HSMAIs Årsberetning for 1. januar 2013 – 31. desember 2013

sy022913cc.hovedspalte

Evalueringer/effektivisering

Medlemsundersøkelser og evalueringer av arrangementene foregår kontinuerlig.

Disse brukes aktivt i å videreutvikle aktivitetene og styrke HSMAIs medlemsinnhold. Man har styrket bruken av kommunikasjon til medlemmene gjennom økt bruk av sosiale medier.

Regnskapet for 2013 ble gjort opp med et lite overskudd.

MØTEBØRSEN Norge 2013

Møtebørsen hadde 20 års jubileum og det var en fullsatt sal. Møtebørsen er årets viktigste begivenhet for kjøpere av events, kurs, konferanser og kick-offs.

Benja Stig Fagerland holdt morgenseminar og Annicken Røed avsluttet med et engasjerende og motiverende foredrag.

Møtebørsen Norge 2013 ble holdt torsdag 10. januar på Oslo Kongressenter. Dagen ble åpnet av Benja Stig Fagerland som holdt et gnistrende foredrag.

Vi avsluttet Møtebørsen med et ettermiddagsseminar av Annicken Røed som holdt et foredrag om bedriftskultur.

HSMAI-prisene/Årets Reiselivsmarkedsfører 2012 (utdelt jan 2013)

Reiselivsbransjen feiret de beste markedsføringstiltak fra 2012 under HSMAIs prisfest torsdag 10. januar, på Clarion Hotel Royal Cristiania.

HSMAI-prisene skal stimulere til god markedsføring gjennom, å løfte frem og belønne nyskapende markedsarbeid. Widerøes Flyveselskap ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører, og fikk overlevert det ettertraktede Ferdaskrinet under.

Årets konkurranse avslørte mengder av bidrag i toppklasse, og det var mange bedrifter som fortjente sin plass på scenen. Både jury og publikum kunne glede seg over en stor bredde i bedriftene som mottok heder og ære.

Kveldens konferansierer var skuespiller og artist Janne Formoe, og  Sverre Høven som da var COO i Flytoget.

Og her er prisvinnerne i 2012:

Trykksaker

Gull: Spitsbergen Travel, med ”Spitsbergen Travel katalog 2013”

Hederlig omtale: Holmenkollen Park Hotel Rica, med ”brosjyre”

Sosiale medier

Gull: Norwegian, med ”Halehelter”

Hederlig omtale: Innovasjon Norge, med ”Visit Norway Instagram”
Hederlig omtale: SAS, med ”Norges punktligste”

Hjemmesider

Hederlig omtale: Widerøes flyveselskap, med www.wideroe.no

Radioreklame

Gull: Widerøes flyveselskap, med årets flyselskap, invitasjon

Samfunnsansvar

Gull: THE THIEF

Kundedialog

Gull: Norwegian, med «Learn Norwegian with Norwegian»

Hederlig omtale: Scandic, med «Scandic vant nabolaget»

Printannonse

Gull: SAS, med ”New York på 65 år”

Hederlig omtale: De Historiske, med ”Profilkampanje med De Historiske”

Reklamefilm

Gull: Widerøe, med ”Hele Norge. Hele tiden”

Hederlig omtale: SAS, med ”Pappas jente”

PR

Gull: Quality Hotel & Resort Hafjell
Gull: Nordic Choice Hotels

Digitale kampanjer

Gull: Norwegian, med ”Halehelter”

Hederlig omtale: SAS, med ”New York på 65 år”

Kampanje flermedier

Gull: Widerøe, med ”Årets flyselskap – festmiddag”
Gull: Norwegian, med ”Halehelter”

Hederlig omtale: Widerøe, med ”Hele Norge. Hele tiden”
Hederlig omtale: Norwegian, med ”Ti-årsjubileum”

Åpen klasse

Gull: Widerøe, med ”Torp. Bytt flyselskap/flight»

Hederlig omtale: Norwegian, med ”Halehelter”
Hederlig omtale: Norwegian, med ”Ti-årsjubileum”
Hederlig omtale: Innovasjon Norge, med ”Visit Norway Instagram”

Årets Personlighet i reiselivet, i samarbeid med TravelNews

Hilde C. Solheim, Virke

Nyskaper

Widerøe

Årets Reiselivsmarkedsfører – Ferdaskrinet

Widerøes Flyveselskap

Juryen har bestått av følgende personer:

• Haakon Dahl, administrerende direktør, Kitchen reklamebyrå – juryleder
  • Turid Nyeggen, markedsdirektør, Thon Hotels
  • Jon-Frede Engdahl, gründer og medeier, Maaemo restaurant og Kolonihagen
  • Børge Vike Sandengen, administrerende direktør, Mediafront AS
  • Martin Jørgensen, administrerende direktør, NetTrans
  • Bård Tronvoll, førsteamanuensis, Høgskolen i Hedmark
  • Bodil Aalde Eian, direktør salg/marked/distribusjon, Widerøes flyveselskap
  • Terje Olsen, Head of Sales Nordic, Hogg Robinson (HRG)
  • Øyvind Markussen, administrerende direktør, JCDecaux Norge AS
  • Siri Børsum, Industry leader, Google Norway AS
  • Christian Lunde, administrerende direktør, Star Tour
  • Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge
  • Per Håkon Fasting, kommersiell direktør, VG
  • Kine Bergseth, nordisk markedssjef, Norwegian
  • Even Aas-Eng, Founder & CE, Venture Factory
  • Axel Huus, markedsdirektør, Scandic Hotels

Business Travel Club (BTC), fagmøter og frokostmøter

BTC er et sosial og uhøytidelig forum for HSMAIs medlemmer og innkjøpere av reiselivstjenester. Her kan man knytte nye kontakter og holde seg oppdatert. Det er gratis å delta, så lenge du er medlem av HSMAI eller er innkjøper av reiselivstjenester. Samtidig byr vi på et spennende foredrag eller en debatt.

