Ingunn Weekly: HSMAI Event Barometer

 Vi i HSMAI ønsker å sette større fokus på arrangementer i Norge. Med basis i at Eventmarkedsføring vil bli fremtidens endringsagent, ønsker vi å gjennomføre en årlig undersøkelse som skal bli et barometer på utviklingen innenfor arrangementsmarkedet i Norge. Undersøkelsen skal presenteres på arrangementet, HSMAI Eventprisene, hver høst. Første gang onsdag 7. oktober i år.

Arrangementer spenner over mye, og vi har valgt å bruke følgende definisjon: ”I nærings- , kultur- og organisasjonslivet er events et opplevelses- og påvirkningsverktøy der formålet er å å samle deltakere i egnede omgivelser for å utvikle og overføre kunnskap, skape unike historier og å påvirke målgruppens følelser, holdninger og atferd.” (Bjerke, Rune. 2016 (under arbeid). «Helse i hver krone – eventledelse og sponsing.» Fagbokforlaget.

Rent praktisk sier vi at events (arrangement) et samlebegrep for alt fra festivaler, kultur- og idrettsarrangementer, produktlanseringer, kick-off arrangementer, konferanser og utstillinger.

Jeg ønsker spesielt å takke Christopher Mortensen fra Geelmuyden Kiese, Rune Bjerke fra Markedshøyskolen i Oslo, Anniken Enger fra Aniara analyse og Anne Rustberggard Varden fra Quality Spa & Resort Norefjell for uvurderlig hjelp med utarbeidelsen av undersøkelsen.

HSMAI Event Barometer kom i stand i forbindelse med arbeidet i HSMAI Event Marketing Advisory Board. Se her for hvem som er med der:  http://hsmai.no/2015/03/11/hsmai-med-nytt-advisory-board/

Ha en fin helg!

Ingunn Hofseth. Thumbnail

Med vennlig hilsen
Ingunn Hofseth
Adm. dir.
HSMAI Chapter Norway