HSMAIs Årsberetning for 1. januar 2014 – 31. desember 2014

Evalueringer/effektivisering

Medlemsundersøkelser og evalueringer av arrangementene foregår kontinuerlig. Disse brukes aktivt i å videreutvikle aktivitetene og styrke HSMAIs medlemsinnhold.

Økonomi

Regnskapet for 2014 ble gjort opp med et overskudd.

Aktiviteter:

Møtebørsen 2014

Onsdag 8. januar arrangerte HSMAI Møtebørsen på Oslo Kongressenter.

  • Anne Grethe Solberg holdt morgenseminar. Et sterkt og flott foredrag.
  • Torry Pedersen adm.dir. i VG holdt neste foredrag. Han snakket om digitaliseringen av media og hvilke konsekvenser dette får for reiselivsaktører og deres brukere.
  • Mia Gundersen holdt ettermiddagsseminaret og delte også ut sin egen vin.

 

Reiselivsnæringen digitaliseres

Onsdag 8 januar 2014 på Oslo Kongressenter.

«Lær hvordan du bygger din merkevare og selger dine produkter digitalt.» Konferansierene for dagen var: Haakon Dahl, adm.dir. Kitchen Reklamebyrå.

HSMAI takker komiteen som har bestått av:

  • Liv Kindem, tidligere Vice President, Marketing & Branding at Nordic Choice Hotels
  • Haakon Dahl, adm.dir. Kitchen Reklamebyrå
  • Torry Pedersen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, er Key note speaker

 

HSMAI-prisene/Årets Reiselivsmarkedsfører 2013 (utdelt jan 2014)

Reiselivsbransjen feiret de beste markedsføringstiltak fra 2013 under HSMAIs prisfest onsdag 8. januar, på Oslo Kongressenter.

HSMAI-prisene skal stimulere til god markedsføring gjennom, å løfte frem og belønne nyskapende markedsarbeid. Fjord Norge ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører, og fikk overlevert det ettertraktede Ferdaskrinet.

Årets konkurranse avslørte mengder av bidrag i toppklasse, og det var mange bedrifter som fortjente sin plass på scenen. Både jury og publikum kunne glede seg over en stor bredde i bedriftene som mottok heder og ære.

Kveldens konferansierer var Nytt på nytt programlederen Jon Almaas.

Mia Gundersen sang og underholdt. Det sammen gjorde Tommy Fredvang, kjent fra X Faktor og Skal Vi Danse på TV2. Og sist, men ikke minst de unge talentbrødrene Martin og Henrik Enger Holm. Brødrene har i flere år sunget i Sølvguttene og Den Norske Operas barnekor. Vi hadde også med oss en DJ , DJ Grandma’s Funkyard.

Og her er prisvinnerne for året 2013 som ble delt ut onsdag 8. januar:

Sosiale medier

  • Gull: Fjord Norge, #Bestof #FjordNorway – Innsendt av MK Norway Reklamebyrå AS
  • Hederlig omtale: Widerøes Flyveselskap AS, Duell på Torp
  • Hederlig omtale: Norwegian, Norges minst bereiste – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå

Digitale Kampanjer

  • Gull: Norwegian, Long sammenlign New York-priser med Oslo-priser – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
  • Hederlig omtale: SAS, SAS Pluss-billett – Innsendt av SAS

Printannonse

  • Gull: Støtvig Hotel, Nytt firestjerners hotell søker ung femstjerners hotelldirektør – Innsendt av Alle Gutta Reklamebyrå as og Støtvig Hotel
  • Hederlig omtale: SAS, Bedre Tid – Innsendt av SAS
  • Hederlig omtale: Widerøes Flyveselskap AS, Neida – Innsendt av Widerøes Flyveselskap AS

Kampanje flermedier

  • Gull: SAS, Fast Track – Innsendt av SAS
  • Hederlig omtale: Fjord Norge, #Bestof #FjordNorway – Innsendt av MK Norway Reklamebyrå AS
  • Hederlig omtale: Scandic Hotels, Scandic Bystranda – Innsendt av PR-Operatørene

Radioreklame

  • Gull: Nordic Choice Hotels, Bra Booka – Innsendt av Inhouse reklamebyrå
  • Gull: Rica Hotels, Radio Sommer – Innsendt av Rica Hotels og Reklamebyrået DDB Oslo