BTC 2013

• Torsdag 21.mars var det BTC på Latter på AkerBrygge. Her bød vi på gratis foredrag, nettverksbygging, god mat og drikke og Stand Up av Norges nye Stand Up stjerne Cecilie Steinmann Neess
  • Jannecke Drangert-Hveding, gründer og daglig leder i KOBRA AS, snakket om Servicedesign.
  • Torsdag 30 mai på Grilleriet i Oslo var temaet for BTC LinkedIn og Nettverksbygging. I samarbeid med Furuset Gruppen inviterte vi Edgar Valdmanis som foredragsholder.  Han er en av Norges ledene nettverksbyggere og er markedsdirektør i Den Norske Dataforening.
  • Tirsdag 26. November på Frogner House Apartments i Skovveien arrangerte vi BTC hvor Anita Traaseth som er toppsjef i HP. Hun snakket om ledelse. Vi bød på Pizza og god drikke.

Train the trainer

HSMAI Academys HSMAI Train the trainer-workshop i april ble fullbooket.  Vi arrangerte dette på Vettre Hotel i Asker.

HSMAI har copyright og eierskap til hele konseptet. Det var en meget engasjert og optimistisk gruppe, som ønsker å bidra til at Serviceløfte-workshops sprer seg rundt omkring i landet. Det var en fryd å jobbe med så mange servicefokuserte mennesker.

HSMAIs ambisjon er at alle seriøse virksomheter skal ha et serviceløfte, som kommuniseres internt og eksternt, på samme måte som man har et sett med verdier og en visjon. Med det som utgangspunkt, arrangerte vi en workshop.

Målsetting for workshopen var å:

1. Skape forståelse og motivasjon for å jobbe med serviceløftet
  2. Lære opp og trene fasilitatorer i å kjøre “Serviceløfte”-workshops i egen og andres bedrift

Følgende ble sertifisert:

• Mona Ulvin, Moodment Eventbyrå i Trondheim
  • Toril Flåskjer, Scandic Hotel Asker
  • Elin Bolann, Voss Fjellandsby og Myrkdalen Hotel
  • Kaia Finne, Voss Fjellandsby og Myrkdalen Hotel
  • Anita Hofseth, HSMAI Chapter Norway
  • Annette Qvist, Baker Hansen
  • Anne Marie Jacobsen, Bagel & Juice
  • Carlos Hildalgo, MerEvent
  • Britt Erlandsen Villa, Reaktorskolen
  • Elin Eftevåg, Vekst og Innovasjon. Kristiansand
  • Ingunn Hofseth, HSMAI Chapter Norway

Nye nettsider

I forbindelse med alt det nye som skjer i HSMAI globalt med ny logo valgte vi i Norge å utvikle en ny webside og den ble lansert i april med en sprekere og mer moderne design.

Fans of Good Service

HSMAI har tatt initiativ til et nasjonalt prosjekt, som skal bidra til økt servicenivå i Norge. Prosjektet har bakgrunn i Serviceløftet, også etablert av HSMAI. Sommeren 2013 reiste HSMAI i regi av Fans of Good Service rundt til 33 byer i Norge og kåret en servicehelt i hver by.
  • Økt fokus på service som konkurransemiddel for økt attraksjonskraft og lønnsomhet
  • Økt stolthet blant ansatte/holdningsendring på alle nivåer
  • Høyere servicenivå og mer fornøyde kunder

Formålet med Fans of Good Service, er å få flere til å engasjere seg i det holdningsskapende arbeidet, og gjennom skjerpet fokus, kompetanseheving og bygging av holdninger og bedriftskultur, kunne gi serviceytelse styrket status. Dette gjøres ved å skape oppmerksomhet, entusiasme og engasjement rundt et felles serviceløft lokalt, regionalt og nasjonalt.

I sommer reiste Fans of Good Service rundt i hele Norge hvor de besøkte 33 byer og kåret en servicehelt i hver by.  På toppen av dette ble det også kåret en nasjonal vinner.  Det ble også opprettet en Fans of Good Service blogg (http://fansofgoodservice.hsmai.no/) her ble det blogget flere ganger om dagen hver dag i hele sommer. Vi hadde med oss flere samarbeidspartnere på veien, Hertz lånte oss 2 Volvoer som vi fikk disponere helt kostnadsfritt, Scandic Hotels, Rezidor og Rica Hotels sponset oss med hotellrom og Artesia holdt oss i form og aktivitet. Fans of Good Service samarbeidet også tett med alle reiselivskontorene som bidro med å finne servicehelter og distribuere Fans of Good Service. Det ble også veldig mye presse i hver by vi besøkte.

Lørdag 17. August på Felix Konferansesenter på Aker Brygge hadde vi finalen hvor Jan Rune vant blant 33 herlige og dyktige Servicehelter.

Juryens begrunnelse:

Han er ikke bare en taxisjåfør som hjelper deg ut og inn av bilen, bærer bagasjen din til døren og holder seg oppdatert på hva som skjer i byen. Han tar med seg brosjyrer fra turistkontoret og tilegner seg kompetanse som han tror kundene vil kunne ha behov for. Han måker snø og strør sand på isen om det er nødvendig. Lorentzen skiller seg ut i Taxi Norge og servicebransjen generelt. Gratulerer – du er vår Servicehelt!

