Visitnorway gir norgesfeber

Solnedgang i Hardangerfjorden (Wikimedia commons)

Visitnorway gir 86 prosent av de besøkende til nettsidene lyst til å reise til Norge. Dette viser en ny undersøkelse gjort på alle de 14 utgavene av visitnorway.com i sommer, ifølge en pressemelding fra Innovasjon Norge.

Like mange sier at de stoler på at informasjonen de finner på reiselivsportalen er både korrekt og objektiv.

– Dette er svært positive tilbakemeldinger, og viser at Visitnorway i høy grad stimulerer reiselysten til Norge, samtidig som den har stor troverdighet hos brukerne. Dette er inspirerende for alle som har jobbet hardt for å utvikle Visitnorway, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Siden mottar mange lovord og positive tilbakemeldinger fra brukerne i undersøkelsen.

The Video on the site is phenomenal. We actually were planning to go to Sweden, and I went to Visitsweden.com, and their site didn’t really get me that excited. I went to visitnorway.com and clicked the video, 5 minutes later I told my wife we were going to Norway(…)

Og det er lett å skjønne hva de mener. Teksten fortsetter under videoklippet.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=2T7RZOj_tzc

Lett å finne frem

Hele 74 prosent av de spurte sier det er lett å finne den informasjonen de er ute etter, og 84 prosent syntes sidene har nyttig informasjon som hjelper med å planlegge reisen til Norge. 88 prosent av de spurte sier de vil anbefale Visitnorway videre til andre.

Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge. Fotograf: Siv-Elin Nærø
Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge. Fotograf: Siv-Elin Nærø

– Det er svært gledelig å se at så mange av våre brukere er fornøyd med informasjonen de finner på sidene våre, og at de vil anbefale Visitnorway videre, sier Per-Arne Tuftin. Han mener disse tilbakemeldingene lover svært bra i forhold til at portalen neste år blir vertskap til nasjonal booking.

Gir inspirasjon

Undersøkelsen viser også at 42 prosent av de besøkende til Visitnorway kom dit for å finne inspirasjon til Norgesferien. Like mange oppsøkte sidene for å få spesifikk destinasjonsinformasjon, mens henholdsvis 35 og 32 prosent kom for å finne ut mer om aktiviteter og attraksjoner.

Rekordvekst

Visitnorway.com hadde i mai 2010 1.047.000 besøk. Det utgjør en økning på 29 prosent mot mai 2009, og er det høyeste antall besøk nettstedet har hatt. Så langt i år har 6,8 millioner vært innom nettsidene. Det gir en vekst på 21 prosent, målt mot samme periode i fjor. Med rundt ni millioner besøk hvert år er dette et utstillingsvindu med store muligheter.

Visitnorway.com er utviklet og drives av Innovasjon Norge. Den er Norges største destinasjonsportal, og det offisielle nettstedet for turister som planlegger og/eller er på reise i Norge.

Visitnorway.com ble i 2009 kåret til årets nettsted av  Kommunikasjonsforeningen. Nettsiden ble også tildelt tre utmerkelser i Webby Awards 2009, for Best Visual design – function, Best use of photography and Best site Tourism. Innovasjon Norge har også mottatt Merket for god design i kategorien Interaktivdesign fra Norsk Designråd for nettstedet.

I juni i år mottok visitnorway Le trophee de l’e-tourisme 2010 for den franske nettsiden til VisitNorway, www.visitnorway.fr. Norge var nominert i kategorien “utenlandske turistkontor” der alle franskspråklige sider for land med tilstedeværelse i Frankrike ble vurdert. Bak prisen står Benchmark Group, en ledende aktør innenfor moderne kommunikasjonsteknologi i Frankrike, og L’Internaute Magazine, Frankrikes største nettmagasin som dekker områdene nyheter, fritid og livsstil, kultur og vitenskap, samt teknologi.

Undersøkelsen ble utført mellom 3. juli til 10. august 2010. Undersøkelsen besto av en Questback pop up etter 3 sidevisninger. Undersøkelsen hadde 1554 respondenter.

Toppfoto: Solnedgang i Hardangerfjorden (Wikimedia commons)