Reklamefilm

  • Gull: SAS, Ungdomsbilletten – Innsendt av SAS og DDB Oslo
  • Gull: Norwegian, Skjult kamera – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
  • Gull: Nordic Choice Hotels, Bra Booka – Innsendt av Inhouse reklamebyrå

Den digitale vinner

  • Vinner: Scandic Hotels, Mobil utsjekking – Innsendt av Scandic Hotels

Kundedialog

  • Gull: SAS, SAS Plus DM – Innsendt av SAS og Wunderman Sverige
  • Hederlig omtale: Fjord Norge, #Bestof #FjordNorway – Innsendt av MK Norway Reklamebyrå AS
  • Hederlig omtale: Scandic Hotels, Folkefest i Kristiansand – Innsendt av PR-Operatørene og Best Event

Trykksaker

  • Gull: Nordic Choice Hotels, Annual Report 2012 – Innsendt av Inhouse reklamebyrå
  • Hederlig omtale: Hurtigruten, Explorer-katalog 2014 – Innsendt av Marketing Manager Nordic Jacob Trampe Broch, i samarbeid med reklamebyrået LOS & Co.

Åpen klasse

  • Gull: Widerøes Flyveselskap AS, Duell på Torp – Innsendt av Widerøes Flyveselskap AS
  • Gull: Norwegian, Norges minst bereiste – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
  • Hederlig omtale: Norwegian, Vintergust – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå

Årets nytenker

  • Vinner: Norwegian

Den store fremgangen

  • Vinner: Saga Hotel, Oslo

Årets Reiselivsmarkedsfører

  • Fjord Norge med konseptet «You have to be here to believe it».

Juryen har bestått av:

  • Per Håkon Fasting, kommersiell direktør, VG (juryleder)
  • Bård Trondvoll, professor, Høgskolen i Hedmark
  • Siri Børsum, Industry Leader, Google Norway AS
  • Anastasia Mariussen, førsteamanuensis, Markedshøyskolen

 

Inspirasjonstur til London

HSMAI inviterte HSMAI´s medlemmer til inspirasjonstur til London 4-6 februar i samarbeid med Haugen- Gruppen og Twinings.

Denne pakken inkluderte:

  • Transport innad i London og VIP mottagelse på messen Hospitality Technology Europe tirsdag 4. februar.
  • fternoon Tea og foredrag med Stephen Twining på Grosvenor House i Park Lane tirsdag ettermiddag 4. februar. Stephen Twining står bak den verdenskjente teen Twinings.
  • HSMAI Europe Awards på det prestisjetunge Jumeirah Carlton Tower.
  • Onsdag 5. februar dro vi til 3 fasjonable steder i London som er kjent for sin Afternoon Tea. Dette er The Ritz, Sketch og Berkley Hotel.

 

Regionale møter

Tirsdag 18. mars begynte vår firedagers turné, hvor vi besøkte flere norske byer, under temaet: HSMAI-møte om Reputation Management – How online reputation and reviews influence customer purchasing behaviour in tourism and hotels.

Vi inviterte med oss det tyske HSMAI-medlemmet Torsten Sabel fra Customer Alliances som er COO og medstifter, med en imponerende merittliste innen anerkjente hotellkjeder, som Fairmont Raffles og Design Hotels, innen salg, markedsføring, omdømmestyring, kvalitetsstyring og kommersiell Internett-virksomhet.

Byene vi besøkte:

  • Oslo, Tromsø, Harstad, Bodø, Trondheim (Ble over Skype fra Bodø lufthavn da flyet ble kansellert), Ålesund, Stavanger

 

HSMAI Europe Roadshow

På HSMAI Europes omfattende turne i mai besøkte vi Manchester og Edinburgh i tillegg til en rekke byer i Norden. Deriblant Oslo torsdag 22. mai.  Vi hadde med oss kunnskapsrike samarbeidspartnere, som fokuserte på digital markedsføring, distribusjon og Revenue Management.

 

Møte- og Eventbørsen

Torsdag 4. september på Scandic Fornebu.

Eventbransjen er et stort satsingsområdet for mange av våre medlemmers kunder, og derfor tok HSMAI et viktig grep. Grunnen er at mange besøkende, spesielt blant innkjøpere av møter og events, i lang tid har etterlyst dette, da mange av innkjøperne inngår kontraktene sine på høsten.

