV, der Ingunn Hofseth var sammen med vinnerne av Årets Serviceløft, ved Tarje Hellebust fra Carlson Rezidor Hotels og Annette Julie Qvist fra Baker Hansen, som fikk årets Hederspris (se bildet under, som etterfølges av mer tekst).

På TV 2s Frokost-TV

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2012

Utdeling av disse prestisjeprisene ble valgt lagt til prisfesten 9. oktober

Årets Unge Leder i Reiselivsbransjen ble:

Lovisa Hegborn, General Manager Scandic Vulkan Oslo

Årets Unge Hoteliér ble:

Kjetil Engum, administrerende direktør for Rica Victoria Hotel og Rica Hotel Hamar.

Premien for Årets Unge Leder i Reisebransjen er studieopphold ved London Business School. Årets Unge Hoteliér får et studieopphold ved Cornell School of Hotel Administration.

Prisutdelingen skjer i samarbeid med HRR og andre partnere, og deles ut årlig, til unge ledere som har utmerket seg spesielt det siste året, enten ved eksepsjonelt gode resultater i sin jobb eller gjennom nytenkning i sitt virke og sin lederrolle. Kandidater blir vurdert i forhold til karriereløp, i tillegg til årets prestasjoner.

HSMAI Weekly

HSMAI Weekly er HSMAIs internavis for medlemmene. Dette er en digital avis, som kommer ut hver uke, med unntak av spesielle perioder, rundt julen og påske, og har sommerferie fra medio juni til medio august.

MØTEBØRSEN Update er et nytt nyhetsbrev, som kom ut i høst, i forkant av Møtebørsen 2012. Intensjonen er å skape blest rundt dette arrangementet, og å vise frem våre medlemmer til interessante kjøpergrupper. Nyhetsbrevet vil komme ut min. 12. ganger i året, og ha oppdateringer og nyhetsstoff for kjøpere og selgere av reiselivstjenester.

Utgivelsen er digital.

HSMAI og sosiale medier

HSMAI er aktiv på Facebook, med sider både for HSMAI, Fans of Good Service, HSMAI Student og Komplimentdagen. I tillegg er HSMAI på Twitter samt nylig kommet oss på Instagram.

Her presenteres oppdaterte nyheter, pekere til web, der man hver uke presenteres en person med tilknytning til bransjen, under vignetten Ukens Navn. Alle aktiviteter legges ut på nettet, med nettbasert påmelding. På nettsiden har man muligheten til å se på tidligere aktiviteter, ukens navn, HSMAI Weekly og så videre.

HSMAI Channel

Det ble i 2012 igangsatt forprosjekt for HSMAI Channel.

Kanalen skal sponsorfinansieres. Dette blir reiselivsbransjens svar på VG TV, med reportasjer fra innsiden av reiselivsbransjen og aktuelle gjester.

Målgruppen er reiselivsbransjen og våre kunder, media, myndigheter og politiske organer. Tanken er at vi skal ha studiosendinger et visst antall ganger i måneden, med intervjuer, reportasjer fra ulike arrangementer, hotellåpninger og så videre, men alt avhenger av sponsorer.

Målsetningen er å gå på luften med HSMAI Channel høsten 2013.

Komiteer/juryer

For å sikre oss at vi ivaretar medlemmenes behov, har vi en rekke komiteer og juryer, som gir oss innspill til tema og aktiviteter. Vi ønsker å rette en spesiell takk til alle som har lagt ned en spesielt stor innsats for HSMAI i året som er gått.

HSMAI Student

HSMAI Student er et forum opprettet for å gi studenter innen hotell- og reiselivsledelse en mulighet til å knytte nettverk med likesinnede studenter og næringen. Hans Stenseng er leder av HSMAI Student.

HSMAI Marketing Strategy Conference, Oslo

24 mai ble konferansen arrangert på Radisson Blu Scandinavia i Oslo. Det var deltagere fra hele Europa. Programmet inneholdt foredrag og rundebordsdiskusjoner med noen av de fremste på området:

Geoff Parker, Client Services Director, Click Consult
Paolo Torchio, VP e-Marketing & Revenue Consulting, Sabre Hospitality Solutions, André Wiringa, Managing Partner/CXO Performance Solutions
Dan Hill, President Sensory Logic
RJ.Friedlander, CEO & Founder, ReviewPro
Christian Kamhaug, Head of Social Media, SAS
Jørgen Brunborg-Næss, Academic Director, Synlighet AS
Karen Plumb, Commercial Director EMEA, TripAdvisor for Business
Asif Khan, Founder & President, The Location Based Marketing Association, Nicholas Schlappkohl, Director E-Commerce, Rezidor Hotel Group
Kevin May, Editor & Co-Founder, Tnooz

HSMAI European Awards 2011

HSMAI-prisene ble delt ut på Radisson Blu i Oslo, på kvelden etter konferansen den 24. mai, i forbindelse med Business Travel Club, og her ble individuelle personer og bedrifter feiret.

HSMAI Europe 2012

HSMAI Europe ledes av Ingunn Hofseth, med noen utvalgte engasjerte personer rundt omkring i Europa. 2012 har vært et aktivt og godt år.

HSMAI viser sin respekt og takknemlighet

  • Ved å takke de medlemsbedriftene som har gitt sin praktiske og økonomiske støtte
  • Ved å takke våre nære samarbeidspartnere
  • Ved å takke alle foredragsholdere, debattdeltagere og komitémedlemmer ved våre arrangementer
  • Ved å takke medlemmene som har bidratt til foreningens arbeid gjennom de ulike komiteer og råd
  • Ved å takke medlemmene som har gitt oss anledning til å delta i foreningens arbeid og utvikling
  • Ved å takke studentene som bidrar
  • Ved å takke ledelsen og administrasjonen forøvrig




På vegne av Styret i HSMAI Chapter Norway



Martin Jørgensen
Sign.


Ingunn Hofseth
Sign.