Sommerens Servicehelter:

Asker og Bærum:

Asker og bærumMorten Geruldsen, daglig leder, Vollen Marina AS er kåret som sommerens Servicehelt i Asker og Bærum. Han er en mann som er involvert i hva enn det skal være, alt fra bringebærfestivalen til forskjellige arrangementer i lokalområdet. Han sørger for å holde aktiviteten på Vollen i gang, med en dugnadsånd som er enestående. Han stiller alltid opp for besøkende og gir dem gledelig en omvisning rundt på Vollen, en plass han virkelig elsker, og er villig til å gjøre hva som helst for.

Drammen:

Drammen

Wenche Andresen fra Bitteliten kåret vi som servicehelt i Drammen. Hun er eier og daglig leder av denne barnebutikken. Det som gjør henne til servicehelten er hennes utstråling og hvordan hun knytter kundene til butikken sin. Hun er alltid blid og er alltid der for sine kunder. I butikken hennes har hun laget et stellerom og ammerom som mødre kan bruke fritt. Det kommer damer til butikken bare for å skifte på sitt barn, og de føler ikke tvang til å kjøpe noe. Alle føler seg hjemme hos Wenche. Butikken har blitt så populær for gravide og småbarnsforeldre, at barn som har vært der mye kjenner igjen Wenche. For mange er hun ”Tante Wenche”. Barna får de voksne til å gå i butikken fordi de trives så godt der og vil besøke Wenche. For å kunne yte god service må du velge en jobb du liker. Derfor jobber jeg i butikk, fordi jeg synes det er gøy å møte mennesker.

Drøbak:

DrøbakI Drøbak kåret vi Mona Stovner Johansen. Hun er trafikkbetjent fra Frogn Kommune. Hun gjør alt fra å gi trafikkbøter til å hjelpe til på torget. Man kan si at Mona er en slags vaktmester i byen, og stiller alltid opp. Det var ordføreren Thore Vestby i Drøbak som anbefalte henne. Selv hadde vi god erfaring da vi trengte hjelp med strøm og diverse, hun kom bort med en gang etter vi hadde ringt henne og ordnet opp. Mona er veldig løsningsorientert og positiv.

Fredrikstad:

Fredrikstad

Kristian Kristiansen er kåret til sommerens Servicehelt i Fredrikstad. Han er daglig leder på klesbutikken Boomerang AS i Fredrikstad. Han jobber etter den gode gammeldagse måten. Kristian er veldig engasjert i lokalmijøet hvor han er styremedlem i Fredrikstad Næringsforrening. Han er veldig opptatt av utviklingen i Fredrikstad sitt næringsliv. I tillegg er han Styremedlem i Visit Fredrikstad og Hvaler, leder av Sentrumsgruppen og medlem av byutviklingsgruppen og faggruppen for handel & service.

Halden:

Halden

I Halden kåret vi Magne Rannestad som jobber på Fredriksten Festning som utelieransvarlig kortidsleie. Han jobber med alt av arrangementer og ikke minst det populære tv 2 programmet «Allsang på Grensen». En meget aktiv mann som sjeldent sitter i ro.
Han har stor glede av og kunne ordne ting på, rundt og for Fredrikstenfestning slik at alle som bruker den trives her og gjerne vil bli her lenger, eller komme tilbake. Folk flest vil kanskje kalle han et ja-menneske som heller løser saker på sparket, enn samler på problemer

Sandefjord:

SandefjordHans Martin Lang, eier og bakermester i Ivar Halvorsens A/S – Konditori og bakeri, kåret vi i Sandefjord. Han er virkelig en som engasjerer seg i og utenfor byen. Hans Martin stiller alltid opp og er virkelig bakermester harepus i Sandefjord. Firmaet er Østfolds eldste bakeri og har holdt på sine tradisjoner. Han er en som alltid engasjerer seg i å bidra ovenfor destinasjonen Sandefjord med å utvikle tilbud for turister og ande.

Tønsberg/Tjøme:

Tønsberg Vi kåret Ane Johansen daglig leder fra Rica Havna Hotel på Tjøme. Hun er en dame som virkelig jobber og står på 24/7. Selv nå som hun er gravid. Ane ser aldri på klokken og drar hjem sent fra jobb og kommer på jobb tidlig. Service for Ane er å se hver enkelt gjest sine behov og ønsker hver eneste gang. Ane leverer hele tiden.

Larvik:

Larvik

Kathrine Bøen jobber som eier og daglig leder i klesbutikken DRYSS Hverdagsluksus i Larvik. Hun ble servicehelten i Larvik. Kathrine åpnet denne klesbutikken for vel et år siden. For henne å åpne en butikk på et sted hun ikke kjenner noen, var utfordrende. Ofte ringer kundene å spør om Kathrine kan finne frem et antrekk til en spesiell anledning. Dette gjør hun så klart gledelig. Hun drar også hjem til kunder om de har sølt på et antrekk og trenger et nytt så fort som mulig. Virkelig en dame som alltid stiller opp for kundene sine og alltid er like blid. Hun har alltid øyekontakt med hver kunde som kommer inn. Det er viktig for henne at kundene skal føle at blir sett og lagt merke til. Kathrine vil at alle som kommer inn i butikken skal føle seg vel og gå ut med et smil og en god opplevelse.

Porsgrunn:

Porsgrunn

Einar Kristiansen fra Victoria Boys vant i Porsgrunn. Einar og Victoria Boys er en gjeng med pensjonister som gikk sammen for å drive turistkontoret i Langesund. Dette turistkontoret ble nemlig lagt ned, og det ville ikke Victoria Boys ha noe av, derfor bestemte disse gutta seg for å styre det selv på sommerstid.

