Optimisme i VIA Ferieverden
Norges største kjede av feriereisebyråer, VIA Ferieverden, befestet sin posisjon og omsatte for 900 millioner kroner i fjor. Totalt hjalp VIA mer enn 200.000 nordmenn å få oppfylt sine feriedrømmer i 2008.
I tillegg til VIA Ferieverdens 900 millioner kroner, kan man legge til en omsetning på 100 millioner kroner i turoperatøren VIA Tours og cirka 50 millioner kroner som kommer fra salg av feriereiser gjennom forretningsreiseavdelingen i VIA-konsernet. Det vil si noe over én milliard kroner i ferie- og privatreiser, heter det i en pressemelding fra konsernet.
Folkets favoritt
– Jeg er veldig stolt over jobben våre 41 byråer gjorde i fjor, sier Anniken Aaseth, daglig leder i VIA Ferieverden og VIA Tours.
– Vi merker daglig det kolossale trykket charteroperatørene har på eget salg. Det er derfor ekstra morsomt å kunne vise at folk, de som faktisk kjøper feriene, vil ha oss i markedet. Vi ser faktisk at gamle kunder, i alle aldre og som en periode gikk på nettet, er tilbake i byråene.
Utsiktene for 2009
– Hittil viser tallene at kundene er mer tilbakeholdne enn på samme tid i fjor. Vi ser at både charteroperatører og flyselskaper tilbyr ekstra lave priser i disse dager. Vi tror at dette vil bidra til en god reiseaktivitet, men konsekvensene vet vi lite om før senere. Det er alt for tidlig å trekke konklusjonene som følge av finanskrisen, sier Aaseth.
Byråene tilbyr mangfold
Omsetningsmessig er det chartersalget som er størst med 60 prosent, eller rundt 80.000 reisende. Aaseth tror mangfoldet feriebyråene tilbyr er grunnen til at chartersalget holder seg så sterkt i kjeden.
Flere får luft under vingene
Rundt 30 prosent av omsetningen kommer fra fly. Aaseth mener flyselskapenes mange tilbud gir ferierende både reiselyst og muligheter.
– Gjennomsnittsprisen på flyreiser har falt og spesialtilbudene er mange, men siden stadig flere kjøper flyreiser selger vi mer og holder oppe omsetningen i denne kategorien, slår Aaseth fast.
Cruise og skreddersøm er fremtiden
Selv om volumet ikke utgjør mer enn syv prosent er cruise det segmentet som økte mest også i 2008. Flere sterke aktører på det norske markedet, mange gode tilbud og flere skip i Middelhavet er faktorer som bidrar til økt salg. 2009, og ikke minst 2010, ser meget lovende ut.
Når Anniken Aaseth ser inn i krystallkula, ser hun at folk blir mer og mer bevisst når de skal feriere.
– Vi pakker stadig flere individuelle reiser. Det er som oftest par eller små grupper som har klare forventninger til ferien. De vet hva de ønsker av hotellet, standarden på restaurantene de liker og de er bevisste på hva de ønsker av opplevelser. Dette er noe vi ønsker hjertelig velkommen for det stiller krav til byrået. De byråene som ikke oppdaterer seg kunnskapsmessig og skjønner kundens behov og ønsker tror jeg vil slite kraftig i fremtiden.