Rekordår for Fjord Tours

Fjordmotiv fra Fjord Tours AS

Reisearrangøren Fjord Tours AS’ salg av rundturer øker, og ingenting tyder på at dette året blir så ”bratt”, heter det i en pressemelding fra selskapet i dag.

Det Norske markedet øker med 42 prosent, og kompenserer for nedgang av trafikk fra det internasjonale markedet, spesielt fra England.

Fjord Tours AS tilbyr varierte turer til noen av Norges flotteste fjord og fjellområder. Den perfekte måten å oppleve Norges fjorder på, er, ifølge operatøren selv, å benytte en ferdig organisert reise. Det beviser angivelig selskapets tilbakemeldinger fra kundeundersøkelser.

– Trygt, godt organisert, samtidig ikke bundet til ett fast opplegg, der man må følge en gruppe, sier daglig leder Steinar Aase i Fjord Tours.

Den mest kjente rundturen til selskapet, er Norge i et nøtteskall®. Ved hjelp av tog, buss og båt, tar denne rundturen de reisende gjennom noen av de vakreste områdene i Fjord-Norge. Trange fjorder, majestetiske fjell og brusende fossefall er bare en liten del av opplevelsen. Hvert år besøkes disse ulike rundturene av hundretusener av utenlandske turister, ifølge Fjord Tours.

Selskapet er optimistisk, og hevder at alle indikasjoner viser at de vil få den beste sesongen i selskapets historie, i en sesong der finansuro og svineinfluensa ga grunnlag for stor skepsis.

Stor økning av Nordmenn

– Totalt har vi en økning på 10,3 prosent per juli, i forhold til i fjor, med visse tegn til at det også kan løsne litt på det hjemlige markedet, sier Aase, som kan juble over en økning på hele 42 prosent, målt via nettbestillinger. Dette kompenserer for tapt marked, hovedsakelig fra England.

Steinar Aase uttrykker også tilfredshet med at det oversjøiske markedet, det amerikanske inkludert, har en økning på fire prosent.

– Årsaken til at vi øker så pass mye fra det hjemlige markedet, er at flere holder seg hjemme og supplerer hovedferien sin med en rundtur. At det amerikanske markedet øker, tror vi har noe med kjennskapet til produktene og selskapets anerkjennelse – samt at det amerikanske markedet bestemmer seg i god tid. Og de som kommer, de… ja, de kansellerer ikke på grunn av litt finansuro. Samtidig er dette også gjerne ett signal om at gode merker og produkter overlever i dårlige tider også.

Nye produkter slår an

– Vi har fått en kjempestart på de nye produktene, som i 2009 ”bare” ble solgt gjennom én salgskanal. Turen Geiranger og Norge i et nøtteskall har overgått alle forventninger, og skal bli spennende å utvikle og se fortsettelsen på. Denne turen inneholder det beste av det beste vi kan levere, sier Fjord Tours-sjefen.

Foto fra Fjord Tours AS