Norges beste eventselskaper er utropt

Under et arrangement i regi av bransjeorganisasjonen HSMAI Chapter Norway, ble de beste foretakene innen konferanse, kongress, kick-offs og andre events kåret på Scandic Fornebu torsdag kveld. Det er første gang denne prisutdelingen finner sted.

– De mange konkurrerende bedriftene vitner om en svært vital og fremtidsrettet bransje, og det er bare å ta hatten av for vinnerne, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI Chapter Norway.

Vinnerne i de respektive kategoriene var:

Beste konferanse

Inspiration, for Brødrene Dahl

Juryens begrunnelse:

Vinneren for beste konferanse har bidratt til at kunden har kunnet ta tak i noen av verdens utfordringer og koblet det til bærekraftig utvikling. I tråd med nasjonale og internasjonale strategier har eventbyrået og kunden samlet en rekke interessegrupper for å samles om å forstå utfordring og å finne løsninger. Misjonen er vågal. Iscenesettelsen er kreativ og visuelt flott.

Beste arena

Thon Hotel Lofoten

Juryens begrunnelse:

Juryen har vært imponert over aktørens evne til å skape strategiske allianser, utnytte ressurser i lokalmiljøet og drive markedsutvikling ved hjelp av eventer. Dette kontinuerlige eventet har skapt en scene og en boltreplass for underleverandører i bransjen som gir en god totalopplevelse for kunden. Vinneren har vært god på å bruke event strategisk i merkebyggings-prosessen av en destinasjon.

Beste leverandør

Proviso

Juryens begrunnelse:

Vinneren av kategorien har uredd våget å løfte teknologidomenet over på eventkonteksten for å effektivisere planleggingen og gjennomføringen av events. Leverandøren har søkt å styrke aktører i eventbransjen ved å forbedre eventopplevelsen gjennom smarte IT-løsninger.

Beste inspirasjons-event

Inspiration, for KK-dagen

Juryens begrunnelse:

Mange av de mest suksessfulle enkeltindivider og organisasjoner  har møtt verden med åpenhet og latt seg bli inspirert av andre.  Å la seg bli inspirert styrker selvtillit og gir vekstvilkår for kreativitet og utvikling. Vi trenger derfor inspirasjonsarenaer. Vinneren i kategorien har nettopp skapt en inspirasjonsarena ved å koble seriøs faglighet som inviterer til læring og kunnskapsdeling med underholdning og latter.

Beste merkevareopplevelse, tjeneste

JCP Ignite, for Scandic Stavanger City

Juryens begrunnelse:

Vinneren i denne kategorien viser en solid forståelse for den strategiske prosessen fra analyse til strategi.  Byrået har demonstrert at å utvikle effektive strategier og kreative løsninger basert på analyse og god innsikt er smart. Fremgangsmåten er systematisk med flere tydelig mål og kommunikasjonsstrategien er beskrevet i konkrete faser. Dessuten har vinnerens event støtte fra en kanalstrategi med ulike kreative løsninger basert på et overordnet konseptstrategi.

Beste merkevareopplevelse, produkt

JCP Nordic, for Moods of Norway

Juryens begrunnelse:

Vinneren har brukt event strategisk via media til å bygge merkevaren. Å invitere alle interessegrupper for å dele på en livsstilsopplevelse på en unik, attraktiv og kreativ måte, er det ikke mange som klarer. Det er heller ikke mange som behersker å samkjøre og benytte flere mediekanaler slik at eventet fremtoner som enda mer interessant og gir følelsen av “det må jeg være med på.” Slagkraftig påvirkning handler om å mikse kreative løsninger og ulike mediekanaler. Vinneren har på en fremragende måte klart å skape en opplevelse for de viktigste interessegruppene og en arena hvor publikum får ta del i en morsom og fargerik livsstil.

Beste firma-event, kulturbygger

Playroom, for Rema 1000

Juryens begrunnelse:

Vinneren i kategorien har forstått viktigheten av humankapitalen i en organisasjon, der ansatte er i kontakt med kunden daglig. Eventet har blitt brukt til å understreke overfor ansatte at et stort mål er nådd, at det skal feires, og at det er de ansattes innsats som har bidratt til å nå målet.  Organisasjonen har vist raushet og takknemlighet. Eierne og lederne  inviterte til fest og feiring,  der de ansatte har blitt premiert. De har bydd på seg selv og vist menneskelighet som både inspirerer og motiverer.

Beste firma-event, Kick off

JCP Nordic, for Adecco

Juryens begrunnelse:

En av suksesskriteriene i lagidretten er å gjøre andre bedre. Denne tanken er overførbar til næringslivet. Vinneren har bidratt til at kunden har mestret å bygge en støttende organisasjonskultur som skaper prestasjoner og leverer kvalitet i markedet. Med forholdvis enkle virkemidler har byrået klart å bidra til stolthets- og lagåndsfølelse. Vinneren har skapt en opplevelse for livet for kunden med effektive virkemidler.

Beste nykommer

Sketch Production

Juryens begrunnelse:

Vinneren i denne kategorien vil være det første eventbyrået som vinner denne prisen. Det har kommet mange nye og spennede eventbyråer i Norge de siste 3 årene. Behovet for nye tanker og ideer i markedet er stort.

Prisen blir gitt til det eventbyrået som på kort tid har gjort seg synlig i bransjen og vært dedikerte til sitt konsept. Firmaet er satt sammen av unge kreative, dedikerte og hardt arbeidene mennesker.

Beste eventbyrå

JCP Nordic

Juryens begrunnelse:

Et inderlig ønske om å bli god, stå sammen om å skape opplevelser og bruke eventer strategisk klokt for sine kunder, er nok en vei å gå, men den er krevende. Å forstå hvordan eventer kan benyttes som et verktøy til å oppnå effekter både internt i organisasjoner og eksternt i samfunnet eller i markedet, og gjentatte ganger kunne dokumentere at de behersker den jobben har vinneren i kategorien klart.

Juryen har bestått av:

  • Rune Bjerke (juryleder), førsteamanuensis og fagansvarlig for event management, Markedshøyskolen i Oslo
  • Thomas Øgård, partner, Norges Eventer
  • Ronnie Ottem, eier, Personlige Opplevelser
  • Ingunn Hofseth, administrerende direktør, HSMAI

Kåringen, som fant sted på Scandic Fornebu, inngikk i en hel dag full av arrangementer, som inkluderte HSMAI GM Forum, for hotelldirektører og -ledere, HSMAI Eventbørsen, HSMAI Eventprisene, samt kåringen av Årets unge leder i reisebransjen, og Årets unge hoteliér.

Om HSMAI

HSMAI – Hospitality Sales and Marketing Association International – er en verdensomspennende medlemsorganisasjon for reiselivsnæringen og samarbeidende næringer, med hovedkontor i USA, som ble etablert i 1927. HSMAIs visjon er å bli reiselivsnæringens ledende møteplass for ledere, markedsførere, selgere og andre nøkkelpersoner. HSMAI er en involverende og aktuell markedsplass for inspirasjon, ny kunnskap, internasjonale impulser og for å knytte personlige og profesjonelle kontakter. Eventbransjen vil bli et viktig satsningsområde fremover.

For eventuelle spørsmål, kontakt Benedicte Gilroy Bøgh på 916 52 873

Toppfoto: En glad JCP-gjeng på HSMAIs første prisutdeling for eventbransjen.