THE THIEF Årets Reiselivsmarkedsfører 2014
THE THIEF på Tjuvholmen i Oslo stakk av med den gjeveste prisen, Årets Reiselivsmarkedsfører 2014, under reiselivsnæringens «Oscar-utdeling», HSMAI-prisene på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo torsdag kveld, og ble dermed belønnet med det tradisjonsrike Ferdaskrinet, som hvert år blir hovedvinneren til del.
Prisutdelingen fant sted i den praktfulle Sonja Henie-salen på hotellet.
– Det har vært en usedvanlig innholdsrik kveld, med topp underholding fra The Voice-vinner Knut Marius Djupvik og showgruppen Starworkers. Den tidligere TV 2-programlederen Thomas Leikvoll var kveldens konferansier, som sørget for god stemning hele kvelden, sier administrerende direktør Ingunn Hofseth i HSMAI.
I år ble det tildelt priser i kategoriene reklamefilm, printannonse, samfunnsansvar, digitale kampanjer, sosiale medier, Veiviseren, åpen klasse – godt tenkt, hjemmeside, den digitale vinner, kampanje, flermedier, PR og Den store fremgangen, og konkurransen var knallhard.
– Utover de faste priskategoriene, var det denne gangen to personer vi følte har gjort seg fortjent til en ekstra påskjønnelse, nemlig VisitOSLOs administrerende direktør Bente Bratland Holm, og Morten Thorvaldsen, som er administrerende direktør i Thon Hotels, fortsetter Hofseth. Teksten fortsetter etter bildet.
– Med nye tanker og visjoner, har Bente Bratland Holm sørget for å plassere Oslo foran Stockholm som kongressby. Hun tør å gå nye veier, og utfordrer, gjennomfører og skaper resultater. Teksten fortsetter etter bildet.
– Morten Thorvaldsen er mannen som har ledet utviklingen av Thon Hotels fra oppstarten, med ett hotell, til det som i dag er hotellgiganten Thon Hotels.
Vinnere
Årets Reiselivsmarkedsfører 2014 – Ferdaprisen
Årets Reiselivsmarkedfører 2014 er The Thief.
Juryens begrunnelse:
Markedsføring har endret seg. Rekkevidden til massemedia er ikke lenger som den var for få år siden. Det er ikke lenger de som kun driver den kulturelle agendaen – nyheter finner man på nettet først. Påvirkere, helter og stjerner er selvgjorte, og samfunn finner hverandre rundt felles interesser, ikke geografi eller mediebedrifter. En annonsør kan ikke lenger skyve budskapet sitt ut i massemedia, og håpe at telefonen begynner å ringe. Samtidig har det aldri vært mulig for en annonsør å nå et globalt publikum som i dag.
Årets Reiselivsmarkedsfører har skjønt dette, ved å være dristige nok til å bruke PR og sosiale medier for å møte sine gjester der de er, på deres premisser og med riktig budskap til riktig tid. De viser, gjennom sine tiltak, hvor viktig det er å ha en dialog med gjesten. Vinneren av Ferdaskrinet 2014 skal også ha ros for sitt enestående engasjement for den merkevaren de representerer. Living the brand er en utslagsgivende faktor.
HSMAI Veiviserprisen 2014
Vinnere: Morten Thorvaldsen, adm. dir. i Thon Hotels, og Bente Bratland Holm, adm. dir. i VisitOSLO
Juryens begrunnelse, Morten Thorvaldsen:
Vinneren er en stor personlighet, som har gått gradene i bransjen. Underveis har han tilegnet seg betydelige kunnskaper om hva som skal til for å tilby et produkt som gjestene gjerne kommer tilbake til. Han har et godt øye for detaljer som må være på plass for at gjestene skal ha et så godt opphold som mulig.
Han er svært trofast mot bedriften, og har vært tilknyttet Thon Hotels det meste av sin yrkeskarriere, noe som har gitt stadig større ansvar og mange morsomme oppgaver.
I tillegg til å ha vært med på å bygge opp, og inneha den daglige ledelsen av, en av landets største hotellkjeder, som i dag teller over 70 hoteller i inn- og utland, er Årets Veiviser også sterkt engasjert i næringens rammevilkår, og har i en rekke år vært aktiv som tillitsvalgt i flere av bransjens toneangivende organisasjoner. HSMAI Gratulerer Morten Thorvaldsen.
Juryens begrunnelse, Bente Bratland Holm:
Vinneren har meget stor arbeidskapasitet, og et betydelig engasjement for reiselivsbransjen. Hun gjorde seg tidligere bemerket ved å plassere Norge ettertrykkelig på kongress- og konferansemarkedet. Der tilegnet hun seg erfaringer, som hun nå viderefører i sin nye jobb, som leder for markedsføringen av Norges største turistdestinasjon. Her må hun hele tiden tenke nytt, og har blant annet en meget offensiv holdning til bruken av sosiale medier i markedsføringsmiksen av byen. «For meg er Oslo den ultimate destinasjonen å jobbe med», sier hun. HSMAI gratulerer Bente Bratland Holm.