Einar Kristiansen fra «Victoria Boys» representerer ikke bare en servicehelt, men 30 servicehelter som har holdt et tidligere lukket Turistkontor i Langesund åpent i to sommermåneder.

Kragerø:

Kragerø

Kragerø Resort feiret Åse Haslum med Champagne. Åse står til høyre for golfbilen. Vi kåret Åse Haslum som jobber som bookingmedarbeider på Kragerø Resort. Åse sin innsats strekker seg langt utover det en forventer, og med et smittende godt humør bidrar hun til å skape et godt samhold og kollegium. Kragerø Resort har mange gjester i løpet av året. Åse får mange tilbakemeldinger fra gjestene på hennes arbeide. Tilbakemeldingene strekker seg fra et opphold for en familie, til en konferanse på over 200 personer Åse har hjulpet med å tilrettelegge for. Hun har en hyggelig og god tone med gjestene, noe som gjør at hun også blir nevnt med navn i tilbakemeldinger fra gjestene.

Arendal:

Arendal

Fra venstre: En overrasket Tone Skindlo Taraldsen her sammen med Hanne Gulbrandsen fra Arendal By AS. Tone Skindlo Taraldsen på Turistkontoret fikk prisen i Arendal. Hun jobber som Prosjektleder i Arendal Turistkontor. Hun er alltid blid og jobber på spreng omtrent hele tiden. Hun er mye i kontakt med besøkende som kommer til byen. Tone har alltid kontroll og oversikt på de forskjellige arrangementene i byen. Det oppleves så inspirerende og godt å ha henne med på laget.

Kristiansand:

Kristiansand

Juryen har kåret Espen Albert som sommerens Servicehelt i Kristiansand. Han er «bageren i byen» og er fjerde generasjon eier av Dampbageriet i Kristiansand. Han brenner for å løfte frem service blant sine ansatte, og han er en person som jobber med å sette mennesket i fokus. Mange kan glemme mennesket oppe i profittjaget. Har fått markedføringsprisen og kompetanseprisen i Vest-Agder tidligere. Setter mennesket i fokus

Stavanger:

StavangerFra venstre: Ingunn Hofseth, Piers Crocker, Daglig leder for Norsk Hermetikkmuseum og Ståle Brandshaug, Reiselivsdirektør for Stavanger Regionen. Piers Crocker er sommerens Servicehelt i Stavanger. Crocker jobber som daglig leder for Norsk Hermetikkmuseum. For han er service «det lille ekstra» – enten er det å stille opp, når som helst, og noen ganger vente(!) for å ta imot en kunde; eller å fikse noe spesielt etter kundenes ønsker. Piers har et slagord «det er ikke en jobb, det er en lidenskap» – og den holdningen må gjenspeiles gjennom hele presentasjonen.

Haugesund:

Haugesud

Foto: Finn Lothe. Foto fra De Historiske. Finn Lothe er administrerende direktør og kokk på restauranten Lothes Mat & Vinhus i Haugesund og ble kåret i Haugesund. Han har drevet med Service så lenge han kan huske. Du må gi service på alle måter, han sier man blir som en vandrende plakat på det han holder på med. God Service er viktig for Finn sin jobb, og at andre ser det. God Service er at du legger ting til rette, Det er viktig at du ser gjestenes behov og hjelper de slik at de får en god opplevelse. Gir du ikke god service, men bare god mat blir maten dårligere. Det er helheten som er viktig for at gjestene skal få en god opplevelse hos Lothes mat og vinhus. I dag forventer kunder mer, ikke bare at de skal få god mat, men de skal også få fagkunnskap på maten og også historie. Kunden forventer mer i dag, alt skal klaffe fra både servitørene og ledelsen.

Bergen:

BergenVi kåret Erik Lofnes fra Maritime Tours AS. Erik Lofnes er en aktiv og engasjert person i «Team Bergen». Alltid tilstede, strekker seg langt for kundenes behov, løsningsorientert, smilende, morsom, samfunnsengasjert, gavmild, omsorgsfull, samlende og positiv. Han har alltid en positiv holdning. Mange mener man må ha positive folk rundt seg for å gi god service.

Sunnmøre:

Sunnmære

Terje Devold, Mariann Øye-Mork, Anita Nøring fra destinasjon Ålesund & Sunnmøre, Ingunn Hofseth. På Sunnmøre kåret vi Mariann Øye-Mork. Mariann, daglig leder Hotel Union Øye er kjent for sin vennlige personlighet og sin serviceinnstilte holdning. Hun er også veldig glad i å underholde og glede gjestene. Med sin vakre stemme, synger hun ofte for sine gjester. Mariann har en helt ekstraordinær måte å møte gjestene på, og utstråler vilje til og glede over å yte service på et nivå godt over det vi er blitt vant til i Norge. I 2008 var hun den yngste hotelldirektøren i Norge, bare 23 år gammel.

Molde:

Molde

Vanja Langsåvold Braute, daglig leder ved Quality Hotel Alexandra fikk prisen i Molde. Med Vanja er det ingen problemer som ikke kan løses, eller, det finnes ingen problemer! Hun er alltid positiv, og utstråler arbeidsglede. Hun er en god ambassadør for lokalt reiseliv og for Molde som by. Hun er godt likt av ansatte, av kolleger i kjedesammenheng og er engasjert i NHO. Vanja mener Fans of Good Service-konseptet er et flott konsept som hun kommer til å selv bruke på sitt hotell. Hun skal kåre en servicehelt på Quality Hotel Alexandra.

