Tre konsepter har vunnet konkurransen Powered by Culture

Av de 44 innsendte søknadene er det Kaffekoppen, Rendezvous Norway og Øya + Munch som er plukket ut for å bidra til å fortelle historien om Norge som kulturdestinasjon.

– Det er gledelig å se den store interessen for prosjektet. Vi er gode på å profilere Norge som naturdestinasjon, men må bli enda flinkere til å profilere Norge som kulturnasjon. Gjennom oppdraget Powered by Culture ønsker vi å mobilisere sektoren selv til å fortelle denne historien. Sammen skal vi gjøre Norge til et enda mer attraktivt reisemål, sier kulturminister Trine Skei Grande i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

Powered by Culture ble utlyst som en åpen konkurranse 20. april 2018, på oppdrag fra Kulturdepartementet. Prosjektet skal bidra til å løfte frem kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål, og har en ramme på tre millioner kroner. Konseptene skal være klare i løpet av 2019.

– Vi vil takke alle de dyktige aktørene som deltok i konkurransen. De tre prosjektene som vant frem har tydelige konsepter, gjennomføringsevne og et stort potensial til å fortelle historier om Norge, sier leder for kreativ næring i Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams.

De tre vinnerkonseptene er:

Kaffekoppen, Aniara

Med utgangspunkt i det norske folks unike forhold til kaffe, skal Aniara utvikle et konsept der kaffekoppen og kaffepraten blir et utgangspunkt for å bli bedre kjent med lokalbefolkningen.

Rendezvous Norway, DNX

DNX vil med Rendezvous Norway formidle opplevelsen av Norge gjennom dokumenterte stevnemøter mellom internasjonale kulturprofiler og norske kunstikon.

Øya + Munch, Anorak

Anorak skal i dette konseptet utforske paralleller og krysningspunkter mellom dagens musikkartister og Edvard Munch sitt liv og kunstnerskap.

Foto: – Vi har jobbet med Øyafestivalen i noen år og med denne ideen så vi potensial til å lage noe veldig fint, som kan leve både digitalt og fysisk. Vi søkte oss inn i prosjektet fordi, vi ved å jobbe tett med Innovasjon Norge, kan få en større attraksjonskraft og nå ut til flere, sier partner og rådgiver Rune Roalsvig i Anorak NoA, som står bak konseptet Øya + Munch. Fotograf: Ihne Pedersen.