Trysil dobler innsatsen

Trysil har bygd seg opp til en av Skandinavias største stisykkel-destinasjoner på kort tid. Nå tar de steget videre, og vil investere minst 25 nye millioner kroner i Trysil Bike Arena.

Det var i 2014 Trysil tok fart og startet investeringene i bygde og tilrettelagte sykkelstier. Til nå har de investert 19 millioner kroner i sykkelprosjektet, som har bidratt til både flere arbeidsplasser og befolkningsvekst i Trysil, skriver Destinasjon Trysil i en pressemelding.

– I 2020 vil vi ha investert 25 millioner kroner i sykkelprosjektet vårt. Det har vært en suksess, og mange mener vi har funnet nøkkelen for at vinterdestinasjoner kan skape en mer bærekraftig helårs-destinasjon. Det bygges tilrettelagte sykkelstier- og parker på over 20 steder i Norge akkurat nå, forteller Olve Norderhaug, prosjektleder for Trysil Bike Arena.

– Hvis vi skal beholde markedsposisjonen vår kan vi ikke si oss fornøyde nå. Derfor jobber vi med en ny masterplan, som sier at vi skal minst doble investeringene frem til 2030.

Hovedtrekkene i planene til Trysil er å bygge enda flere varierte og spennende sykkelstier.

– Gullia, som er vårt mest populære område i dag, skal bli større og få flere stier. Vi planlegger også noen nye, spektakulære elementer. Det blir enda mer moro i GT Bike Park, blant annet en ny og enda større asfaltert pumptrack. Her vil det være muligheter for å kjøre internasjonale pumptrack-konkurranser, forteller Norderhaug.

Mer heisbasert sykling

En brukerundersøkelse som ble gjennomført i fjor høst viste at stisyklistene i Trysil ønsket seg mer heisbasert stisykling. I dag finnes det kun én sti, Magic Moose, som er best tilgjengelig med sykkelheis opp.

– Vi ønsker å utnytte Trysilfjellet enda mer på sommerstid. Derfor vil vi bygge fem nye sykkelstier der skiløypene går om vinteren. Disse vil være gradert blå, rød og svart. Når dette står ferdig vil vi ha to såkalte Top To Valley-stier, som går helt fra toppen av Trysilfjellet og ned til Turistsenteret igjen, der heisen starter. Her kan vi kjøre både utfor- og enduro-konkurranser, som kan trekke masse folk til Trysil, forteller en ivrig Norderhaug.

Skal blåse mer liv i nordsiden av fjellet

I Fageråsen, som ligger på nordsiden av Trysilfjellet, fortsetter også stisykkel-utviklingen. Denne siden av fjellet får sin egen sykkelpark i år, Fjellflyten, som åpnet i fjor, skal forlenges, det blir en kontursti fra Nordre Kanken, og Fjellrunden, en 13 kilometer lang tursti rundt fjellet, skal bli enda bedre. Det er også planer om enda flere tilrettelagte sykkelstier for el-sykling i dette området.

– Fageråsen er et stort og viktig område i Trysil. Her finner man blant annet veldig mange hytteområder, restauranter, sportsbutikker og et stort resort-hotell, som foreløpig er stengt om sommeren. Vi håper at dette området skal få mer liv om sommeren når vi utvider sykkelprosjektet til Fageråsen, sier Norderhaug.

– Vi ser allerede at det planlegges andre sommeraktiviteter i dette området, som et resultat av sykkelutviklingen.

Egne områder med dirt-park og rundbane

Trysil merker en økning i antall treningssamlinger med rundbane-syklister.

– Det er viktig at vi også utvikler gode treningsforhold til sykkel- og treningsgrupper som ønsker å komme til Trysil. I vår neste masterplan vil vi derfor legge inn gode treningsanlegg for rundbane-syklister, forteller Norderhaug.

I tillegg vil Trysil satse enda mer på lokal rekruttering. Det skal de gjøre ved å bygge en såkalt dirt-park med hopp og elementer som kan sammenlignes med en ski-park.

– Vi ser at det er en type anlegg som ungdommene vil ha, og vi ønsker å videreutvikle planene for en slik park i samarbeid med lokale ungdommer, sier Norderhaug.

Plasseringen av denne er ikke avklart ennå, men en kommunal eiendom i tilknytning til lysløype-anlegget i Grimsåsen er aktuell.

Knytte sentrum og stisykkel-produktet sammen

Til nå har sykkelutviklingen i Trysil hovedsakelig vært fokusert utenfor Trysil sentrum. I den nye masterplanen blir sentrum en mye mer integrert del av sykkelprosjektet.

– Vi ønsker å ha et levende sentrum, så da må vi også lede stiene våre ned dit. Det skal vi jobbe videre med. I tillegg ønsker vi at det skal etableres sykkelparker der, og tilrettelagte sykkelfasiliteter, som sykkelstativer og -vask, forteller Norderhaug.

Episke opplevelser

Stisykkel-prosjektet ønsker også å støtte sykkelutviklingen i andre områder i kommunen. Fulufjellet i Ljørdalen er et eksempel på et område som allerede er i gang med planleggingen av bygde og tilrettelagte sykkelstier.

– Det er veldig positivt at det er flere i Trysil som vil ta sykkelprosjektet videre i sine områder. Vi støtter andre prosjekter i kommunen med både kompetanse og erfaringer. Sammen skal vi lage episke sykkelstier og skape uforglemmelige opplevelser – opplevelser gjestene våre lengter tilbake til, avslutter Norderhaug.

Foto: Magic Moose er foreløpig Trysils eneste heisbaserte sykkelsti. Fotograf: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil.