HSMAIs årsberetning 2011

For 1. januar 2011 – 31. desember 2011

Årsberetning

HSMAIs styre og styrets arbeid

Det har vært gjennomført fem styremøter i perioden. I tillegg har styret blitt løpende orientert om de ulike sakene og aktivitetene. Det har vært arbeidet etter en strategi som ble lagt i 2010.

Økonomi

Et overskudd på kr 50.000,- for 2011 vil bli benyttet til å delpremiere Årets Unge ledere i forbindelse med deres opphold på henholdsvis London Business School og Cornell University.

Evalueringer/effektivisering

Flere medlemsundersøkelser og evalueringer av arrangementene foregår kontinuerlig. Det har også blitt satt i gang et arbeid med å legge om medlemsregisteret og eventuelt samkjøre det med andre av HSMAIs avdelinger i andre land. Evt også vår hovedorgansisasjon. Samtidig vil vi forsterke vår bruk av sosiale medier.

Aktiviteter

MØTEBØRSEN Norge 2011

Møtebørsen Norge 2011 ble arrangert for 18. gang onsdag 11. januar på Radisson Blu Scandinavia Hotel. I forkant av Møtebørsen arrangerte vi 3 webinarer som skulle avdekke forventninger og forberede utstillerne til Møtebørsen med følgende titler:

Møte 1 . Slik kjører du «knallgode» salgsmøter – både personlig, og på telefon. Du får vite hvordan du skal legge opp møtene, og hvordan du skal få mest mulig ut av dem.

Møte 2. Slik skaffer du kundemøter. Du får vite hvordan du skal skaffe møter generelt, og hvordan du skal gjøre det på Møtebørsen spesielt, Dessuten skal vi ta for oss «closing». Du får helt konkrete metoder.

Møte 3. Her får du råtips til gjennomføring på Møtebørsen. Praktiske råd og vink som garantert virker. Underveis kan deltagerne sende inn spørsmål. Han svarer på alt som har med salgsrettet innhold å gjøre.

Møtene ble presentert av Richard Jacobsen som også sparket i gang Møtebørsen med et seminar om kommunikasjon med det formål å holde fokuset på salg og kommunikasjon gjennom hele arrangementet. Richard var også konferansier under dagen.

Det andre faglige seminaret ble holdt av Jan Henrik Ulvatne i NBTA med følgende tittel: Sikrer din bedrift en langsiktig avkastning på events, kurs og konferanser?

Jan Fredrik Karlsen avsluttet Møtebørsen 2011 med et forrykende foredrag. Målet med å holde en stor andel kjøpere hele dagen ble oppnådd.

HSMAI Prisene/Årets Reiselivsmarkedsfører 2010 (utdelt jan 2011)

HSMAI Prisene skal stimulere til god markedsføring gjennom å løfte frem og belønne nyskapende markedsarbeid. SAS ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører, og fikk overlevert det ettertraktede Ferdaskrinet under prisutdelingen som fant sted onsdag 12. januar 2011.

