Tjenestedominant logikk

Home » Litteratur » Tjenestedominant logikk
Litteratur No Comments

Forfattere: Robert F. Lusch og Stephen L. Vargo

Klikk på bildet for å lese mer om boken.

Klikk på bildet for å lese mer om boken.

I 2004 publiserte Stephen L. Vargo og Robert F. Lusch en banebrytende artikkel om hvordan verdiskapning bør forstås gjennom en «tjenestedominant (TD) logikk». Der beskriver de en overgang fra et varefokusert og bedriftsorientert syn til et tjenestefokusert og kundeorientert perspektiv.

I denne etterlengtede boken presenterer forfatterne en grundig redegjørelse for prinsipper og anvendelse av TD-logikken. De beskriver et tydelig alternativ til det dominerende synet på den planstyrte, produksjonsorienterte og profittmaksimerende bedriften, gjennom å stille opp et solid rammeverk for organisasjonen basert på ti grunnleggende prinsipper.

For bedrifter og organisasjoner har TD-logikken en betydning langt utover det rent markedsføringsmessige, og er uavhengig av bransje. Tjenestedominant logikk gir leseren en forståelse av hvorfor bytte av tjenester er den grunnleggende mekanismen i alle sosiale og økonomiske transaksjoner. Den er skrevet i en lett tilgjengelig stil og vil appellere til studenter, forskere og bedriftsledere.

Tjenestedominant logikk er en oversettelse av Service-Dominant Logic (Cambridge University Press, 2014). Den norske utgaven har et forord skrevet av Bård Tronvoll, professor i markedsføring ved Høgskolen i Hedmark og Centrum för tjänsteforsking/Karlstads universitet.

Tusen takk til professor Bård Tronvoll, som tipset om boken – som han for øvrig har skrevet forordet til.