Stort inntjeningspotensial i sosiale medier

PC-er på Internett

I en tidligere sak på HSMAI.no (hentet fra Aftenposten.no) kan vi lese om flybillettene, som er falt om lag 20 prosent i pris det siste året, og ekspertisen gjør seg ingen illusjoner om at utviklingen stopper der, med mindre man møter utfordringen med effektive mottiltak.

I en artikkel i den amerikanske dagsavisen Philadelphia Inquirer nylig, listes det opp en rekke tiltak bransjen kan treffe for å møte den negative utviklingen – og sågar snu den til noe positivt.

Ett av eksemplene er helt i tråd med HSMAIs egen medisin: Sats sosialt! Eller som artikkelforfatteren uttrykker det:

Here’s a tip from an airline insider: If you’re looking for deals in 2010, it pays to participate in social media, such as Twitter or Facebook.

«Social media have quickly become a new sales and loyalty channel for airlines,» says Lufthansa spokeswoman Jennifer Urbaniak. Her airline sees social media as a way to offer special Internet-only discounts on tickets next year – and she expects other airlines to do the same.

— Les hele artikkelen hos Philadelphia Inquirer

Ingunn Hofseth, adm. dir. i HSMAI Chapter Norway.
Ingunn Hofseth, adm. dir. i HSMAI Chapter Norway.

– Det er som om jeg skulle ha sagt det selv, sier HSMAI-direktør Ingunn Hofseth, som det siste halvåret har arbeidet aktivt for å trekke bransjekolleger med i den nye utviklingen, og fortsetter:

– Må være tilstede

– Vi ser at medier som Facebook og Twitter er blitt arena for utstrakt forbukermarkedsføring, også i reislivsbransen. Se bare på Norwegians konkurranse om gratis fly for vinner med venner den siste tiden. Daglig ser vi også at forbrukerne selv bruker de sosiale mediene i jakten på reisemål, for eksempel. Nettopp derfor må også bransjen være til stede. Se bare på dette eksempelet, sier hun, og gir oss faksimilen under (samtalepartnerne er anonymisert av oss):

Reisedialog på Facebook

HSMAI tilbyr kurs

– Hvilke muligheter ville ikke slik dialog by på, for operatører som bruker disse mediene aktivt, spør Ingunn Hofseth retorisk, før hun imidlertid påpeker at sosiale medier er så mye mer enn Twitter og Facebook:

– Se bare på YouTube, som gratis distribusjonskanal for reklamefilm, sier hun, med klar referanse til blant annet denne:

– Vi føler at vi har god grunn til å understreke disse mulighetene for våre medlemmer, og vil gjerne hjelpe så mange som mulig til å utnytte dem, blant annet gjennom kursene vi arrangerer i samarbeid med Sermo Consulting.

Her er en kort oversikt over HSMAI Chapter Norways kommende kurs om Internett og sosiale medier:

  • Oslo, 24. november: Overvåk nettet
  • Alta, 30. november: Sosiale medier, et kræsjkurs
  • Alta, 1. desember: Overvåk nettet
  • Bodø, 2. desember: Sosiale medier, et krærsjkurs
  • Bodø, 3. desember: Overvåk nettet

Detaljer om kursopplegget finner du her.

P.S. Som for ytterligere å bekrefte de sosiale medienes potensial, er det fristende å vise til denne «samtalen», som fant sted umiddelbart etter at denne saken ble publisert (merk at @meriksens lenke er klikkbar også her):

  1. Marius Eriksen
    meriksen Reading: How to maximize revenue through social media: Building legitimate social equity requires slowl.. http://bit.ly/24WOe5
  2. Jarle Petterson
    JarlePetterson @meriksen Interessant! Jeg tror sannelig jeg slenger den på som haleheng – her: http://bit.ly/1p9Cpu

this quote was brought to you by quoteurl