Økt inntekter og lavere kostnader for Norwegian

Norwegian legger i dag frem et kvartalsresultat preget av lavere kostnader, økte inntekter og en betydelig bedre punktlighet. Nettoresultat var på -1489 millioner kroner. Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med åtte prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen var på åtte milliarder kroner, opp 14 prosent.

Norwegian har endret strategien fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak, som blant annet inkluderer et omfattende kostnadsreduksjons-program, optimalisering av rutenettverket og salg av fly. Selskapets interne kostnadsreduksjons-program, #Focus2019, har allerede ført til besparelser på 467 millioner kroner dette kvartalet. Selskapet har også sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garantert fortrinnsretts-emisjon, og er godt posisjonert til å tiltrekke seg nye kunder, spesielt på langdistanse, hvor utviklingen er sterkere enn på kortdistanse, heter det i en pressemelding.

Omsetningen dette kvartalet økte med 14 prosent, til åtte milliarder kroner, primært på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden. Til sammen fløy over åtte millioner passasjerer med Norwegian i første kvartal, en økning på ni prosent.

Fyllingsgraden var på 81 prosent. Selskapets enhetskostnader eksklusive drivstoff ble redusert med åtte prosent, sammenlignet med første kvartal i 2018. Punktligheten ble betydelig forbedret dette kvartalet, fra 73 prosent i fjor til 81,3 prosent i år. Norwegian gjennomførte 98,7 prosent av de planlagte flyvningene i første kvartal, det samme som tilsvarende kvartal året før.

– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre lønnsomheten, ved å redusere kostnader og øke omsetningen. Dette innebærer optimalisering av selskapets basestruktur og rutenettverk, for å effektivisere driften samt avhende fly og utsette flyleveranser. Vårt interne kostnadsreduksjons-program vil også bidra til øke lønnsomheten fremover. Samtidig ser utviklingen de kommende månedene lovende ut, i form av bookinger, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Produktive møter med Boeing

I mars ble selskapets 18 Boeing 737 MAX-fly tatt ut av produksjon. Selskapet har slått sammen flyvninger og tilbudt kunder alternative avreisetidspunkter på andre Norwegian-flyvninger for å løse situasjonen på best mulig måte for berørte passasjerer. Flyselskapet vil fortsette å jobbe for at færrest mulig berøres, noe som også innebærer innleie av fly. Målet er å gjennomføre flyvninger som planlagt.

– Våre dyktige medarbeidere har jobbet dag og natt for å finne gode løsninger for passasjerene. De vil fortsette å gjøre alt i sin makt for å sørge for at alle flyvninger går som planlagt, uavhengig av hvor lenge MAX-flyene er ute av drift, fortsetter Kjos.

– Vi har hatt produktive møter med Boeing, hvor vi har diskutert hvordan vi skal manøvrere oss gjennom problemene MAX-situasjonen påfører Norwegian, avslutter han.

Foto: To Norwegian-piloter. Foto fra Norwegian.