Nettøkning for Stena Line

Andelen kunder som booker på nettet, økte kraftig i løpet av første kvartal i år. Første kvartal 2008 lå andelen internettbookinger på 44 prosent. I løpet av første kvartal 2009 var dette tallet oppe i 50 prosent. Andelen øker i alle markeder. I Norge ligger andelen internettbookinger på 58 prosent første kvartal i år, en økning på to prosent.

– Dette er oppmuntrende tall, siden Internett er en svært viktig kanal for oss når det gjelder både salg og markedsføring. De siste årene har vi fokusert på å utvikle og forenkle systemene våre for internettbooking samt utvikle nettstedene våre i ulike land. Vi satser nå blant annet på ulike attraktive tilbud og god informasjon om både båtreisen og ulike reisemål, forbedrede muligheter til å booke både båtreise og over 200 kvalitetssikrede boalternativer over hele Europa samt valg mellom ulike avganger og priskategorier, sier adm. dir. i Stena Line, Gunnar Blomdahl.

I begynnelsen av 2008 ble det lansert en ny versjon av nettstedene i de åtte landene der Stena Line har virksomhet, og året før ble det lansert et forenklet og mer lettvint bookingsystem.

– Det ble fokusert mye på å gjøre nettstedene våre lettere å navigere i og mer inspirerende, noe som vi hele tiden jobber med å videreutvikle. Dette tror vi er en forklaring på at vi lykkes så godt. Samtidig arbeider vi målrettet med søkeordoptimering og markedsføring på nettet, som er en veldig viktig komponent når det gjelder å få trafikk til vår nettside. En annen viktig forklaring er at vi har et bookingsystem som er enkelt og brukervennlig, sier Anders Hellberg, Group Internet Manager hos Stena Line.

Statistikken for første kvartal viser at nesten alle Stena Lines markeder øker med tosifrede prosenttall. Høyest andel internettbookinger har Tyskland og Polen, etterfulgt at Norge, Danmark, Nederland og Sverige.

– Tidligere har mange i første rekke brukt Internett til å søke etter informasjon om reiser og reisemål. Nå merker vi at stadig flere også booker på Internett. I dagens økonomiske situasjon, der mange er på utkikk etter rimelige reiser, har vi en klar fordel når vi fremhever våre gode tilbud på ferie med bil på nettet, kombinert med at det er enkelt å booke og betale reisen, sier Anders Hellberg.

Kilde: Boarding.no