Reiselivet tar miljøansvar
2. og 3. februar møtes sentrale reiselivsaktører, forskere og politikere til erfaringskonferanse i Trysil for å diskutere hvordan Norge kan bli et mer bærekraftig ferieland.
Norsk reiseliv vil tape uten en sterk og dedikert satsing på bærekraft. Dette er den klare tilbakemeldingen fra bransjegruppene i Bærekraftig Reiseliv 2015.
Norsk reiseliv har for første gang satt seg sammen og diskutert hvordan de kan øke sitt ansvar i forhold til miljø og samfunn. Innovasjon Norge og NHO Reiseliv inviterer reiselivet gjennom Bærekraftig reiseliv 2015 til et bredt samarbeid for økt miljøfokus og samfunnsansvar. Som et resultat har nær 50 sentrale reiselivsaktører møtt hverandre gjennom 2009 og har nå klare forslag til hovedmål, delmål og tiltak for økt bærekraft i norsk reiseliv. De ulike forslagene blir presentert og diskutert under Erfaringskonferansen for Bærekraftig Reiseliv 2015 i Trysil.
– I et globalt klimaperspektiv må reiselivet vise ansvar i utviklingen av reislivsprodukter. Verdikjeden må satse sammen for å oppnå gode resultater, vi ser frem til å lede vei på dette viktige området, sier Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør for Innovasjon Norge i en pressemelding.
Konkrete tiltak
– Økt interesse og bevissthet rundt miljøreiser stiller sterkere krav til bedriftene om tilrettelegging og markedsføring av et mer bærekraftig reiseliv, sier Tuftin.
Bransjegruppene har resultatvis utviklet en rekke forslag til tiltak for å oppnå en økt bærekraftig reiselivsutvikling. En systematisk satsing på miljøsertifisering av reiselivsbedrifter, kompetanseprogram, utviklingsfond for bærekraftig reiseliv, nasjonale og lokale indikatorer for å overvåke reiselivets bærekraft er noen av de foreslåtte tiltakene på veien mot et mer bærekraftig norsk reiseliv.
Bærekraftig Reiseliv 2015
Norge ønsker å ta en lederposisjon i utviklingen av et bærekraftig reiseliv, og skal innen 2015 tilby noen av de beste bærekraftige natur- og kulturbaserte opplevelsene i Europa. Prosjektet bærekraftig reiseliv 2015 har en målsetting om at 90 prosent av tilbydere innen naturbasert reiseliv skal være sertifiserte som bærekraftige bedrifter innen prosjektet er over.
SIG-gruppe for miljøriktigere reiseliv
Det er tydelig at klima og miljø er i ferd med å seile opp som et hett tema innen reiselivsbransjen, noe vi ikke minst ser av antallet hoteller som kvalifiserer for miljømerket Svanen, og i HSMAI, der en SIG-gruppe (Special Interest Group) for et miljøriktigere reiseliv etableres fredag denne uken, i regi av HSMAI-veteran Gunther Motzke. I tillegg til Gunther selv, består gruppen p.t. av:
- Tormod Lien, markedsansvarlig for innkjøp og tjenester, Stiftelsen Miljømerking
- Morten Taraldsvik, revisjonsleder (14001/Miljøledelse, 16001/Energiledelse, 18001/Arbeidsr sikkerhetsledelse), Det Norske Veritas
- Arne Olav Haugen, direktør WeCare HR, CSR, miljø, Choice Hotels
- Lise Sunsby, miljø- og sikkerhetssjef, Rica Hotels
- Merete Alfstad, HMS-leder, Thon Hotels
- Tarje Hellebust, General Manager & Regional Director Norway S, Rezidor
- Toril Flåskjer, General Manager, Scandic Hotels Asker/Høvik
- Bjørn Østbye, administrerende direktør, Nor-Way Bussexpress
- Helge A. Hafstad, Miljøsjef, SAS
- Hilde Bergebakken, prosjektleder Værekraftig Destinasjon 2012, Røros Reiseliv
- Ingunn Sørnes, seniorrådgiver, ansvarlig for bærekraftig reiseliv, Innovasjon Norge Reiseliv
- Bjørn Kvernberg, direktør med ansvar for metoderådgivning, media, segmentering og målgruppeanalyse, merkevare og posisjonering, kommunikasjon og reklame, Synovate Norge (tidl MMI)
- Georg Kamfjord, studierektor reiseliv, Handelshøyskolen BI Oslo
Gunther tar gjerne i mot eventuelle spørsmål på gunther@motzke.no eller 90057015.
Toppfoto: Radisson Blu Resort Trysil.