Musikalske tolkninger av Munch skal gi reiselyst

Internasjonale storheter, som Matoma og 1349, har latt seg inspirere av Edvard Munchs malerier, i jakten på ny musikk. Nå skal låtene bidra til å inspirere besøkende til Norge.

For å feire åpningen av det nye Munchmuseet i Oslo i juni 2020, utfordret Innovasjon Norge fire norske musikkartister og band til å skrive låter inspirert av Edvard Munchs kunst.

DJ-en Matoma (her i samarbeid med Ruben) roses for fengende hits, og 9 grader nord for sin energiske folkemusikk. Som en spennende kontrast er bandet 1349 blant de ledende innen svartmetall, mens Gundelach kjennetegnes av sitt særegne electro noir-lydbilde. Resultatet er fire underholdende filmer, og ikke minst fengende toner, som danner grunnlaget for Visit Norways nye kampanje, Munch+Music, som slippes internasjonalt i januar, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Filmene følger artistene gjennom produksjonen, og seerne får oppleve flere av stedene som inspirerte Munch i Oslo.

– Munch blir igjen super-relevant, gjennom norske artister. Oslo-regionen presenteres som moderne og spennende, med fokus på steder som har vært viktige for Munch, og som besøkende selv kan oppleve, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Sammen med Music Norway og Munchmuseet står de bak satsingen.

Norges ansikt utad fra Tokyo til London

Musikerne sto fritt til å velge blant Munchs bilder. Matoma ft. Ruben lot seg inspirere av Pubertet, 1349 av Dødskamp, Gundelach av Selvportrett i helvete, mens 9 grader nord tok for seg Det syke barn. Resultatet er svært ulike låter, som også skal bidra til feiringen når det nye Munchmuseet åpner i Oslo i 2020, og som skal følge internasjonale Munch-utstillinger, i byer som Tokyo, Moskva, London og Beijing.

– Innovasjon Norge og Munchmuseet har et godt samarbeid, med mål om å øke det internasjonale besøket til Oslo og Norge. Vi opplever en stor, internasjonal interesse for Munch, og sammen når vi et reiselivs-segment med svært stort potensial for økt besøk til byen og landet. Og det er nettopp reisende som oppsøker storby-opplevelser som er flest, øker mest, og bruker mest penger, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.

Nye måter å sette Norge på kartet på

Edvard Munch er en av modernismens viktigste kunstnere, og maleriene stilles ut i de mest anerkjente galleriene verden over. Skrik, Munchs mest kjente verk, regnes som et av verdens mest ikoniske malerier.

Innovasjon Norge er opptatt av at Norge som reisemål skal ha flere strenger å spille på, og kulturopplevelser er helt sentralt i dette.

– Vi skal sette Norge på kartet på flere og nye måter. Dette er en spennende måte å bruke kulturarven vår på, for å nå nye besøkende, sier Holm.

Se kampanjen på Visit Norway.

Fakta

Videoene blir delt gjennom Visit Norways internasjonale kanaler, på 13 språk, og vil være del av Munch-utstillinger verden over frem mot 2020.

Kampanjen ble lansert internasjonalt mandag 14. januar 2019, og varer utover vinteren/tidlig vår.

Artistene: Matoma ft. Ruben, 1349, Gundelach og 9 grader nord.

Satsingen er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Munchmuseet og Music Norway.

Foto: Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Fotograf: Astrid Waller.