Nordmøre:

Nordmøre

Stian Røsand, værbestyrer, på Håholmen Havstuer er kåret som Sommerens Servicehelt på Nordmøre.
– Vi har funnet nøkkelen på suksess for oss. De fleste har jobbet her lenge og vi samarbeider meget godt hele gjengen og blitt godt sammensveiset. Vi er veldig åpen om det økonomiske og det har vært meget viktig, sier en glad vinner. Stian jobber og engasjerer seg med alt på Håholmen, det er aldri to dager som er like. Håholem er en arbeidsplass hvor de ansatte trives, de har ansatte som har jobbet der helt siden 1989. Han begynte i 2007 på Håholmen.

Trondheim:

Trondheim

I Trondheim kåret vi Herbert Klein, eier, Havfruen Fiskerestaurant til Servicehelten. Han setter alltid kundene i fokus og er opptatt av at alle skal få en fin opplevelse på restauranten. I 2012 satt han i gang et prosjekt. De skulle lage verden største blåskjellsuppe under matfestivalen i Trondheim. Dette gjennomførte de og gav alle pengene til kreftsyke barn i Norge. Han bryr seg veldig mye om andre mennesker. Herbert mener at denne prisen skal være en ettertraktet pris som skal være med å løfte servicenivået i Norge både i byer og på tettsteder.

Bodø:

Bodø

Alfhild Stenersen er sommerens Servicehelt i Bodø. Hun jobber som resepsjonist på Radisson Blu Hotel Bodø. Hun gjør veldig mye for hotellgjestene, enten det er blinde, eller barn som kommer alene.
Hun viser en medmenneskelighet og hjelpsomhet som det står stor respekt av.
Alfhild har tidligere blitt kåret til «Året medarbeider» blant 5000 medarbeidere i Rezidorkjeden.

Lofoten:

Lofoten

Vi kåret Åge Larsen som sommerens Servicehelt. er Restaurantsjef på Nyvågar Rorbuhotell og Akevittloftet. Et kjent fjes i Svolvær og Lofoten. Han er en person som tar jobben sin meget seriøst og oppdaterer seg faglig kontinuerlig slik at Akevittlofet har blitt en institusjon. Gjennom dette har Åge blitt en uvurderlig medarbeider for sin arbeidsgiver og satt stor pris på i lokalmiljøet.

Narvik:

Narvik

Sigbjørn Erling Enoksen Johansen er sommerens Servicehelt i Narvik. Han er daglig leder på Fiskehallen i Narvik. Det viktigste mener han nemlig er å være seg selv og å være ærlig ovenfor kunden.
Han forsøker å yte slik service han selv forventer å få når han kommer inn i en butikk. Som kunde har du krav på å bli godt behandlet. Hele hverdagen hans handler om å være til stede for kunden, det ligger i ryggraden.

Harstad:

Harstad

I Harstad har Fans of Good Service kåret vi Jan Rune Lorentzen, drosjesjåføren i Harstad Taxi, som virkelig yter det lille ekstra for kundene sine.

Tromsø:

Tromsø

Reiselivssjef Trond Øverås og Vertskapsansvarlig Kyle Parsonage ved Visit Tromsø-Regionen. Kyle Parsonage er vertskapsansvarlig ved Visit Tromsø-Regionen, og yter alltid det lille ekstra. Vi kåret han som sommerens Servicehelt i Tromsø. Hans motto er: «Vi er ikke ferdig før gjesten er fornøyd!» Kyle er opprinnelig fra New Zealand og er alltid innstilt på å finne en løsning, og han møter gjestene på deres premisser. Kyle tar aldri nei i sin munn. Han har blant annet hjulpet til med å få fraktet hagestein fra Lyngen til Storbritannia.

Alta:

Alta

Knut Dahl ved Alta Lufthavn er sommerens Servicehelt i Alta. Han er en
svært vennlig mann som gjør hva enn en kunde ønsker, så sant det ikke går utover sikkerheten eller punktligheten. Dersom noe behøves av han stiller han opp med en gang, selv om det er fridagen hans, og fridager er noe han sjelden tar seg. Kunden må verdsettes og respekteres, og hvis det finnes noe han kan gjøre for å hjelpe, så gjør han det.

Røros:

Røros

Frank Norvik, eier og daglig leder, Erzscheidergården er sommerens Servicehelt på Røros. Ikke bare eier han Erzscheidergården sammen med sin mor, han driver også tre klessbutikker ved siden av dette. Han er deleier i Frost Herre, Frost Dame og Moods of Norway. Frank er også styremedlem i Destinasjon Røros samt at han sitter i kommunestyret for Høyre. I tillegg til dette er han også fotballtrener og «speaker» på fotballkamper. Norvik er alltid smilende og blid, og setter service i fokus uansett om han betjener gjester på Erzscheidergården eller kunder på klesbutikkene Frost. Frank ser kunden og kundens behov og er en sånn person du blir glad i når du treffer han. Han får deg til å føle deg vel og er en meget god selger.

Trysil:

Trysil

Anett March, ydmyk og fornøyd for å få prisen som sommerens Serviehelt i Trysil. Anett March er Food & Beverage Manager på Radisson Blu Resort Trysil og Park Inn Trysil Mountain Resort. Hun ble kåret som sommerens Servicehelt i Tryisl. Anett har virkelig stått på for Trysil siden hun flyttet ditt. Oppbyggingen av to store resorthoteller krever sitt, men Anett er synlig, positiv og ser enhver gjest. Hun fikser alt og ser på de travle dager på hotellet alltid med et stort smil. Hun er en person med masse pågangsmot og ser alltid på de små detaljene og ikke minst så yter hun veldig god service.

