Nordmenn legger igjen én milliard i minibaren*
Den lille baren er like dyr som den er vanedannende. Til tross for at det er allment kjent at prisene er stive, benytter vi oss likevel ofte av tilbudet.
Hele 65 prosent av nordmennene bruker minibaren når de er ute og reiser, kommer det frem av en uformell internasjonal undersøkelse utført for Hotels.com i åtte europeiske land.
De fleste nordmennene (30 prosent) svarte at de bruker mellom 50 og 100 kroner i minibaren. Og hele 65 prosent mener at prisene er så høye at de føler seg snytt når de kjøper noe derfra.
Dette er muligens en spinkel forklaring på hvorfor 16 prosent har drukket eller spist noe fra minibaren og erstattet det med en billigere variant som er kjøpt utenfor hotellet. I tillegg har fire prosent også prøvd å lure vektsensoren, som ofte finnes i utenlandske minibarer og forteller om noe er fjernet.
Dermed er vi den nasjonen som kommer desidert mest uærlig ut; til sammen 20 prosent av oss prøver å snylte og jukse i minibaren, mot Tysklands 17 prosent og Spanias 16 prosent. De mest ærlige er Danskene, i alle fall ifølge dem selv…
Etterspørsel og tilbud
Flere hoteller har begynt prøvd å utvide minibarsortimentet med originale tilbud. For eksempel kan gjester på det fem-stjerners hotellet Dylan Hotel i Dublin åpne minibaren sin og finne en ”Kama Sutra-pakke”, som blant annet inkluderer en fjær, øyebind og massasjeoljer.
Lignende tilbud har tre-stjerners hotellet Catalina Hotel i Miami, som tilbyr gjestene å bestille personifisert minibar, hvor man blant annet kan velge en CD med Barry White, kroppsmaling, Champagne og pisket krem.
Dette er noe som kunne falt norske menn i smak, for hele 43 prosent svarer at de gjerne kunne tenke seg å finne massasjeolje i minibaren, kun 19 prosent av kvinnene svarer det samme. Kvinnene vil mye heller finne sunn snacks (76 prosent)…
Påfyll til kvelden
Nesten 50 prosent av nordmennene benytter seg av minibaren på kvelden. Og på Jameirah Lowndes Hotel i Knightsbridge tilbys Happy-hour i minibaren fra kl 22.00 til 24.00, med 30 prosent rabatt på alle varer.
– Det virker som om nordmenn på tur ikke klarer å holde seg unna minibarene. Det har vist seg i det siste at reisende er mer økonomisk forsiktige. Og i en tid som dette, hvor det er så mange rabatter på hotellrom verden over, så har man mer penger å bruke i for eksempel minibaren, sier Alison Couper informasjonsdirektør i Hotels.com.
*Ifølge SSB reiste nordmenn på 22,1 millioner turer med minst ett reisedøgn i 2008. 63 prosent i Hotels.coms undersøkelse svarer at de har brukt minibaren på sine siste reiser. Det tilsvarer 13,92 millioner reiser. Gjennomsnittlig forbruk er 75 kroner.
Om undersøkelsen
Rundt 3000 respondenter fra åtte europeiske land deltok i undersøkelsen, som ble utført i mars 2009. Dermed er dette ingen vitenskapelig studie men det gir en indikasjon på folks holdninger.
Kilde: Boarding.no