Foredrag

  • HSMAI innleder dagen med å gi ordet til Frank Fiskers som er President og CEO for Scandic Hotels. Våren 2013 ble det kjent at Scandic Hotels kjøpte Rica Hotels
  • Rune Bjerke, Førsteamanuensis, Markedshøyskolen i Oslo, satt fokus på betydningen av events som en viktig del av markedsmiksen for bedrifter og organisasjoner.
  • Petter Halvorsen som er partner og rådgiver i Corporate Communications hold foredraget ”Hvordan får du mer synlighet i mediene rundt bedriften din, arrangementet ditt eller produktet ditt?”
  • Ettermiddagsseminar ”An Event Director’s Dream” av Patrik Wennerland, Sales Director – Newmarket International EMEAI

 

GM Forum

Torsdag 4. september på Scandic Fornebu for ledere fra hotell- og reiselivsbransjen. Samlokaliserte med HSMAI Møte- og Eventbørsen.

Se programmet her:

 

Tid Tema
09.00 HSMAI ønsker velkommen til Eventbørsen og GM Forum
Alle samles i den store salen for felles foredrag.
Etter foredraget slås veggen sammen slik at GM Forum og Eventbørsen blir separert.
09.05-09.30 Hva skjer?
Frank Fiskers, President & CEO, Scandic HotelsHSMAI innleder dagen med å gi ordet til Frank Fiskers som er President og CEO for Scandic Hotels. I våres ble det kjent at Scandic Hotels kjøpte Rica Hotels. Nå forteller han hva som skjer videre. Scandic har blitt en ledende aktør i Norden med rundt 230 hotell, men hva vil det bety for næringen og kundene?
09.30-10.00 Strategisk rolle og bruk av Events
Rune Bjerke, Førsteamanuensis, Markedshøyskolen i OsloHan setter fokus betydningen av events som en viktig del av markedsmiksen for bedrifter og organisasjoner.
10.00-10.15 Kaffepause
10.15-10.20 Konferansier ønsker velkommen til GM Forum.
10.20-10.55 Møt en av hotellbransjens mest innovative ledere som tenker annerledes og hør han snakke om rekruttering og innovasjon. 
Michael Levie, Founder, Partner & COO, CitizenM
10.55-11.15 Vilka möjligheter och trender i sociala medier kan hotellbranschen dra
nytta av?

Karin Eriksson Founder at Social FTW
11.15-12.15 En status og et blikk mot fremdriften med Johan Johander Founder & Owner, Benchmarking Alliance

  • Total Revenue (Hur ser relationerna/storheterna ut; andel övriga intäkter m m)
  • Relationen mellan intäkter och kundnöjdhet
  • Segment och pipeline (konkurrent- och marknadsanalys)
  • OTB (framåtblickande data)

Hvordan utnytte tilgjengelig data? Med Christian Gamsgrø, Director of Revenue, Scandic Hotels

Hvordan best benytte seg av rapportene til Benchmarking Alliance pr i dag og hvordan best utnytte de i strategisk arbeid? Christian vil også gi tips om hvordan RM bør fungere i en organisasjon for å få størst mulig effekt.

 

12.15-13.15 Lunsj med god tid til å mingle
13.15-13.40 Review Management på internett
Torsten Sabel, COO, Customer AllianceGjør deg kjent med Reputation Reputation (håndtering av innkomne data fra nettbaserte anmeldelser) av ypperste merke, med det tyske HSMAI-medlemmet Customer Alliances COO og medstifter Torsten Sabel, med en imponerende merittliste innen anerkjente hotellkjeder, som Fairmont Raffles og Design Hotels, innen salg, markedsføring, omdømmestyring, kvalitetsstyring og kommersiell Internett-virksomhet.
13.40-15.15 Rundebords diskusjoner Her skal alle i salen deles opp og gå fra bord til bord. Hvert bord representerer en person som skal snakke om et spesifikt tema.Du kan melde deg på bordene ute ved registreringen.Tre sesjoner a 30 minutter
Bord 1 How guest rating dictates the operational processes
Jean Pierre Mampaey, CEO, Maxxton
Bord 2 Kill your reception desk and manage your hotel in a 21st Century way
Richard Valtr, Founder and Chief of Product, Mews Systems
Bord 3 Johan Johander fra Benchmarking Alliance
Bord 4 Reputation Reputation (håndtering av innkomne data fra nettbaserte anmeldelser)
Torsten Sabel, COO and co-founder, Customer Alliance
Bord 5 Tuning Hotel Revenue with Live Business Intelligence
Cristina Blaj, Sales Director Europe at eRevMax
Bord 6 Are online guest reviews helping or hurting?
Marc Crouch, COO & Co-Founder Umi Digital
Bord 7 Vilka sociala media-utmaningar har ett hotell?
Karin Eriksson Founder at Social FTW
15.20-15.35 Kaffepause
15.35-16.00 It’s time to play to win and stop playing not to lose
Katharina Mosheim, leder, Accenture Interactive i NorgeKatharina vil dele innsikt fra Accenture sine globale undersøkelser, slik som Technology Vision 2014 og Consumer Pulse Survey 2013 – sistnevnte er en global undersøkelse (fra flere land og omfatter bl.a. norske forbrukere) som tar for seg sluttbrukers holdninger rundt selskapenes tilnærminger til markedsføring, salg og kundeservice og kundenes forventninger til disse. Hun vil gi innblikk i Accenture sine perspektiver på det vi kaller for «The Non Stop Consumer» samt implikasjoner på den sømløse kundereisen.