Lillehammerregionen:

Lillehammer

Vi Kåret Snorre Pedersen, Daglig Leder, Hafjell Bike Park som sommerens Servicehelt i Lillehammerregionen. Han satt i gang oppbygningen av sykkelproduktet på Hafjell og engasjerer seg med det. Snorre Pedersen er en norsk tidligere aker og skeletonkjører. Han representerte Lillehammer Bob- og Akeklubb og Lillehammer Skeletonklubb. Pedersen vant NM i skeleton åtte ganger, hvorav syv år på rad fra 1999 til 2005 samt i 2007. Han gir spesielt god service for sine kunder. En person som virkelig stiller opp for kunder for at de skal få den beste opplevelsen.

Hamarregionen:

Hamar

Kjøpmannen Tor Ole Kirknes sammen med Monica Blikstad Grønbakken. Tor Ole Kirknes som driver Bunnpris på Ridabu i Hamar ble kåret til sommerens Servicehelten i Hamarregionen. Kjøpmann Tor Ole Kirkenes er helt unik, med stor respekt for faget og kundene. Han bruker all den tiden han kan på å snakke med sine kunder i butikken, og har på den måten bygget en unik tillitt. Han selger gode følelser hver dag. I tillegg er han en stor bidragsyter til det lokale idrettsmiljøet på Ridabu og Hamar generelt. Han har blant annet bidratt økonomisk for å realisere en av distriktets flotteste kunstgressbaner, Black River Park, som drives av Ridabu IL.

Gjøvik:

Gjøvik

Stig Furuseth er daglig leder og eier av restaurantene Gamletorvet Spiseri og Fahlstrøm Sushi-Rødt Hvitt og Rått mottok prisen. Han er en engasjert og dyktig restauranteier som arbeider hardt for å tilfredsstille kundenes behov og ønsker. Han eier to helt forskjellige restauranter med to vidt forskjellige kundegrupper. Likevel greier Stig å følge opp gjestene sine, og det er derfor han vinner serviceprisen på Gjøvik.

Beitostølen:

Beito

Vi kåret Atle Hovi til sommerens Servicehelt på Beitostølen. Han er eier av Beitostølen Resort. Han og familien er mye av grunnen til Beitostølens suksess. Han er også deleier av skianlegget. Atle brenner for service og har også skrevet en bok om nettopp dette ”kunden er sjefen”. Han er utrolig imøtekommende, og det er ingen avstand mellom han og kundene.

Lillestrøm:

Lillestrøm

Servicehelten Per Ivar Hansen

Vi kåret Per Ivar Hans. Han er Medeier i Fratelli Ristorante. Per Ivar er en meget godt kjent person i Lillestrøm, «alle» kjenner han. Han karakteriseres som en glad, humørfylt og inkluderende person med et stort hjerte. Kommentarene og latteren har han alltid med seg. I sin jobb på den Italienske restauranten Fratelli Ristorante, gir han kundene sine det lille ekstra gjennom blant annet en meget behaglig fremferd, alltid smilet på lur og det meste kan fikses. Per Ivar har hovmesterblikket samtidig som han er seg selv og gir av seg selv. Man føler seg virkelig velkommen i hans nærvær. Han er samtidig en stor supporter til stedet Lillestrøm og er med og ønsker å utvikle Lillestrøm

Oslo:

Oslo

Christian Ringnes, administrerende direktør Eiendomsspar AS. Fans of Good Service kåret Christian Ringnes, administrerende direktør i Eiendomsspar AS, som Sommerens Servicehelt i Oslo. Han ble kåret for hans enorme entusiasme og innsats for å fremme Oslo som by og reisemål. Han gjør en uvurderlig innsats for Oslo by på frivillig basis. Utover det er han veldig engasjert gjennom selskapene Eiendomsspar/Victoria Eiendom som eier bl.a mange hoteller. Han (Eiendomsspar) eier bl.a. Ekebergrestauranten som hevder seg i toppen når det gjelder strålende service.
Han yter også service til folket gjennom en rekke gaver og senest nå Ekebergparken som åpner i september .

HSMAI Channel

HSMAI lanserte reiselivets første nettbasert  tv-kanal på nett 28. november. Det har vært og er fortsatt en stor suksess hvor vi har vært rundt og filmet i hele Norge. Vi startet innspillingen av HSMAI Channel da vi var på sommerturne i 2013. Under kan du se noen av filmene HSMAI Channel produserte i 2013.

HSMAI tok også initiativet på en helt ny satsning, en egen nettbasert reiselivskanal, reiselivets svar på VG TV med reportasjer fra innsiden av reiselivsbransjen og aktuelle gjester. Dette er en satsningen som vi er godt i gang med og kanalen ble lansert 28. November på YouTube. I forkant hadde vi filmet fra sommerturneen og arrangementer vi hold tidligere i 2013.

Her er noen filmer som er produser av HSMAI Channel 2013:

Den første filmen som hadde permiere 28 november: https://www.youtube.com/watch?v=Ah0PwqjusZY

Engø Gård:

Møte med Ronnie Ottem fra Personlig Opplevelser:

HSMAI Dagen 2013:

Kunnskapsbanken

HSMAI Europe 2nd Annual Digital Marketing Conference, Berlin

HSMAI Europe 2nd Annual Digital Marketing Conference ble arrangert for andre gang 9. oktober i 2013 og denne gangen ble dette hold i Berlin på vakre Ellington Hotel.