Den store fremgangen
Gull: Scandic Hotels
Juryens begrunnelse:
Det er ikke alle bedrifter som kan skryte av stor fremgang i året som er gått. Vinneren av denne prisen har klart å gjøre det stort, både nasjonalt, lokalt og i kampanjer. Vinneren har skapt kampanjer som har vakt oppsikt, blant annet ved å komme hjem til kunden. De har lokale virksomheter, som har skapt sterke forankringer til stedet og dets innbyggere, og trukket til seg mange gjester. I tillegg til dette, har de gjennom året blitt betydelig større og flere. Alle disse forholdene har gjort at denne bedriften må kunne sies å være i kategorien Den stor fremgangen. Vinneren er Scandic Hotels. HSMAI gratulerer.
Reklamefilm
Gull: NSB, «Se da, pappa, se da pappa» og «Vift med halen»
Juryens begrunnelse:
Å spille på bruk av tid og dårlig samvittighet, kan være en god idé, såfremt man får frem budskapet sitt på en god måte, og at det samtidig er en link til produktet man leverer. I kombinasjon med følelser, fungerer dette utmerket hos kategoriens vinner. Her spilles det på en frustrert pappa med dårlig samvittighet, og dyr med store øyne. Vinneren er NSB, med filmene «Se da, pappa, se da pappa», og ”Vift med halen”. HSMAI Gratulerer!
Sosiale medier
Gull: Visit Oslo, #DiggerOslo
Hederlig omtale: Comfort hotel med «DEAR TRIPADVISOR – LEGG TIL BÆREKRAFT SOM ET RATINGVALG»
Juryens begrunnelse:
Denne velfortjente prisen i kategorien sosiale medier går til en reiselivsaktør som har fortatt en 360 graders snu operasjon i forhold til hvordan de kommuniserer med befolkning i byen sin. Reiselivsaktøren etterlever sin sosiale mediestrategi både i teori og praksis. De har forstått prinsippene rundt delingsøkonomien «crowed sorcing» og hvilken positiv effekt den har for å skape engasjement, deling av kunnskap og spredning av informasjon. Ved å invitere byens beboere til å delta i en re-barnding prosess har de fått styrket merkevareposisjon og skapt mye engasjement. I kampanje perioden nådd over 22 000 personer pr dag, 12 870 bilder ble delt på instagram, 912 tweets , 21 blogger omtaler, 7 artikler skrevet av norske mediehus og de har mottatt en internasjonal pris for mest innovativ bruk av sosiale medier. Juryen synes det er inspirerende å se at fagligteft trumfer økonomisk begrensinger og når gjort riktig hvilke fantastiske resultater det kan gi. Årets vinner i sosiale medier går derfor til Visit Oslo.
Kundedialog
Hederlig omtale: Scandic Lerkendal
Printannonse
Hederlig omtale: SAS med “No hard feelings”, Kjære Victor Norman
Gull: Norwegian, «The flag of flags»
Juryens begrunnelse:
Veldig enkel. Veldig tydelig. Rett og slett en veldig elegant løsning, med flaggene til et knippe utvalgte destinasjoner Norwegian flyr til, smakfullt integrert. En annonse som ikke kunne kommet fra noe annet flyselskap enn nettopp Norwegian.
Samfunnsansvar
Hederlig omtale: Norwegian, med «Fyll et fly»
Gull: Comfort Hotels, «Dear Tripadvisor, legg bærekraft som et ratingvalg»
Juryens begrunnelse:
Denne kampanjen gjør det sjeldent enkelt å bidra til å gjøre en forskjell. En stor tanke, presentert på en genialt enkel måte, som får deg til å lure på hvorfor ingen har kommet på dette før. Det er nesten så man begynner å tro at det faktisk går an å redde verden.
Med «Dear Tripadvisor» tar Comfort Hotels tydelig stilling, ved å oppfordre til at reiselivsbransjen bør bli en del av løsningen, i stedet for å være en del av det globale klimaproblemet, og ber om at bærekraft legges til som kriterium for rating av hoteller.
Digitale kampanjer
Gull: Comfort Hotels, «Dear Tripadvisor, legg bærekraft som et ratingvalg»
Hederlig omtale: Norwegian med “Red Cab”
Juryens begrunnelse:
Det er lett å ta en å ta en vanlig kampanje, og flytte den over til digitale flater, men å lage en kampanje som virkelig utnytter de digitale egenskapene til det fulle, er ikke så lett. Kategoriens vinner har, ikke overraskende, klart dette meget bra. De har funnet et budskap som underbygge egen profil, og som passer perfekt til sosiale medier. Dette er Davids kamp mot Goliat – og hvor passer det da bedre enn å få mange tilhengere til å hjelpe til i denne kampen, enn gjennom sosiale medier. I tillegg er dette en sak som er mye større enn virksomheten selv – de kjemper næringens og alles kamp for en bedre fremtid. Dette hotellet har klart få Tripadvisors oppmerksomhet, og prøver å endre deres atferd. Vi håper de lykkes!
