Reiselivsprisen til Sorrisniva
I et fullsatt Oslo Konserthus trakk Sorrisniva AS det lengste strået i konkurransen om årets reiselivspris. Sorrisniva er en helårig opplevelses- og serveringsbedrift lokalisert ved bredden av Altaelva.
Reiselivsprisen ble delt ut for tredje gang i år og skal inspirere til innovasjon i reiselivsnæringen.
– Sorrisniva vant fordi de har klart å tenke nytt og ta i bruk naturen og kompetansen som finnes i nærmiljøet til å skape attraktive helårige opplevelser, sier Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin, som delte ut prisen under Skaperkraft.
Et viktig fyrtårn
Sorrisniva tilbyr alt fra lavvo leir og elvebåtturer, til måltider basert på lokale menyer i restaurant Laksestua. Bedriften bygger og drifter Sorrisniva Igloo Hotel, og ishotellet har blitt et viktig fyrtårn for Alta og regionen rundt. Ishotellet bidrar hver vinter til at en rekke turister fra inn- og utland besøker Alta, og 2009 markerer tiårsjubileet til hotellet.
I sin vurdering legger juryen vekt på at Sorrisniva er nytenkende. Sorrisniva har blitt et viktig fyrtårn for regionen. Gjennom å tenke nytt og satse på kvalitet i alle ledd har de markert seg som en sterk aktør i lokalsamfunnet. De har klart å ta i bruk naturen samt kompetansen som finnes i nærmiljøet. Slik har de skapt både gode opplevelser og arbeidsplasser.
Innovasjon Norges reiselivspris
Det er Innovasjon Norge som står bak kåringen av årets reiselivsinnovatør. Prisen er på 200.000 kroner, og ble delt ut for tredje gang. Den personen eller bedriften som har introdusert en ny og innovativ reiselivsopplevelse, eller på best vis har videreutviklet en eksisterende, fortjener Reiselivsprisen fra Innovasjon Norge. Opplevelsen skal ha bidratt til bedriftens suksess og skal ha en positiv innvirkning på Norge som reisemål. De andre nominerte til prisen i år var Høve Støtt fra Geilo og Åmot Gard fra Sunnfjord i Sogn og Fjordane.