Årets Reiselivsmarkedsfører: SAS

I tillegg ble det kåret vinnere i følgende kategorier

Kampanje, flere medier

Gull: SAS

Hederlig omtale: Widerøe
Hederlig omtale: Europeiske Reiseforsikring

Kampanje, samme medie

Gull: SAS

Hederlig omtale: Restplass.no

Hederlig omtale: Grand Hotel

Trykksaker

Gull: Hotel Continental

Hederlig omtale: Grand Hotel

Sosiale Medier

Gull: SAS

Nettsted

Gull: Innovasjon Norge/VisitNorway

Hederlig omtale: Hotel Continental

Annonse, print

Gull: Flytoget

Hederlig omtale: SAS
Hederlig omtale: Innovasjon Norge/VisitNorway

Annonse, internett

Gull: SAS

Hederlig omtale: Restplass.no

Radioreklame

Gull: Tusenfryd

Reklamefilm

Gull: SAS

Hederlig omtale: Hurtigruten
Hederlig omtale: Widerøe

Event

Gull: Norwegian

PR

Gull: Snowman Resort, Målselv Fjellandsby

Miljø

Gull: Rica Hotels

CRM

Hederlig omtale: Hurtigruten

Åpen klasse Godt tenkt

Gull: Restplass.no

Hederlig omtale: Norwegian
Hederlig omtale: Grand Hotel

Juryen

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør, Innovasjon Norge (juryleder)
Pål Semb Johansson, kommersiell direktør, Rica
Trine Winther, Communications & PR Manager, First Hotels
Ottar Sefland, Europeiske Reiseforsikring
Sol Olving, administrerende direktør, Kreativt Forum
Helge Gjertveit, konsulent, Try reklamebyrå
Inger Birkevold, KAM, Los&Co
Camilla Forberg, Marketing Director, SAS
Nils Øyvind Karlsen, Country Manager, Micros Fidelio
Kristine Schaug, Country Marketing Manager Norway, Scandic Hotels
Ruben Søgaard, administrerende direktør, MediaCom
Vivian Sivertsen, DFDS Seaways
Øystein Høsteland Sundby, sjef for marked og kommersiell utvikling, Avinor
Nils Henrik Geitle, administrerende direktør, De historiske – Hotell & spisesteder
Inge M. Kjønnøy, Head of Commercial Card Norway, American Express Company AS
Hilde Vanvik, administrerende direktør, The Body Shop
Günther Motzke, konsulent
Helge Hafstad, miljøsjef, SAS
Ingunn Sørnes, seniorrådgiver, Innovasjon Norge
Tormod Lien, Marketing Manager, Ecolabel
Elizabeth Hartmann, administrerende direktør, Siste Skrik
Ingalill Sandal, Involve
Videbe Bjerg, ansvarlig Kapital Reise, Kapital
Stig Fossum, daglig leder, Schjærven PR AS

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2010

Årets Unge Leder i Reisebransjen: Gjøran K. Sæter, adm. dir. i Fursetgruppen

Årets Unge Hoteliér: Elizabeth Rojas Vik, hotellsjef og stedfortreder for direktør Scandic Asker og Høvik

Premien for Årets Unge Leder i Reisebransjen er studieopphold ved London Business School. Årets Unge Hoteliér får et studieopphold ved Cornell School of Hotel Administration.

Prisene skjer i samarbeid med HRR og andre partnere og deles ut årlig, og blir tildelt unge ledere som har utmerket seg spesielt det siste året, enten ved eksepsjonelt gode resultater i sin jobb eller har vært spesielt nytenkende i sin virksomhet og lederrolle. Kandidater blir vurdert i forhold til karriereløp, i tillegg til årets prestasjoner.

Fagmøter

Det har vært avholdt fagmøter i Oslo i perioden med følgende tema:

Torsdag 14. april i restaurant Argent på Operaen: Google og internett reiser

Siri G. Børsum, Industry Leader i Google Norway AS presenterte Google’s nye muligheter og hvordan dette vil forandre reiselivsnæringen online og på mobile enheter

Tirsdag 14. juni: Implementering av en helhetlig PR Strategi

Snowman Resort i Målselv Fjellandsby vant i samarbeide med VisitSnowman HSMAIs PR pris for 2010 under prisfesten i januar 2011. Gjennom en årrekke har de benyttet PR som sin hovedkanal for markedskommunikasjon. Foredraget ga tilhørerne innsyn i historien bak suksessen, og snakket om hvordan de kunne dra nytte av deres erfaringer i sin egen bedrift. Morten Torp, daglig leder i VisitSnowman, og Even Hegbom, daglig leder i Målselv Fjellandsby stod for presentasjonen.

Hvordan bygge merkevare gjennom kommunikasjon?

Hva er god og hva er dårlig kommunikasjon? Hvordan skal du finne frem til den beste kommunikasjonsstrategien for din bedrift? Seniorrådgiverne Erik Mølmen og Kåre Hunstad jr i TIBE PR, begge med årelang erfaring både fra pressen og kommunikasjonsbransjen, delte sine erfaringer, ga råd og åpnet for debatt.

Torsdag 29. september: Fra møte til signatur

Presentert av Morten Børge som har mange års erfaring innen salg og salgstrening.

Frokostmøtet ga case-studier, der det ble fokusert på salgssamtalen med kunden: Oppnå større tilslag på salg, utvikling av behov, treffsikker kommunikasjon og closing av salget.

Business Travel Club

Annenhver måned inviteres HSMAIs medlemmer og innkjøpere av reiselivstjenester til en sosial og uhøytidelig tilstelning, der de kan knytte nye kontakter og holde seg oppdatert. Det er gratis å delta, så lenge du er medlem av HSMAI eller er innkjøper av reiselivstjenester. Samtidig byr vi på et spennende foredrag eller en debatt.

Torsdag 24. november BAR Bygdøy allé i Oslo

Foredrag om ledelse «Alt står og faller på lederskapet,» av John Kjetil Wang-Hansen, som har ledererfaring fra Forsvaret og Kriminalomsorgen. John Kjetil er forbundsleder for YS-forbundet Kriminalomsorgens Lederforbund (KLF) og innehaver av nettstedet www.ditt-lederskap.no

Kick-off tirsdag 5. april, Radisson Blu Scandinavia Hotel

Ulike foredrag innen salg, PR, ledelse og revenue management samt ga tilhørerne innblikk i HSMAI European Academy og HSMAI Student.