Åpen Klasse – Godt tenkt
Gull: Norwegian
Hederlig omtale: SAS med “No hard feelings”
Hederlig omtale: Visit Oslo med “Oslo Pass App”
Hederlig omtale: Scandic Hotels med “Scandic To Go”
Juryens begrunnelse:
Hvordan skal bedriften klare å skape interaktivitet gjennom en én til mange-kanal? Godt tenkt-vinneren har klart å få til det umulige, ved hjelp av kreativitet, ny teknologi og utradisjonelle løsninger. Ved å koble sammen mennesker på hver sin side av kloden, gjennom dialog og nysgjerrighet, har de klart å skape interesse for en fjerntliggende destinasjon. Kontakten skjer gjennom avanserte teknologiske løsninger vi for kort tid siden ville funnet umulig. Gjennom å skape grunnlaget for dialog og nysgjerrighet, knytter bedriften også et ønske om å reise. Her kan gullvinneren være med på å hjelpe. Vi snakker selvfølgelig om flyselskapet Norwegian. HSMAI gratulerer.
Hjemmeside
Hederlig omtale: Nordic Choice Hotels
Juryens begrunnelse:
Juryen ønsker å gi hederlig omtale til en hotellkjede som har latt seg inspirere av mulighetene mobil gir. De har forstått at det ikke alltid er snakk om å ta all tilgjengelig informasjon på nettsiden, og stappe den inn i et seks tommers bilde. De er rett på sak, og står klare til å selge deg et rom. Hederlig omtale for årets hjemmeside går til Nordic Choice Hotels. Dere er helt klart på riktig vei, men for å kunne dele ut gull i denne kategorien, ønsker juryen å se at det er enda enklere å bli gjest, og at hjemmesiden er optimalisert for brukerene og deres behov. Hederlig omtale går altså til Nordic Choice Hotels.
Den Digitale Vinner
Gull: Oslo Taxi, taxibestillings-app
Juryens begrunnelse:
I kategorien Den Digitale Vinner, ønsker juryen å hedre en aktør som har forstått hva det vil si å bruke teknologi, for å gjøre livet enklere for kundene sine. Det Årets vinner viser tydelig, er at de forstår hva som skjer, og hvilke trender og muligheter som ligger i gode digitale løsninger. Et tastetrykk på mobilen er alt som skal til, for å bestille tjenesten de har å tilby. Juryen er imponert, og mener at årets vinner har alle forutsetninger for å møte den konkurransen som kommer, fra aktører som benytter seg av helt nye forretningsmodeller. Prisen for Årets Digitale Vinner går til Oslo Taxi, for sin bestill taxi-app.
Kampanje, flermedier
Gull: Scandic Hotels, med «Scandic To Go»
Hederlig omtale: NSB med “Fokus på togets fordeler”
Juryens begrunnelse:
I dag er det fryktelig mange mediekanaler å velge i. Å velge den rette kombinasjonen, er derfor ingen enkel oppgave. I en bransje med avanserte mulitmedialøsninger, skinner likevel noen kampanjer sterkere og tydeligere enn andre. Det er kampanjer som er basert på en god idé, med et tydelig budskap. Årets vinner har en slik idé, som i kraft av sin enkle eleganse og innsiktsfulle løsning, evner å utnytte hvert enkelt medium på en måte som skaper oppmerksomhet, begeistring og engasjement hos forbrukerne. Kampanjen er leken og overraskende, men veldig relevant og effektfull. Vinneren er Scandic To-Go.
PR
Gull: THE THIEF, THE THIEF Story
Juryens begrunnelse:
Det finnes noen som har en egen evne til å fortelle gode historier. Som magi, forvandler de store og små hendelser til den ene utrolige historien etter den andre etter den andre. Det kan virke så lett og at alt kommer helt naturlig, men det aller meste er nøye gjennomtenkt og planlagt.
I en verden full av røverhistorier, er det noen som skiller seg veldig ut for årets jury. Årets vinner har evnet å stjele oppmerksomheten i både inn- og utland, om og om igjen, med en imponerende samling av gode historier om seg selv. Vår soleklare vinner har, med begrensede midler og på kort tid, bygget et solid navn for seg selv, gjennom ekstremt godt PR-arbeid. Et lærebokeksempel, til etterfølgelse for en hel bransje. Årets gull i PR-kategorien er THE THIEF og ”The Thief Story”.
HSMAI takker årets jury:
Siri Børsum, Industry Leader, Google Norway, og Juryleder for HSMAI-prisene
Dr. Bård Tronvoll, professor, Høyskolen i Hedmark
Lena Nesteby, merkevaresjef, Flytoget
Janne Espevalen, kreativ leder, DNB
Christian Steen, reklamesjef, SMFB
Natasha Magnus, Marketing Manager, Avis/Budget
Toppfoto: THE THIEF ble torsdag kveld kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører 2014, og mottok Ferdaprisen fra HSMAI. Fotograf: Gunnar Kopperud, photowalk.no/konferansefotografering.no