Konferansen ble i 2013 kalt ”Two World Collide”  Konferansen gikk ut på å utvikle ideer og lære av andre for å lykkes med Digital Markedsføring og å lære hvordan internasjonale bransjer jobber.

HSMAI-dagen

HSMAI- dagen ble arrangert på  det prestisjefylte Hotel Bristol, Oslo, tirsdag 22. oktober. Årets arrangement rommet GM Forum og HSMAI Service, som ble delt i parallellsesjoner

GM Forum – Spesielt for ledere fra hotell-/reiselivsnæringen
HSMAI Service – Næringslivet viser tommelen opp for god service. Her samlet flere av Serviceheltene som snakket om sine erfaringer og hvordan de jobbet for å gi kundene det lille ekstra.

Etter parallellsesjonene ble det felles foredrag og debatt.  Du kan finne hele programmet her: http://hsmai.no/2013/09/25/hsmai-dagen-2013/

Konferansier: Anette Maltun Koefoed, Kommunikasjonsdirektør, Berg-Hansen

Årets Serviceløft 2012

Årets Serviceløft ble utdelt under prisfesten på Hotel Bristol, Oslo, tirsdag 22. oktober. Det var topp underholdning hvor vakre Marion Ravn sang flere fine sanger for oss.

Prisvinnere i de forskjellige kategoriene er:

Kommunikasjon:

Juryens begrunnelse: ”Det er godt å være gjest her. Du blir mottatt som en greve, og kundebehandlingen er i ypperste klasse. Dagens skyhøye forventninger fra både eksisterende og nye kunder innfris med glans, og når du forlater stedet planlegger du gjerne neste besøk.  Som de selv sier, legges det vekt på ”god gammeldags høflighet og etikette”. Stedet er i toppskiktet i De Historiske hoteller og har i tillegg plukket med seg gode elementer fra Relaix et Chateau. Uten sidestykke en stor opplevelse å være gjest her. Juryens kan med glede presentere en verdig vinner i kategorien Kundebehandling – HSMAI Gratulerer!”

Vinneren i kategorien Kundebehandling gikk til Engø Gård.

Kundebehandling:

Juryens begrunnelse: ”Denne bedriften har et svært bevisst forhold til god kommuniksjon med både sine kunder og sine ansatte. Og er du kunde her, synes dette godt. Her blir du alltid møtt med et smil – og du føler deg ”hjemme” i butikken. De bak disken byr på seg selv, lager arrangementer, deler ut smaksprøver både på messer og i skisporet. Som de selv sier ” alle kunder skal føle seg sett”. Bedriften har ofte kurs og salgskonkurranser for de ansatte, i tillegg til at de har en svært inspirerende leder. De vant prisen ”Årets butikk” på Vika terasse i 2012. En stjerne i bransjen, HSMAI Gratulerer”.

Vinneren i kategorien Kommunikasjon gikk til Baker Hansen, Vika

Medarbeiderutvikling:

Juryens begrunnelse: ”Dette hotellet har som mål :”Du skal alltid være fornøyd”. Her har ledelsen satt fokus på medarbeiderutvikling som synes for kundene. Holder du en konferanse her, vet du at du får god service – hver gang.  De ansatte har sjekklister hver dag på frokost, lunsjbufet, på alle serviceskift og rom, i tillegg til endringer i rutiner.De ansatte lytter til gjesten både før, under og etter oppholdet og tar straks tak i alle tilbakemeldinger. De ansatte har gjennomført kurs og opplæring, og har utviklet en Quality Meeting Advisor, som tidlig blir introdusert for kunden. Her er service satt i system, og blir kontinuerlig fult opp av ledelsen.  Det er en fryd å ha en konferanse ved dette hotellet – HSMAI Gratulerer.

Vinneren i kategorien Medarbeiderutvikling gikk til Quality Airport Hotel Stavanger.

Fysiske rom og systemer:

Juryens begrunnelse: ”Her har vinneren gjennomført en formidabel rehabiliteringsprosess for å ivareta og utvikle et bygg som siden 1931 har blitt omtalt som et forbilde for arkitektur og ingeniørkunst. Det har spesielt blitt lagt vekt på at møtesenteret fremstår som inkluderende og åpent for alle i samfunnet vårt, og løsningene viser at selskap så vel som eiere tar samfunnsansvar. Lavt energiforbruk, godt inneklima ny ventilasjon og  miljøvennlig oppvarming,  nye heiser,og et godt utstyrt bygg for gjester med nedsatte funksjonsevner. Dette har resultert i at både gamle og nye kunder ønsker å legge arrangementene sine til dette stedet. HSMAI kan med glede dele ut prisen for Fysike Rom og Systemer, og Gratulerer vinneren med prisen.

Vinneren i kategorien Fysiske Rom og Systemer gikk til Ingeniørenes Hus AS og Eurest As, avd Ingeniørenes Hus og Møtesenter.

Årets Service Veiviser 2013:

”Et opphold her, er en annerledes opplevelse. Omgitt av vakker natur, historiske bygninger, velvære og kulinariske nytelser, tilbyr vi en atmosfære som gir ro i sjelen”, står det på nettsiden til dette stedet. Og det kan vi bekrefte. Hvis du virkelig vil skjemme deg bort, lage en overraskelse for dine nærmeste, eller ha et helt spesielt arrangement – så anbefaler vi et opphold her. Stedet byr på opplevelsesrike helger, spekket med vinsmaking, kokkekurs, eller du kan ha en skikkelig jente-weekend med bobler i glasset og gode samtaler. Her står service og god gammeldags etikette på dagsorden. HSMAI gratulerer!”