GM Forum onsdag 31. august Radisson Blu Scandinavia Hotel

Hotelldirektører og hotellsjefer samlet seg til en dag med faglig høyt innhold. Foredragene og debattene dreide seg om tre temaer komiteen hadde kommet frem til som aktuelle for hotelldirektører: Rekruttering, trender og innovasjon.

Komiteen for GM Forum besto av:

Gjøran Sæther, adm. dir. Fursetgruppen og leder av komiteen
Lars Listhaug, adm. direktør Radisson Blu Scandinavia
Terje Hatlen-Stokke, adm. direktør Thon Hotel Oslofjord
Johan Appelgren, direktør First Hotel Millennium
Morten Malting, direktør Scandic Hotel Edderkoppen
Janne Johansen, direktør Quality Hotel Grand Kongsberg

Reiselivsdagen mandag 31. oktober 2011 Radisson Blu Scandinavia Hotel

Målgruppe: Hele reiselivsnæringen med fokus på ledelse, salg, markedsføring og informasjon/PR samt innkjøpere av reiselivstjenester.

Komiteen for HSMAI Reiselivsdagen besto av:

Terje Olsen, Salgsdirektør HRG Nordic og leder for programkomiteen
Angelica Montez de Oca, PR & Communications Manager The Nordics The Rezidor Hotel Group
Lisbet Varpe, Nordisk markedssjef American Express Global Corporate Payments
Ina Wille, Salgs- og markedssjef Fursetgruppen
Jan Henrik Ulvatne, Daglig leder NBTA

HSMAIs julesammenkomst, 22. desember

HSMAI inviterte til åpent hus og på julegrøt og oppfordret medlemmer til å engasjere seg i en komiteer for 2012.

HSMAI Weekly

HSMAI Weekly er HSMAIs internavis for medlemmene. Dette er en digital avis, som kommer ut hver uke, med unntak av perioder rundt julen, påske samt har sommerferie fra medio juni til medio august.

HSMAI MØTEBØRSEN-avisen er en spesialavis som kommer ut i forkant av MØTEBØRSEN Norge. Intensjonen er å skape blest rundt dette arrangementet, og da også reiselivet som helhet. Utgaven var digital.

HSMAI og sosiale medier

Her presenteres oppdaterte nyheter, og hver uke presenteres en person med tilknytning til bransjen under spalten Ukens Navn. Alle aktiviteter legges ut på nettet, med online påmelding. På nettsiden har man muligheten til å se på tidligere aktiviteter, ukens navn, HSMAI Weekly osv. Nytt av året er at det er innført online betaling for europeiske arrangementer.

Komiteer/juryer

For å sikre oss at vi ivaretar medlemmenes behov har vi en rekke komiteer og juryer som gir oss innspill til tema og aktiviteter. Vi ønsker å rette en spesiell takk til alle som har lagt ned en spesiell stor innsats for HSMAI i året som har gått.

HSMAI Europe 2011

HSMAI Revenue Management & Internet Marketing Strategy Conference

Mandag 7. februar 2011 samlet ledere fra Europa seg til å lære om og diskutere temaer innen Revenue Management og internett markedsføring på Hilton London Metropole.

HSMAI European Advisory Board

HSMAIs Advisory Board møttes for andre gang onsdag 5. mai 2011 på Hilton Park Lane, London for å diskutere europeiske aktiviteter.

Medlemmer av HSMAI European Advisory Board:

Carl Weldon, Managing Director BAHA
Dimitrios Buhalis, President IFITT & Deputy Director Bournemouth University
Elizabeth Randall, Managing Director STR Global
Helge Krogsbøl
Karen Plumb, Commercial Director of Business Listings TripAdvisor for Business
Martin Jørgensen, CEO Net Trans
Michael Nowlis, Director London Business School
Robin Kamark, CCO SAS
Terje Olsen, Head of Sales Nordic HRG Nordic
Young N. Nguyen, CEO d2o

HSMAI European Academy

HSMAI European Academy har blitt opprettet for å tilby bedrifter og individer opplæring innen salg, digital markedsføring, ledelse og Revenue Management. I disiplinene digital markedsføring og Revenue Management vil man etter gjennomgått kurs kunne oppnå en sertifisering i den respektive disiplin.

HSMAI Europe Revenue Management Advisory Board

En gruppe ledere innen distribusjon og Revenue Management fra europeiske hotellkjeder. Gruppen har til formål å komme med innspill til pensum for Revenue Management sertifiseringen, og sikre at den møter en standard satt av næringen.

