Miljøfokus under Arctic Race

Torsdag gikk startskuddet for sykkelrittet Arctic Race of Norway for syvende året på rad. Som offisiell samarbeidspartner vil Scandic Hotels sette miljø i fokus, og inviterer lokalbefolkningen med på søppelplukking langs løypa og en grønnere grillfest i Narvik når Nord-Norges største sportsbegivenhet arrangeres.

– Vi er veldig stolte over å ha vært med som samarbeidspartner til Arctic Race of Norway siden 2016. Sykkelrittet er blitt et samlingspunkt i Nord-Norge, og bringer mye glede til lokalsamfunnene. Det er noe vi ønsker å støtte. Som Nord-Norges største hotelloperatør er vi samtidig opptatt av hvordan vi sammen kan bidra til å bedre miljøet og minske klimautslipp på lokalt nivå. Under årets sykkelritt har vi derfor et ekstra sterkt fokus på å ta vare på miljøet, sier Svein Arild Steen-Mevold, administrerende direktør i Scandic.

Hotellkjeden er den største hotelloperatøren i Nord-Norge, med 20 hoteller i landets tre nordligste fylker. Med det følger også et bærekraft-ansvar for lokalmiljøene de er en del av, ifølge Steen-Mevold.

– I Scandic har vi jobbet målrettet med miljøtiltak i over 25 år. Vi har en ambisjon om å være bransjeledende innen bærekraft, et engasjement vi også tar med oss inn i våre partnerskap. Vi tar både idretten og miljøet på alvor, og Arctic Race of Norway er en fantastisk arena for å løfte frem begge deler.

Kick-startet Arctic Race of Norway med plogging

For å kick-starte Nord-Norges største sportsbegivenhet inviterte Scandic på onsdag til plogging sammen med Thor Hushovd på Scandic Vestfjord Lofoten. Initiativer hvor folk flest kan være med og redde miljøet er i vinden som aldri før, og denne mosjonsformen, som kombinerer jogging med søppelplukking, bidro til en frisk og meningsfull start på dagen, skriver hotellkjeden i en pressemelding.

– Tross vær og vind ble dette en fantastisk start på årets sykkelritt. Vi ville lage et positivt arrangement for lokalbefolkningen, og syns det er ekstra stas at vi fikk med Thor Hushovd på laget. I dag, torsdag, er det duket for nok en ryddeaksjon, denne gangen på Sundklakkbrua sammen med et lokalt håndballlag fra Team Lofoten, forteller Gunhild Elisabeth Laundal, hotelldirektør på Scandic Vestfjord Lofoten og Scandic Svolvær.

I tillegg til ryddeaksjonene vil Scandic også dele ut gjenbrukbare plukkeposer til heiende tilskuere langs løpya under årets ritt. Prosjektleder i Clean Up Lofoten, Monica Kleffelgård Hartviksen, er svært glad for Scandics bidrag til lokalmiljøet under årets Arctic Race of Norway.

– Vi syns det er kjempeflott at Scandic velger å fokusere på forsøpling under Arctic Race of Norway. Gjennom Clean Up Lofoten har det vært mye fokus på rydding av marint avfall de siste årene. Men så lenge avfall kommer på avveie, vil det komme nytt avfall med havet. Ved å sette fokus på en ren natur, setter Scandic også fokus på at avfall ikke må komme på avveie i utgangspunktet, forteller hun.

Inviterer til en grønnere grillfest i Narvik

For å hedre lokalbefolkningen og folkefesten rundt sykkelrittet gjentar Scandic suksessen fra i fjor og inviterer hele lokalbefolkningen til gratis grillfest i Narvik søndag 18. august. Også grillfesten vil bære preg av Scandics miljøfokus under årets store sportsbegivenhet.

– På årets grillfest vil man finne noe for enhver smak, med fokus på det vi mener er viktig i Scandic, nemlig kortreist mat, lokale råvarer i sesong, grønnere, sunnere og mer vegetarvennlige alternativer. Samtidig vil vi ha et sterkt fokus på matsvinn. Derfor vil restene fra grillfesten kunne kjøpes via restemat-appen Too Good To Go på Scandic Narvik. Dette håper vi blir nok en fantastisk avslutning på folkefesten, sier Helene Skjenneberg, direktør for mat og drikke i Scandic.

Om Scandic og bærekraft

Allerede i 1993 begynte Scandic å jobbe målrettet med miljøtiltak. Mer enn 180 Scandic-hoteller i hele Norden har det offisielle nordiske miljømerket Svanen. Som et ledd i arbeidet med bærekraft har kjeden innført en rekke plastreduserende tiltak, og har allerede kuttet forbruket med 50 millioner engangs-forpakninger og 1,3 millioner sugerør i året. Kjeden har også innført små og store tiltak for å redusere matsvinn, og har et mål om å kutte hele 20 prosent av matavfallet innen 2020, gjennom initiativet Kutt Matsvinn 2020. Tidligere i år ble Scandic den første hotellkjeden i Norge til å passere 100.000 sparte måltider gjennom restemat-appen Too Good To Go, og er blant aktørene med flest utsalgssteder i Norge. Også frokosten er blitt mer bærekraftig, ved at Scandic nå har utvidet satsingen på veganske, grønne og lokale alternativer på sine frokostbuffeer over hele landet.

Foto: Scandic kickstartet Arctic Race of Norway 2019 med plogging sammen med Thor Hushovd. Her fra Scandics pop-up-hotell utenfor Scandic Vestfjord Lofoten. Foto fra Scandic Hotels.