Årets Service Veiviser 2013 gikk til Engø Gård Hotel og Restaurant, Tjøme.

Juryen for årets Serviceløft:

• Wenche Huser Sund, Daglig leder/eier, Capello Media as og Årets juryleder for Serviceløft 2013
  • Cecilie Thunem-Saanum, Speaker, consultant, columnist, blogger, CecilieTS
  • Gunnar Larssen, adm.dir., Oslo Handelsstandsforening og strategisk samarbeidspartner for HSMAI
  • Astrid Valen-Utvik, Eier, Kommunikasjonsutvikler hos VU Valen-Utvik
  • Helene Skjenneberg,Managing Director, Mat&Drikke AS
  • Ronnie Ottem Fjære, Event & Meny coordinator, Personlige Opplevelser
  • Ingunn Hofseth, adm.dir., HSMAI

Konferansier: Øyvind Hammer, Mental Trener og Foredragsholder

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2012

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2012 ble holdt på Hotel Bristol, Oslo, tirsdag 22. Oktober, 2013 samme dag som Årets Serviceløft. Juryen valgte i år å gå for 2 årets unge leder og 1 årets unge hoteliér.

Årets Unge Leder i Reiselivsbransjen ble:

• Arne Marius Berg, Direktør, Britannia Hotel, Trondheim

Årets Unge Hoteliér ble:

• Atle Minothi, Driftsdirektør, Akerrestauranter & Småting AS, Oslo
  • Anett Thulin Røkke, Avdelingsleder InHouse Reklamebyrå, Nordic Choice Hotels

Juryen for årets unge Hotelier og Årets unge leder:

• Fredrik Utheim, Konsernsjef, Rica Hotels og juryleder for Årets Unge Ledere
  • Jens B. Raanaas, Managing Director, Pals AS
  • Roar Ingdal, Konserndirektør kommersiell, Nordic Choice Hotels
  • Rajko Mink, Managing Director, TGI Fridays Scandinavia
  • Hans Kristiansen, Sjefredaktør, Hotell Restaurant & Reiseliv (HRR)
  • Morten Thorvaldsen, Adm. dir., Thon Hotels
  • Tarje Hellebust, Adm.dir., Radisson Blu Oslo Plaza Hotel og District Director i Carlson Rezidor Hotel Group
  • Ingunn Hofseth, Adm. dir., HSMAI

Premien for Årets Unge Leder i Reisebransjen er studieopphold ved London Business School. Årets Unge Hoteliér får et studieopphold ved Cornell School of Hotel Administration.

Prisutdelingen skjer i samarbeid med HRR og andre partnere, og deles ut årlig, til unge ledere som har utmerket seg spesielt det siste året, enten ved eksepsjonelt gode resultater i sin jobb eller gjennom nytenkning i sitt virke og sin lederrolle. Kandidater blir vurdert i forhold til karriereløp, i tillegg til årets prestasjoner.

Konferansier: Øyvind Hammer, Mental Trener og Foredragsholder

HSMAI Weekly

HSMAI Weekly er HSMAIs internavis for medlemmene. Dette er en digital avis, som kommer ut hver uke, med unntak av spesielle perioder, rundt julen og påske, og har sommerferie fra medio juni til medio august.

MØTEBØRSEN Update er et nyhetsbrev, som kom ut i høst, i forkant av Møtebørsen 2013. Intensjonen er å skape blest rundt dette arrangementet, og å vise frem våre medlemmer til interessante kjøpergrupper. Nyhetsbrevet vil komme ut min. 12. ganger i året, og ha oppdateringer og nyhetsstoff for kjøpere og selgere av reiselivstjenester. Utgivelsen er digital.

HSMAI og sosiale medier

HSMAI er aktiv på Facebook, med sider både for HSMAI, Fans of Good Service, HSMAI Student og Komplimentdagen. I tillegg er HSMAI på Twitter samt nylig kommet oss på Instagram. I 2013 var et år vi lærte mye om hvor viktig det er å bruke sosiale medier aktivt også for bedrifter.

Her presenteres oppdaterte nyheter, pekere til web, der man hver uke presenteres en person med tilknytning til bransjen, under vignetten Ukens Navn. Alle aktiviteter legges ut på nettet, med nettbasert påmelding. På nettsiden har man muligheten til å se på tidligere aktiviteter, ukens navn, HSMAI Weekly og så videre.

For å sikre oss at vi ivaretar medlemmenes behov, har vi en rekke komiteer og juryer, som gir oss innspill til tema og aktiviteter. Vi ønsker å rette en spesiell takk til alle som har lagt ned en spesielt stor innsats for HSMAI i året som er gått.

Webinar

Et var våre tyske medlemmer, Torsten Sabel som er COO av Customer Alliance, holdt webinaret Review Management – The Management Discipline for 2013 15. april. Dette webinaret handlet om hvor viktig det er å få tilbakemeldinger av gjester på nett og hvordan bruke nettkanaler som  TripAdvisor etc.

HSMAI Europe 2013

HSMAI Europe ledes av Ingunn Hofseth, med noen utvalgte engasjerte personer rundt omkring i Europa. 2013 har vært et aktivt og godt år.

HSMAI viser sin respekt og takknemlighet

• Ved å takke de medlemsbedriftene som har gitt sin praktiske og økonomiske støtte
  • Ved å takke våre nære samarbeidspartnere
  • Ved å takke alle foredragsholdere, debattdeltagere og komitémedlemmer ved våre arrangementer