Gruppens medlemmer er:

Wilhelm K. Weber, Partner Swiss Hospitality Solutions og leder for gruppen
Heiko Siebert, VP Distribution Mövenpick
Thibaut Seillier, Corporate Revenue Manager Kempinski Hotels
Christian Boerger, Regional Director of Revenue Management EMEA Mandarin Oriental
Roland Rhyner, General Manager Hotel Uzwil
Christopher Cooper, Group Director of Revenue Rocco Forte Hotels
Carl Oldsberg, Vice President Revenue and Distribution Nordic Choice Hotels
Les Asplen, Head of Revenue Management and Distribution Best Western
Henning Möhn, Regional Commercial Director Nord Steigenberger Hotels AG
Christian Gramsgrø, Director of Revenue Management Scandic Hotels Norway
John Scanlon, Director of Revenue Dorchester Collection
Jason Houle, Vice President Travel Solutions Lixto

Sertifiserte Revenue Management trenere:

Ally Dombey, Revenue by Design , London, UK
Annemarie Gubanski, Taktikon , Sverige
Stan Josephi , NHTV , Nederland
Antony Shaw, VP Global Training IFH Tyskland
Wilhelm K. Weber, Partner Swiss Hospitality Solutions, Sveits

HSMAI Student

HSMAI Student er et forum opprettet for å gi studenter innen hotell- og reiselivsledelse en mulighet til å knytte nettverk med likesinnede studenter på tvers av Europa, såvel som med ledere fra næringen. Drevet av studentene under ledelse av HSMAI Europe.

Flere studenter har deltatt på HSMAIs ordinære arrangementer. I samarbeide med STR Global ble det arrangert en essay konkurranse der de skulle skrive om temaet The Future of the Hotel Industry ? What Are the Top Three Markets, and Which New Innovations Will Affect Future Product Offerings? Innsendte bidrag ble juryert av ledelsen i STR Global.

Hans Stenseng, som også er leder av HSMAI Student, ble kåret som vinner.

HSMAI European Awards 2011

For første gang ble HSMAI Prisene tatt til et Europeisk nivå da det onsdag 5. mai ble feiret individuelle personer og bedrifter som vinnere på Hilton Park Lane, London.

Vinnere:

Top Ten Extraordinary Minds in the Hospitality & Travel Industry

En pris gitt til individer som gjennom sine ekstraordinære resultater ble anerkjent for den innsats de har gjort for den europeiske reiselivsbransjen:

Bjørn Kjos, CEO, Norwegian Air Shuttle
Gerard Greene, CEO, Yotel
Grace Leo, President, G.L.A. Hotels
José A. Tazón, Chairman, Amadeus
Kurt Ritter, President, The Rezidor Group
Tamara Heber-Percy, CTO, Mr. & Mrs. Smith
Michael Levie, Founding Partner and CEO, citizenM hotels
Petter Stordalen, Chairman and Owner, Nordic Choice Hotels
Richard Branson, Chairman, Virgin Group
Stelios Haji-Ioannou, Founder, EasyJet

Andre vinnere:

Young European Travel Industry Leader: Wilhelm Konrad Weber, Swiss Hospitality Solutions
Young European Hoteliér of the Year: Aimone dal Pozzo, Castello dal Pozzo
TV Advert of the Year: Visit Iceland
Environment Award: Ritz-Carlton, Powerscourt
PR Campaign of the Year: Discover Ireland
Printed Advert of the Year: Hurtigruten
Event of the Year: Nordic Choice Hotels
Educator of the Year: Professor Peter O’Connor, ESSEC Business School
High Achieving Performance Enhancer of the Year: Young N. Nguyen, d2o
High Achieving Hoteliér of the Year: Christophe Mendjel, Hotel Secret de Paris

Nordic Choice Hotels gikk av med seieren som HSMAI European Travel Marketer of the Year.

Styret takker for seg

Ved å gratulere SAS som Årets Reiselivsmarkedsfører 2010 og de øvrige vinnerne av HSMAI Prisene (utdelt januar 2011)

Ved å takke våre nære samarbeidspartnere

Ved å takke de medlemsbedriftene som har gitt sin praktiske og økonomiske støtte

Ved å takke alle foredragsholdere, debattdeltagere og komitémedlemmer ved våre arrangement

Ved å takke medlemmene som har bidratt til foreningens arbeid gjennom de ulike komiteer og råd

Ved å takke medlemmene som har gitt oss anledning til å delta i foreningens arbeid og utvikling

Ved å takke studentene fra Markedshøyskolen og BI som bidrar frivillig.

Ved takke ledelsen og administrasjonen forøvrig.

På vegne av Styret i HSMAI Chapter Norway

_____________ _____________

Martin Jørgensen Ingunn Hofseth