 

HSMAI Eventprisene

Kåringen, som fant sted på Scandic Fornebu torsdag 4. September sammen med kåringen av Årets unge leder i reisebransjen, og Årets unge hoteliér.

Vinnerne i de respektive kategoriene var:

Beste konferanse

  • Inspiration, for Brødrene Dahl

Beste arena

  • Thon Hotel Lofoten

Beste leverandør

  • Proviso

Beste inspirasjons-event

  • Inspiration, for KK-dagen

Beste merkevareopplevelse, tjeneste

  • JCP Ignite, for Scandic Stavanger City

Beste merkevareopplevelse, produkt

  • JCP Nordic, for Moods of Norway

Beste firma-event, kulturbygger

  • Playroom, for Rema 1000

Beste firma-event, Kick off

  • JCP Nordic, for Adecco

Beste nykommer

  • Sketch Production

Beste eventbyrå

  • JCP Nordic

Juryen har bestått av:

  • Rune Bjerke (juryleder), førsteamanuensis og fagansvarlig for event management, Markedshøyskolen i Oslo
  • Thomas Øgård, NRK Aktivum
  • Ronnie Ottem, eier, Personlige Opplevelser
  • ngunn Hofseth, administrerende direktør, HSMAI

 

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2013

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2013 ble holdt på Scandic Fornebu 4. September sammen med kåringen HSMAI Eventprisene . Juryen valgte i år å gå for 1 årets unge leder og 1 årets unge hoteliér.

  • Årets unge leder i hotell- og reisebransjen ble Helene Marie Hallre, som er Food & Drinks Manager ved Radisson Blu Hotel
  • Årets unge hoteliér ble Henrik Ståhl, hotelldirektør ved Quality Hotel 33

De fire andre som nådde like til topps:

  • Jannicke Lorentzen, Scandic Sjølyst
  • Therese Bernström Næs, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport
  • Jens Brokmann, Best Western Raftevolds Hotel
  • Camilla Langstrand Karlsen, Clarion Collection Hotel No 13

Om Helene Marie Hallre sier juryen følgende:

Årets Unge Leder i Reisebransjen har det mange vil betegne som en tøff jobb. Det er ofte mye som skal fungere prikkfritt, for at gjestene skal få et topp produkt. Vinneren har erfaring og utdannelse både fra Norge utlandet og beskrives som en leder som vet å balansere mellom målrettet økonomisk styring og inkluderende lederskap. Med gjester og ansatte i fokus, har vinneren oppnådd resultater i form av økt omsetning, økt score på klimaanalysen blant ansatte og økt score på gjestetilbakemeldinger. Hun har igansatt flere tiltak som har medvirket til at hotellet kan jobbe smartere, mer effektivt og oppnå bedre fortjeneste.

Og om Henrik Ståhl:

Årets Unge Hoteliér jobber i en utfordrende stilling med stort ansvar. Vinneren har gått gradene i bransjen og har skaffet seg en bred kompetanse underveis fra forskjellige typer virksomheter. I sin nåværende jobb har vinneren gjort tildels radikale forandringer, samtidig som gjestetilfredsheten er økt og de økonomiske resultatene er forbedret. Vinneren er kjent for sitt svært gode humør, store drivkraft og solide fagkompetanse, samtidig som han evner å involvere sine kolleger på en positiv måte.

Prisutdelingen skjer i samarbeid med HRR og andre partnere, og deles ut årlig, til unge ledere som har utmerket seg spesielt det siste året, enten ved eksepsjonelt gode resultater i sin jobb eller gjennom nytenkning i sitt virke og sin lederrolle. Kandidater blir vurdert i forhold til karriereløp, i tillegg til årets prestasjoner.

