Planer om kommersiell elflyvning innen ti år

Mandag 18. juni gjennomførte Avinor Norges første elektriske flytur på Gardermoen. Dette markerer starten på et teknologiskifte som Widerøe har ventet på. Flyselskapet ser ingen store teknologiske barrierer for en realisering, og håper å trafikksette sitt første kommersielle elfly i løpet av de neste ti årene.

– Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle det verdifulle kollektivtrafikk-systemet vi har bygget opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av Distriks-Norge, sier Stein Nilsen, CEO i Widerøe AS.

Selskapet vurderer at det mest sannsynlige elfly-alternativet er et 19-seters fly sertifisert i commuter-klassen, men er åpen for de fleste alternative konfigurasjoner mellom 19 og 50 seter for kortbanenettet. Widerøes ideelle størrelse vil være mellom 40 og 50 seter. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 km, for å fungere effektivt med selskapets driftsmodell.

I dag er det mange prosjekter som omhandler fly drevet av elektriske motorer rundt om i verden. Hittil er de fleste prosjekter forsknings- og utviklingsprosjekter, som langt fra er klar til kommersiell bruk.

Følgende forhold må være til stede før et elektrisk drevet fly skal være et realistisk, kommersielt alternativ:

Oppdatert regelverk
Ny infrastruktur
Flyet må være utstyrt med trykk-kabin for å sikre sikkerhet
Ny motorteknologi
Ny batteriteknologi som gir lavere kostnader og økt brannsikkerhet
Nye materialer (karbon) for å senke flyvekten

– Vi er optimistiske, sier Nilsen. Så langt kan vi ikke se noen utfordringer som ikke kan løses. Så snart et fly er sertifisert av myndighetene, vet vi at det leverer de høye sikkerhets- og driftsstandarder som skal til for å operere i de områdene vi trafikkerer.

Det er imidlertid fremdeles mange utfordringer som må løses før vi har et fly på markedet som kan håndtere de krevende flyforholdene vi ser i Vest- og Nord-Norge.

Foto: Stein Nilsen, CEO i Widerøe AS. Foto fra Widerøe.