 

Frokostmøte: Hvordan bygge, måle og administrere de mest lønnsomme kundeopplevelsene?

Torsdag 18. september inviterte HSMAI til frokostmøte på The Thief. Foredragsholderen var Dr. Phil Klaus som er en internasjonal kapasitet på området. Han satt fokus på dette særdeles viktige temaet for vi som er opptatt av å ta godt vare på kundene våre.

I etterkant av møtet satt vi også opp et webinar på samme tema for våre medlemmer i Norge og også i Europa. Webinaret finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=snm1NZwVpk8

 

Formiddagsmøte: Maxxton og en oppsummering av HSMAI

Torsdag 2. oktober på Scandic Solli.

Severine Obertelli presenterte Maxxton´s system og Ingunn Hofseth, adm.dir. oppdaterte om HSMAI´s aktiviteter i Norge og Europa.

 

Frokostmøte: Merkevarebygging, Sterk Branding og tydelig revenue strategi – Trend 2015

Tirsdag 16. desember  på THE THEIF

  • Claas Normann Mäder, Head of Total Revenue & e-Commerce, THE THIEF
  • Siri Løining Kolderup, Head of Communications, THE THIEF.

 

HSMAI Weekly

HSMAI Weekly er HSMAIs internavis for medlemmene. Dette er en digital avis, som kommer ut hver uke, med unntak av spesielle perioder, rundt julen og påske, og har sommerferie fra medio juni til medio august.

 

HSMAI og sosiale medier

HSMAI er aktiv på Facebook, med sider både for HSMAI, Fans of Good Service, HSMAI Student og Komplimentdagen. I tillegg er HSMAI på Twitter.

Her presenteres oppdaterte nyheter, pekere til web, der man hver uke presenteres en person med tilknytning til bransjen, under vignetten Ukens Navn. Alle aktiviteter legges ut på nettet, med nettbasert påmelding. På nettsiden har man muligheten til å se på tidligere aktiviteter, ukens navn, HSMAI Weekly og så videre.

For å sikre oss at vi ivaretar medlemmenes behov, har vi en rekke komiteer og juryer, som gir oss innspill til tema og aktiviteter. Vi ønsker å rette en spesiell takk til alle som har lagt ned en spesielt stor innsats for HSMAI i året som er gått.

 

HSMAI Channel

HSMAI lanserte reiselivets første nettbasert tv-kanal på nett 28. November 2013. Det har vært og er fortsatt en stor suksess hvor vi har vært rundt og filmet i Norge og Europa.

Her er noen filmer som er produser av HSMAI Channel i 2014:

Årets Serviceløft 2014:

 

HSMAI møte om innkjøp av reiselivstjenester med fokus på Total Travel Cost

 

Think Tank about Resort Marketing in Dynamic Times

 

HSMAI Europe 3rd annual Digital Marketing Conference at WTM in London

 

Save the dates for London February 24 and 25 2015

 

Svein Arild Steen-Mevold om rebrandingen av Rica Hotels til Scandic Hotels

 

HSMAI Channel september 2014

 

Tarje Hellebust om God Service

 

Elisabeth Brochmann og Continental

 

HSMAI Europe UK and Nordic Roadshow


Atle Hovi er Servicehelt på Beitostølen

 

Åpningsfest på Frogner House Hotel Norum

 

Mike Leven Seminar in Amsterdam

 

Christian Sandberg og Hoel Gård

 

HSMAI Europe 2014

HSMAI Europe ledes av Ingunn Hofseth, med noen utvalgte engasjerte personer rundt omkring i Europa. 2014 har vært et meget aktivt og godt år. Besøk vår europeiske hjemmeside her: www.hsmai.eu

HSMAI viser sin respekt og takknemlighet

  • Ved å takke de medlemsbedriftene som har gitt sin praktiske og økonomiske støtte
  • Ved å takke våre nære samarbeidspartnere
  • Ved å takke alle foredragsholdere, debattdeltagere og komitémedlemmer ved våre arrangementer
  • Ved å takke medlemmene som har bidratt til foreningens arbeid gjennom de ulike komiteer og råd
  • Ved å takke medlemmene som har gitt oss anledning til å delta i foreningens arbeid og utvikling
  • Ved å takke studentene som bidrar
  • Ved å takke ledelsen og administrasjonen for øvrig

På vegne av Styret i HSMAI Chapter Norway

Toppfoto fra fra PhotoAlto.